י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

מי אתה הרב ניר בן ארצי? • פרופיל וראיון מרתק

הסיפור נשמע לקוח מתוך ספר-מתח של סופר אחוז-טירוף: ניר בן-ארצי, טרקטוריסט מגוש-קטיף הופך ל'באבא' שאלפים משחרים לפתחו, כאשר העמותה שהקים הופכת למגנט המושך תרומות של מיליונים, מַגלים אותו תלמידיו לדירה טחובה בטבריה מתוך מטרה להשתלט על העמותה • לפני כשנה, הוא חזר הביתה, בראיון מיוחד ל'שעה טובה' הוא מספר כי נחטף, וחושף את מה שעומד מאחורי כוחותיו המיוחדים

מי אתה הרב ניר בן ארצי? • פרופיל וראיון מרתק



גוש קטיף תחילת שנות ה-90'.

בשדות הגוש מסתובב לו טרקטור ענק, כשעליו יושב בחור חביב, לא מושך את תשומת הלב במיוחד. הוא עסוק ברוב הזמן בעבודת החקלאות, מפעיל טרקטורים ומכשירי ציוד כבדים. אלא שהטרקטוריסט
הצעיר בעל העיניים הכחולות מתפרסם במהרה בכל חלקי הגוש כבעל כוחות על-טבעיים.

תושבי המקום זוכרים את הצעיר המופנם עומד בשדה, שמש קופחת מעל ראשו והוא מצביע במדויק היכן קיימת צנרת תת-קרקעית, שם לא מומלץ לחפור והיכן ניתן לחפור ללא סכנה. שמו מתפרסם במהירות בכל חלקי הגוש, אלא שהוא לא מכיר בכוחותיו וחושב לתומו כי כך כל אחד ואחד מאיתנו. אותו צעיר הוא כיום הרב ניר בן ארצי, שנחשב בקרב חסידיו לחוזה עתידות ורואה נסתרות.

תושבי גוש-קטיף זוכרים עד היום את הצעיר. אחד מהם, שביקש להישאר בעילום שם סיפר השבוע ל'שעה טובה': "באותה תקופה היינו מקימים קרוואנים בנווה דקלים. לפני שמביאים את הקרוואן יש ליישר את הקרקע, כך שתהיה מוכנה לקליטתו של הקרוואן. אני זוכר את הרב ניר, יושב על הטרקטור, כשלפתע היה קופץ ומזהיר את מפעילי כלי העבודה שמסביב: 'תעקפו את הקטע הזה!'.

אני אישית זלזלתי, וחשבתי שהוא מדמיין ממוחו את הדברים. אלא שכמה פעמים ניסיתי אותו וכל פעם אכן נתקלתי בצינורות תת קרקעיים. דרך אגב, הוא היה אחד מהטובים והזריזים ביותר בעבודה. הרבה שנים לא היה טרקטוריסט כזה בגוש". עם הזמן מתוודעים אליו אלפי אנשים שנוהרים אחריו לשמוע את עצתו ודעותיו בעניינים שונים.



תלמים 2010

היישוב תלמים ממוקם בסמיכות לקריית גת, לא רחוק משדרות ישוב קטן, המונה קרוב לאלף תושבים בסך-הכל. משפחות רבות ביישוב משתייכות לקהילתו של הרב בן ארצי, ויותר מכך, רוב בני הקהילה המתגוררים בתלמים הגיעו למקום בגלל הסמיכות למעונו של הרב.

בכניסה למשרדי הרב שם גם מתנהלת העמותה שהוא עומד בראשה, עמותת 'תאיר נרי' הפועלת למען קירוב יהודים לאביהם שבשמים, אנו מתוודעים למנהל לשכתו של הרב בן ארצי, הרב יעקב חסן, שממהר לתת לי רקע על המקום לפני פגישתי עם הרב. "חשוב להבין", אומר הרב חסן, "שמאז הסיפור הקשה שחווה הרב (כפי שמייד יספר לנו הרב בן-ארצי בעצמו), אנו משתדלים שלא להעלות את הנושא. כך שאתה יכול לשאול את הרב על הנושא אך בעדינות ובזהירות". אחרי ההסבר הקצר אני מובל אל חדרו של רואה העתידות.

בחדר רחב, מלא באור, יושב הרב בן ארצי. מיד כשאתה מביט בעיניו, ניתן להבחין במבט חד ובוהק, עיניים שלא רואים בכל יום. "שב", הוא אומר לי, תרגיש בנוח". אומר את האמת; קשה להרגיש בנוח כאשר אדם, שלפחות לפי הסיפורים שמפיצים החסידים שלו, רואה את כל מעשיך, אבל אני משתדל להתרכז. דיבורו של הרב מגומגם קמעה, בלתי קוהרנטי ופשוט, אך אי-אפשר להתכחש לעובדה; ניכר היטב כי באיש, וגם במילים שהוא מוציא מפיו, טמונה עוצמה אדירה. אחרי היכרות קצרה אני מפנה לו את השאלה הישירה שאתם בודאי שואלים את עצמכם ברגע זה: איך יכול להיות שאתה רואה נסתרות, האם קיים דבר כזה בדורנו, מה בדיוק אתה רואה ואיך כל זה עובד?

"אף פעם לא ייחסתי לדבר הזה חשיבות", מספר לי הרב בן-ארצי, "חשבתי שאני מסוגל לראות דברים יותר מן האחרים, אבל לא חשבתי שיהיה לי שימוש בדבר הזה. אין לי הסבר. זו תופעה בלתי ניתנת להסבירה. נולדתי עם הכוח הזה, ואני מסוגל לראות דברים שאחרים לא יכולים. זאת מתנה משמים שקיבלתי בכדי לעזור ולשמור על עם-ישראל".

כפי שהוא מספר לנו, לאחר שבתחילה זלזל ביכולת שלו, חווה הרב בן-ארצי גילוי רוחני, בו נאמר לו שהוא חייב להתחיל לעזור לעם ישראל עם התכונה הנפלאה שקיבל. "הקדוש-ברוך-הוא", אומר לי הרב בן-ארצי, "יש לו שליחים בעולם. בכל דוד ודור באים שליחים לעולם כדי שיוכלו על-ידי הכוחות שלהם לעזור לעם ישראל. 21 שנה שאני פועל ועוזר לאנשים, וב"ה, אלפים נעזרים בי ורואים ישועות. זהו היעוד שלי בעולם".

"אכן אין לי הסבר לתופעה", ממשיך הרב, "אך אלפי אנשים שביקרו פה יכולים לספר לך. כשאדם נכנס אליי, בתוך שניות אני מסוגל להבחין במדוייק מהי הבעיה שלו. אני רואה את זה כמו סרט, רואה את הנשמה שלו ומסוגל לעזור לו המון. אני לא יכול להסביר מה זה בדיוק, אבל זה כוח שניתן לי ואני משתדל להשתמש איתו כדי לעשות טוב לעם ישראל".

יש עוד אנשים כאלו בדור? אני שואל.

"ישנם עוד כאלו בדור. אני לא יכול לחשוף לך מי הם, אבל את אחד מהם אני אחשוף, מכיוון שהוא כבר אינו בין החיים: לגאון המקובל רבי מרדכי אליהו זצ"ל היה את הכוח הזה. זה לא מפורסם, אבל עמדתי איתו בקשר רציף ואני יכול להעיד שגם הוא קיבל את המתנה הנפלאה הזו".

חשוב להבין: אולי בעיניו של אדם חרדי נורמטיבי מן היישוב, נשמעים הדברים כדברי הבל. אלא שהרב בן ארצי מוכן ומזומן שכל אדם שמפקפק בכוח המיוחד שניתן לו, ייכנס אליו וייווכח בעצמו. הוא אינו טוען לגדלות בתורה, לידיעת ש"ס ופוסקים על בוריים או לגאונות מסוימת. ממש לא. הוא מציג את עצמו כאדם מן השורה שניחן בכוח עליון, שכל מטרתו וייעודו בעולם הזה היא לעזור ולהשפיע טוב לעם-ישראל.



בין המתייעצים: אנשי עסקים חרדים

ניתן להתווכח על יכולותיו של הרב, אך את הנתונים קשה לעוות: אלפים נוהרים ללשכתו כדי לשמוע עצה וברכה, ביניהם חילונים, יהודים מסורתיים, והמפתיע מכל: חרדים – ליטאים ואף חסידים מכל מגוון החצרות. בעת שהייתנו במקום נוכחתי לראות בחדר ההמתנה כמה מאברכים המשתייכים לחצר חסידית מהגדולות בירושלים. כמו כן, רבים מהעולם העסקי בישראל מתייעצים עימו דרך קבע.

גם אנשי עסקים חרדיים מתדפקים על דלתות לשכתו, ביניהם ניתן למצוא את איש העסקים החרדי אברהם משה מרגלית, חסיד גור והבעלים של רשת המזון 'אושר עד' (שבמוסף הנלווה לעיתון זה נבחר על-ידי 'שעה טובה' כאחד מ-120 החרדים המשפיעים בעולם). גורמים בלשכה מספרים לי כי גם השם של רשת המזון 'אושר עד' נקבע על ידי הרב בן-ארצי.

בלשכה טוענים שהרב מקבל שיחות טלפון מרבנים, ראשי ישבות מכל המגזרים ואף מאדמו"רים. בין חסידיו נמנים גם איציק פדידה ומאיר כהן, שני שותפים בעסק המשווק ירקות ונחשב לאחד מהגדולים בישראל. מאיר כהן, סיפר בעבר על הקשר שלו עם הרב: "היינו שכירים בחברת ירקות, הוא אמר לנו, 'הברכה היא אצלכם, לכו תהיו עצמאיים לבד'. בתחילה פקפקנו. אמרנו לו שיש לנו משכורת מכובדת במקום העבודה שלנו, אך קשה להמר וללכת להיות עצמאי. הוא אמר לנו, 'תעזבו את הכול – לכו להיות עצמאיים'. הרצנו את זה הלאה ונהינו עצמאיים. הייתה לנו סייעתא דשמיא, והעסק קפץ תוך חודש חודשיים באחוזים אדירים, ומשם הדרך רק פרצה".

מאות סיפורים של אנשי עסקים מפורסמים נפוצים בתלמים. אנשים שבאו ריקים לחלוטין, רוחנית וגשמית, ויצאו עם עולם ומלואו. אלא שבעובדה הזאת גם טמון הסיפור שהסעיר את תלמים ואת ישראל כולה בשנה האחרונה. רבים ממעריציו של הרב, שחשים צורך להשיב לו על עזרתו בזכותה הם מצליחים, תורמים אלפי שקלים לעמותת החסד שהקים.

העמותה, מקימה בכספי התרומות ישיבות, בתי מדרשיות, ונעזרת בכסף הזה כדי לדאוג למסכנים ולחסרי יכולת. העמותה נוהלה שנים ארוכות על-ידי עוזריו של הרב בן ארצי, שמואל שוקרון, שמעון קטורזה, מיכה פטיטו וצבי ויצמן. אלא שבשלב מסוים, שיכר כוח הכסף והכבוד את האנשים המקורבים לרב, ומשם מתחילה להתגלגל פרשה שכמוה טרם נשמעה.

את הפרטים המדויקים של הפרשה חושף לנו הרב יעקב חסן, כאמור, מנהל לשכתו של הרב. "בשנת 2005 נסע הרב עם צוות מנהלי העמותה והאנשים הקרובים אליו ביותר לחו"ל. במסע שנועד למען גיוס כספים לעמותה ולהשבת יהודים לארץ, החלו שמעון קטורזה ושמואל שוקרון – שני מנהלי העמותה בפועל והאנשים הקרובים ביותר אל הרב, לתכנן את מזימתם השפלה". הרב בן ארצי מוסיף ומספר לנו: "הנסיעה שלנו לחו"ל הייתה למען מטרה ברורה – להעלות יהודים לארץ ולהביא כסף למטרות צדקה. אלא שהמטרה שלהם הייתה להביא כסף לעצמם".



המשפחה בטוחה: הרב נמצא בגלות מרצון

"קטורזה ושוקרון", ממשיך הרב חסן לספר, "הודיעו לרב שכשיחזרו לארץ ייקחו את הרב לדירה שהוכנה מראש בטבריה, לצורך מנוחה מהמסע הקשה. המנוחה, כך הבטיחו לו, תהיה בסך הכול כמה ימים. מיד בהגיעם ארצה, נסעו החבורה לטבריה כשהרב נלווה אליהם. בטבריה הם הכניסו את הרב לדירה חשוכה, בלי חשמל ובלי מים. כשנשאלו על-ידי הרב מדוע אין פה חשמל ומים ואפילו מיטה נורמאלית , ענו לו בגסות 'שיישב בשקט וישתוק'. הרב עוד לא הבין מה בדיוק קורה, עד שניגשו אליו ודרשו ממנו בכוח לחתום על מסמך שקרי והזוי שמכפיש את הרב".

בדיעבד מסתבר כי קטורזה ושוקרון שנעזרו בויצמן ופטיטו, תכננו הכול מראש. התכנית הייתה פשוטה: להחתים את הרב על מסמך שיכפיש אותו, ואם יידרש, יופעל אפילו כוח פיזי, ולאחר שיחתום על המסמך השקרי יהיה שבוי בידיהם. לאחר כמה ימים, ניאות הרב, בלית ברירה לחתום על המסמך אחרי שאיימו עליו ואף היכו אותו.

בשלב זה, כאשר הרב בידיהם, הודיעו שוקרון וקטורזה לבני משפחת הרב, כי הרב בחר להתבודד על-מנת שיוכל להסתגף ולהתכונן לקראת ביאת משיח צדקנו. משפחת הרב שראתה את 'נאמנותם' של 'עוזריו' למעלה מעשור, לא חשדה בתחילה בכלום. גם לבני הקהילה נמסר כי הרב יצא להתבודדות, ולא ברור עדיין מתי יחזור. "בל יעז איש לנסות ליצור קשר עם הרב", הודיעו העוזרים, "לפי בקשת הרב אין ליצור עימו קשר ואין לנסות לעלות על מקום הימצאו".

הרב בן-ארצי ממשיך לספר לנו את השתלשלות הדברים, וניכר כי הזיכרונות מן התקופה הקשה מכבידים עליו וכל מילה בנושא עולה לו במאמץ רב. "אלו אנשים שאני גידלתי. החזרתי אותם בתשובה וקירבתי אותם אליי. 13 שנה הם היו נחמדים אליי והכול היה בסדר. הטעות שלי הייתה שהפקדתי בידיהם את העמותה. כשהם ראו את הכסף הם השתגעו. אני בעצמי לא רציתי לגעת בכסף מכיוון שכסף הוא דבר רע. יש בכסף גם דברים טובים, אך קל להתפתות. הגאווה והכסף והרצון לשלוט, הם שהביאו אותם לעשות את המעשים השפלים והנוראים האלו".

בשלב זה, בו כל הקהילה מאמינה שהרב בחר להסתגף, מתחילים קטורזה ושוקרון לשלוח מסרים בשמו של הרב אל התורמים הכבדים של העמותה. כמו כן, במקביל, הם משיבים תשובות לשואלים, כביכול בשמו של הרב. כל חסידיו של הרב האמינו בתמימות כי כל מילה שיוצאת מפיהם של עוזריו – כאילו יצאה מפיו של הרב. שוקרון, קטורזה, ויצמן ופטיטו מתחילים לארגן תרומות בסך מאות אלפי שקלים, לכאורה בציוויו של הרב.

בכל אותה התקופה, כלוא הרב בדירה בטבריה. ניזון מלחם, מרגרינה ומים בלבד. "הרב סיפר, שבימות החורף היה רץ בחדר מקיר לקיר כדי להתחמם", אומר הרב חסן, "זה פשוט לא ייאמן לאיזה עוצמה של רשעות ושפלות האנשים האלו הגיעו".



בבוקר בהיר: שדוף ורזה, הרב מופיע בביתו

כך עוברת לה שנה שלמה בה מוחזק הרב בידי מי שנחשבו לעוזריו, ועוד שנה ועוד שנה. שלוש שנים מוחזק הרב בידיהם של בני הכנופייה, שלוש שנים של סבל איום ונורא. פעם אחת בלבד בכל השנים הללו, מורשה הרב בן-ארצי לצאת אל קהילתו ובני משפחתו.

זה קורה בבר-המצווה של בנו הקטן. החבורה שמקיפה את הרב מביאה אותו לאולם אך לא עוזבת אותו לרגע. מהסרטות שנערכו בחגיגת בר המצווה ניתן לראות את הרב כשהוא מלווה בארבעת השומרים, רזה ושדוף, ופניו מפוחדות ומיוסרות, כאשר כל העת ידו של קטורזה מנחה את הרב. "לא ידענו כלום", מספר הרב חסן, "התרגשנו לראות את הרב, ולא חשדנו שיש פה משהו מוזר. באמצע אותה החגיגה מוחזר הרב בחטף לטבריה. במהלך שנות השבי של הרב, הוא מועבר בין ארבע דירות שונות בעיר טבריה.

בשנת 2008, מחליטים בני החבורה להחזיר את הרב לתלמים למה שהם כינו "מעצר בית". תחת איום כבד, מוחזר הרב לביתו בתלמים. "אם תדבר או תחשוף משהו ממה שעשינו", הם אמרו לו, "אזי נפרסם את המכתב בו אתה מודה בהכפשות קשות ונבזה אותך ואת בני משפחתך". הרב בן-ארצי חוזר אל ביתו ומתעטף בשתיקתו, מפוחד ומשותק מ'האיום' על ראשו.

"בשלב הזה", ממשיך הרב חסן לספר, "הרב היה נראה רע מאד. ניגשתי לביתו והתחלתי לחקור אותו, מה קרה, ומדוע הוא נראה כך. לאחר מספר פעמים ולחצים רבים ניאות הרב לחשוף בפני את כל הסיפור ואני לקיתי בהלם מוחלט. פשוט לא האמנתי שיכול להיות דבר כזה. הברחנו, אני ועוד מספר חברים נאמנים את הרב למקום מחבוא, אספנו את התורמים הרציניים של העמותה, הבאנו אותם אל הרב והוא סיפר להם את מה שעבר עליו. בשלב זה, שכרנו חוקר פרטי שהתחקה אחר העובדות שהציג הרב וגילה כי הכול נכון".

לאחר שהבינו התורמים כי הרב היה נתון בידיהם של שוקרון קטורזה ועושי דברם, הגיש הרב תלונה במשטרה. החבורה כולה נעצרה, ושוחררה עד לכתבי אישום שאמורים להיות מוגשים בקרוב.
איך הרגשת, אני שואל את הרב בן ארצי, כשחזרת לבית, אחרי שלוש שנות היעדרות?

"חזרתי לחיים. פשוטו כמשמעו. הייתי במצב של חוסר חיות, ופשוט קיבלתי את חיי במתנה. למרות כל הסבל שעברתי, המשכתי בדרכי קדימה, ביתר שאת, והתחלתי לבנות את כל המערכת מחדש".
מאז נחשפה הפרשה, מעורבים תורמי העמותה בכל שלב בעשייה. בבואי למקום ישבו בחצר הלשכה כמה אנשי עסקים מהבכירים במדינת ישראל. "ככה זה פה כל יום", אומר לי הרב חסן, "התורמים לא מניחים לרב לרגע. הם פה כמעט בכל יום, רואים מקרוב את הפעילות, ומפקחים שהכול נעשה כשורה כיאה וכחוק".

התורמים גם משתתפים עם הרב במסעות שלו ברחבי הארץ. הם מלווים אותו לכנסים ולהרצאות שהוא מוסר בכל רחבי הארץ. "לפני כחודש, יצאנו קבוצה של עשרים אנשים יחד עם הרב לטבריה. נסענו לכנרת, למקום בארה של מרים. כמה ימים לאחר מכן, הגיע לפה אדם שבנו היה מאושפז בבית חולים במצב של 'צמח', וביקש ישועה מהרב. הרב נתן לו מזרק מלא במים ששאבנו בכנרת. למחרת חזר לפה האיש כשהוא נושא את הילד בידיו וסיפר כי ברגע שהילד סיים לשתות את המים, הוא התעורר לחיים ושוחרר מבית החולים".

בעוד אני יושב במקום ומדבר עם הרב חסן, ניגש אלי יהודי שזה עתה יצא מחדרו של הרב. יהודי ירא שמים, חבוש בכובע ובחליפה. נראה על פניו שהוא נסער.

"אתה העיתונאי"? הוא שואל אותי, "אני מוכרח לדבר איתך". היהודי מתיישב ומתחיל לפרוק בפני את ההרגשה הנפלאה אותה הוא מקבל כל פעם שהוא נוסע מביתו בבית שמש, לתלמים: "אני בא לפה הרבה ויכול להעיד שהאיש הזה פשוט רואה את הקדוש-ברוך-הוא. אני מתייעץ איתו בכל דבר – למכור או לקנות דירה, להעביר את הילד בית ספר או לא. הוא ממש מעין פסיכולוג שרואה הכול קדימה. הגעתי אליו היום עם ילדיי, והוא פשוט קורא את הילד במדויק. כל ילד הוא רואה בו את התכונות שלו והמידות שלו, ואומר לי בדיוק איך לחנכם.

"בפסח האחרון הייתי אצל הרב, ואמרתי לו שבני בשידוכים, וביקשתי ברכה. הוא סגר את עיניו ואז אמר לי: 'אתה צריך לעניין אנשים, ולספר להם שבנך בשידוכים'. באותו שבוע התקשרתי לכמה אנשים ואמרתי להם שבני נכנס לשידוכים ואשמח לשמוע הצעות. בסוף השבוע הוצאה לבני הצעה ולאחר שלוש פגישות התארס. אין עוד אנשים כאלו בדור שלנו. אנחנו, חסידיו, רואים בו יושר, אמונה, ובעיקר מופתעים לראות בכל פעם מחדש איך הרב חי אורח חיים פשוט, בלי שום התנשאות".



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד