י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
טיפ לחינוך נכון

הבוגרות רבות המון והקטנה לא יודעת להתמודד, מה תעשי?

משפחות רבות נמצאות במצב דומה זו לזו כאשר הבוגרים/ות שבבית רבים ללא הפסקה אך לפעמים נוכל להבחין כי אחד מהם עם אופי חלש יותר מאחיו, האם יש צורך להתערב? וממה נובעת המריבה?

הבוגרות רבות המון והקטנה לא יודעת להתמודד, מה תעשי?
צללית ילדה צילום: pixabay

שו"ת נפלא עם בתיה וגשל - מנחה למודעות הורית, והפעם בשאלה נוספת בנושא "מריבה בין אחיות בוגרות כאשר אחת מהן עם אופי חלש יותר" האם יש צורך שאת אמא תתערבי? וממה נובעת המריבה?

ח. שואלת: יש לי 2 בנות בגיל מתבגר שיש להם אופי שונה. הגדולה מאוד חזקה והקטנה עם אופי עדין. הם רבות המון והקטנה לא יודעת איך להתמודד. איפה אני שמה את עצמי בסיפור? האם להתערב?

בתיה עונה: סיפורו של אופי וטבע מולד, אחת נולדה כך והשנייה נולדה ההפך האם באמת תכונות וסוגי התנהגות הן משהו מולד?

האם אכן כל אחת מהן תישאר באותה מסגרת מוגדרת עד סוף ימי חייה? או שיש לה סיכוי גם להרחיב אופקים ולפרוץ את המסגרת?

אז כיום מודעים שהאדם וכל מה שכלול בתוכו הוא ייצור דינמי ומשתנה, המח הוא פלסטי וגמיש ואפילו כישורים ויכולות הם פרי חזרתיות ומיומנות.

אז מה באמת קורה? משחק הכיסאות, מכירות?

כולם מסתובבים סביב הכיסאות וברגע המכונן כל אחד תופס לעצמו כסא על בסיס מקום פנוי, אין מצב בו שניים ישבו על כסא אחד. 

כך גם בכל בית, כל בני הבית הם לכאורה המשתתפים במשחק, וכדי לחוש קיימים, מייצרים לעצמם מעין תפיסה שעליהם לחפש מקום - כסא, מיוחד ושונה מהאחר, אחרת לא ירגישו את חווית הקיום והבלעדיות.

ולכן כשתתבונני סביבך זה מפליא לראות איך כל ילד מתקבע במקום מסוים שכביכול זה האופי שלו - כל כסאות האופי האחרות בבית בעמדה תפוסה, וניתן לראות איך ילדים צמודים - כל אחד יוצא מנוגד והפוך לאחיו הסמוך לו.

ואז - כשפתאום מתפנה המקום נראה איך האח תופס את מקומו, ומתי המקום מתפנה?

לדוגמה: כשבחורה מתחתנת, ניתן לראות את אחותה הקטנה ממנה שלמשל לא עזרה עד היום לפתע מתגייסת, ועוברת לכסא הפנוי שעד כה היה שמור לאחותה.

עלייך להבין שזו החזקה וגם זו החלשה שתיהן תפסו מקום שיכול להשתנות בכל רגע פנוי.

ברגע שתביני את זה, תעשי עבודה פנימית אצלך, ותאמיני שבכל ילד גלומים הרבה כוחות ויכולות, תסמכי על החלשה שהיא יכולה להסתדר מצוין, ממקום כזה תוכלי לאפשר לכולן להשתנות ולצמוח,

מה ביכולתך לעשות?

ההמלצה שלי להגיב ולהתייחס אל שתיהן אותו דבר, הוי אומר תבקשי משתיהן את אותן בקשות, הפניה שלך תהיה דומה לשתי בנותייך, וכך תפתחי ותאפשרי להן את כל המקומות והאפשרויות.

הרבה הצלחה וס"ד.

חינוך ילדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד