י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
ההחלטה האחרונה במשרד

חשש: בג"ץ ינצל את אישור השרה ויעצור את תעשיית השטריימלים

השרה גמליאל מנצלת את רגעיה האחרונים במשרד הסביבה ומקדמת חקיקה שתשים סוף לתעשיית השטריימלך בישראל. הח"כים החרדים נצבים בפני מבחן אמיתי רגע לפני היציאה לאופוזיציה. החשש הוא שבג"צ יתייחס להחרגה באיסור של פרוות לצרכי דת - ויאסור בטענה לחוסר שיווין

חשש: בג"ץ ינצל את אישור השרה ויעצור את תעשיית השטריימלים
שטריימלים. אילוסטרציה צילום: אדיר שולטן, פלאש 90

לאחר שההחלטה עוכבה במשך חודשים, השרה גילה גמליאל המשמשת כשרה לאיכות הסביבה מקבלת החלטה אחרונה בתפקידה כשרה ומאיימת בכך על תעשיית השטריימלים. החוק עוסק בתעשיית הפרוות בישראל וקובע שאסור לסחור בו. השטריימלך שעשויים מפרווה נכנסים לכוננות ספיגה והח"כים החרדים נצבים במבחן, לראשונה כשהם בפתחה של האופוזיציה.  

מדובר בתקנות האוסרות שימוש וסחר בפרווה, בו הוחרגו עד היום שימוש בפרווה לצורכי דת או למסורת דתית, נוסח שנועד להמשיך את סחר השטריימלים בישראל, אך החשש הוא שבג"צ ימהר לקבוע כי ההחרגה אינה שוויונית ויש לבטלה במה שאולי ישים סוף לתעשייה המשגשגת בישראל.

ההחלטה עמדה על שולחנה של השרה גמליאל קרוב לשנה, אלא שפעילותם של חברי יהדות התורה היא עיכבה את החתימה על התקנות. היום עד היום (חמישי) השרה גמליאל חתמה עליהן והן יכנסו לתוקף החל מחודש דצמבר (חשוון) הקרוב.

לפני כמה חודשים חשף 'בחדרי חרדים' כי החשש בסיעה החרדית שלמרות ההחרגה לצרכי דת, ההחלטה של השרה גמליאל לאסור סחר בפרוות תפגע לבסוף בסחר השטריימלים בישראל, עיקר החשש הוא מפני פסיקה של בג"ץ שימנע מכירת וקניית שטריימלים בארץ.

בזמנו הוצגה חוות דעת משפטית בפני חברי הכנסת, אותה כתב עו"ד אמיר קדרי, הוא העלה חשש כי "יכולה להישמע טענה, כי את המונח "דת ומסורת" יש לפרש בצמצום, וכי שטריימלים, שהם אינם בגדר הלכה (אף כי בגדר מסורת), אינם מטרה שלשמה מותר לחרוג מהוראותיו הכלליות של החוק המוצע, והאיסור כולל גם אותם", שמדובר באיסור פלילי.

עוד נכתב בחוות הדעת המפורטת שהגיעה אז לידי 'בחדרי חרדים' כי "נראה שכל עוד לא יימנו שטריימלים באופן מפורש בחקיקה, קיימת אפשרות כי האיסור יחול לגביהם, לאור הפרשנות המצומצמת שמעניק בית המשפט למונחים דתיים בחקיקה".

חוות הדעת הזאת גררה בעקבותיה מתקפה של חברי סיעת 'יהדות התורה' כנגד פעילות השרה גילה גמליאל, ובו גם איום כי הם לא יפעלו במשמעת קואליציונית אם תימשך ההתנהלות של השרה. לטענת נציג הסיעה היא מתעלמת מפנייתם בשבועות האחרונים.

במהלך ישיבת הסיעה היום הטיחו הנציגים האשמות בשרה גמליאל, בכך שהיא פוגעת בציבור החרדי, "היא מתנהגת מאוד מוזר, היא שיקרה לנו", אמרו כמה מחברי הסיעה, שהחליטו לעלות את הנושא בפני יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי מכלוף זוהר במטרה שיפעל בעניין מול השרה.

בנאום שנשא באותו שבוע השר יעקב ליצמן במליאת הכנסת הוא הצהיר כי "יהדות התורה לא תעבור על סדר היום בנושא של פרוות עור שנוגע לשטריימל, לבוש החסידי במגזר החרדי".

שטריימל גילה גמליאל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד