ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
הולך בין הטיפות

בג"ץ דחה את העתירה; בן גביר יגיע למסור הצהרה

בג"ץ דחה את העתירה שהוגשה על ידי בן גביר בעניין מצעד הדגלים בעיר העתיקה בירושלים ובהר הבית. בן גביר שהתכוון לנצל את חסינותו ולקיים מצעד למרות ביטולו – הודיע כי למרות הוראת המפכ"ל ודחיית העתירה מצד בג"ץ, הוא יגיע הערב לשער שכם למסור הצהרה לתקשורת

בג"ץ דחה את העתירה; בן גביר יגיע למסור הצהרה
בן גביר בבית המשפט צילום: נועם ריבקין-פנטון, פלאש 90

בג"ץ דחה היום (חמישי) את העתירה שהוגשה על ידי יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר בעניין המצעד בעיר העתיקה בירושלים ובהר הבית. בן גביר שהתכוון לנצל את חסינותו ולקיים מצעד למרות ביטולו – הודיע כי למרות הוראת המפכ"ל ודחיית העתירה מצד בג"ץ, הוא יגיע הערב לשער שכם למסור הצהרה לתקשורת.

הנימוק לדחיית העתירה היה לוח הזמנים הצפוף וחוסר האפשרות לקיים דיון בזמן כל כך קצר. לטענת השופט, "לא ניתן לצפות כי בית משפט ידון בסוגיה, לאחר קבלת תגובה וקיום דיון כראוי, במסגרת 'הליך בזק' בחלון זמנים צר של שעות ספורות בלבד".

השופט מינץ טען כי התעקשותו של בן גביר לקיים את המצעד דווקא היום הקשה על דיון בעתירתו: "בענייננו לוח הזמנים הצפוף הוכתב הלכה למעשה על ידי העותר לבדו – אשר עמד על קיום 'מצעד חלופי' דווקא היום, בעוד שבהחלטת הקבינט המדיני-בטחוני הוחלט על קיום מצעד 'במתווה שיסוכם בין המשטרה למארגני המצעד' עוד ימים ספורים בלבד, ביום שלישי הקרוב".

ח"כ איתמר בן גביר מסר בתגובה לפסק הדין: "אין לי ספק שאם היה מדובר בעופר כסיף היו השופטים מוצאים את הזמן לקיים דיון דחוף בעתירה והיו לא מעט מקרים של עתירות אנשי שמאל שכבוד השופטים יצאו לדון כבר באמצע הלילה".

מטעמו של בן גביר נמסר גם כי הוא יגיע הערב בשעה 17:00 לשער שכם וימסור הצהרה על "התקפלות מפכ"ל המשטרה והתקדים החמור של שלילת חסינות חברי הכנסת".

בן גביר מסר גם כי הוא לא מתכוון להתעמת עם המשטרה. לדבריו, "למרות שמדובר בהחלטה מבישה של מפכ"ל כושל, שפוגע בחסינות של חברי כנסת ולא מאפשר להניף דגל ישראל במרחק של 100 מטרים מהרכבת הקלה, אני לא מתכוון להתעמת עם השוטרים ואפעל בהתאם להנחיות המשטרה".

העתירה הוגשה לאחר החלטת מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי שלא לאפשר לח"כ בן גביר לעלות להר הבית, בטענה כי "פעילות חברי הכנסת עלולה במידה גבוהה של ודאות להביא לפגיעה חמורה בסדר הציבורי המדינה".

לדברי המפכ"ל, גורמי מודיעין והשב"כ העריכו כי "עלייתו של ח"כ בן גביר להר הבית בעת הנוכחית עלולה במידה גבוהה של ודאות להוביל להגברת המתיחות בהר הבית ולעורר הפרות סדר שאף יקרינו על מעגלים רחבים יותר עד כדי פגיעה בביטחון המדינה".

בעקבות החלטת המפכ"ל, הגיש הבוקר בן גביר עתירה לבית המשפט העליון. בעתירתו דורש בן גביר להוציא צו על תנאי המורה למשיבים לנמק מדוע החלטה בעניין הגבלת חסינות חברי כנסת בשל סכנה לביטחון המדינה לא תינתן על ידי ראש הממשלה ושר הביטחון חלף החלטת המפכ"ל, וזאת על מנת למנוע מצב חוקתי חמור בו המפכ"ל, פקיד בכיר ככל שיהיה, מונע גישה למקום ציבורי מחברי כנסת, ולא מאפשר לחברי הכנסת לפעול לצורך פעילותם ולמלא כראוי את תפקידם.

עוד נטען בעתירה, כי "החלטת המפכ"ל לקתה בפגמים מנהליים חמורים ובהם היעדר סמכות, חריגה מסמכות ואין מתן זכות טיעון (שימוע)".

"החלטות על הגבלת תנועה מטעמים של ביטחון המדינה צריכות להינתן על ידי מי שמופקדים על ביטחון המדינה - ראש הממשלה ושר הביטחון - ולא על ידי מי שאחראי לסדר הציבורי", אמר חבר הכנסת בן גביר לאחר העתירה.

בן גביר הוסיף כי "ההחלטה של המפכ"ל היא חסרת תקדים, כאשר בפעם הראשונה מחליט המפכ"ל על דעתו למנוע גישה מחברי כנסת בניגוד לחוק החסינות, ובהעדר סמכות חוקית לכך".

לדבריו, "מפכ"ל המשטרה בהחלטה חסרת תקדים פגע לא רק בי, אלא בדמוקרטיה הישראלית כולה. המדובר במפכ"ל שנכשל בהתמודדות עם המתפרעים בלוד, ברמלה, בעכו ובכבישי הנגב, ועכשיו פוגע בחופש התנועה של חבר כנסת ובריבונות ישראל בירושלים. אם יש איומים של בריונים באלימות, על המשטרה לטפל באותם מתפרעים, ולא להיכנע לאיומים. אם שבתאי לא מסוגל לטפל התפרעויות, עליו להניח את המפתחות".

כזכור, ביום שני השבוע דווח כי מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, החליט שלא לאשר את קיום מצעד הדגלים ביום חמישי והמארגנים התבקשו להציע מועד חלופי לקיום המצעד.

איתמר בן גביר הר הבית שער שכם בג"ץ מפכ"ל המשטרה מצעד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד