י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"כשזה נחשף, זה כואב"

מדבר לראשונה | השאיפה לרשת את נתניהו: יוסי כהן משיב ומנמק

בראיון גלוי לב אך מדוד, מדבר ראש המוסד היוצא יוסי כהן לראשונה לכלי תקשורת. מספר על הרגעים הדרמטיים, על דרכו לצמרת וגם משיב לביקורת על קשריו עם נתניהו, על הסיוע של שרה בבחירתו ועל קשריו עם אילי הון | וגם משיב לשאלה, האם הוא רוצה להיות ראש הממשלה?

מדבר לראשונה | השאיפה לרשת את נתניהו: יוסי כהן משיב ומנמק
ראש המוסד, יוסי כהן צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

אחת הדמויות המסקרנות בשנים האחרונות היא זו של ראש המוסד היוצא יוסי כהן, עוד בעיצומה של כהונתו בתפקיד הבכיר בארגון הביון הנחשב שמו עלה כמועמד אפשרי להחליף ביום מן הימים את ראש הממשלה נתניהו. בטקס ההוקרה עם פרישתו מהתפקיד, שיבח אותו ראש הממשלה ואמר כי הוא "אחד מראשי המוסד הטובים שידעה מדינת ישראל".

תהיות רבות עלו בשנים האחרונות לגבי השתדלנות שהובילה לבחירתו לתפקיד ראש המוסד, כך פורסם כי המיליארדר ארנון מילצ'ן פעל אצל נתניהו למיניו של כהן, למילצ'ן וכהן היכרות מוקדמת מזמן שירותו של יוסי כמפעיל סוכנים במוסד. בנוסף נטען שבזמן כהונתו כראש המל"ל "גייס" את שרה נתניהו שפעלה למינויו לראש המוסד.

הערב (חמישי), בטיימינג פוליטי מעניין, שודר בתכנית עובדה ראיון ראשון עם כהן מאז ומעולם. כהן מגיע חד כהרגלו ומספר על דרכו לצמרת כמו גם על חוויותיו מרגעי הדרמה במבצעים עוצרי נשימה. כך למשל הוא משחזר לאילנה דיין פרט מאחד המבצעים המרהיבים של המוסד בשנים האחרונות, גניבת ארכיון הגרעין האיראני. לדבריו צוות המוסד שפעל באיראן, העביר כל העת חומרים חיוניים און ליין למטה המרכזי של המוסד מחשש שיתפסו על ידי האיראנים לפני שיפסיקו להבריח את החומרים.

דיין עימתה את כהן עם הביקורת על כך שחשיפת גניבת ארכיון הגרעין נעשתה בהצהרה פומבית מיוחדת של נתניהו, הייתה לצרכיו הפוליטיים של האחרון. כהן אומר כי דרך החשיפה הייתה צריכה להיעשות בדרך שנעשתה. הוא גם ציין שכל החלטותיו הן לטובת המוסד ולטובת מדינת ישראל. "אם הייתם רואים את הוויכוחים הלוהטים גם מול ראש מהממשלה, אומר כהן, "הייתם מבנים".

הוא דוחה את האשמות שסידר לראש הממשלה ביקור באמירויות ימים לפני הבחירות, ביקור שבסופו של דבר לא יצא לפועל. "זה היה צריך לקרות הרבה קודם", הוא מדגיש. 

כהן מתייחס למעורבות המוסד בשלום האזורי עם מדינות המפרץ ומגלה שנסיך הכתר מוחמד בן זאיד נפגע עמוקות מהחיסול של מחמוד אל-מבחוח בדובאי, וכבר בתחילת שיחות השלום הדבר היה על השולחן ולדברי כהן יושרו ההדורים. ראש המוסד היוצא מגלה שחשיפת סוכני המוסד בחיסול הובילו לשינוי חשיבה בארגון.

כהן גם מתייחס להעברת מזוודות הכסף מקטאר לרצועת עזה, מהלך שהוביל לביקורת קשה על נתניהו בשנים האחרונות, ואף טענות שהכסף הוביל להתעצמות של חמאס שבאה לידי ביטוי ביכולות השיגור ב'שומר החומות': "בלב שלם האמנתי ששיפור בחייהם של חיי תושבי עזה, המוטיבציות למלחמות תקטן", אומר כהן ומודה, "טעיתי". אם זאת הוא מדגיש שהכסף הקטארי לא שימש לבניית יכולות צבאיות או תשתיות של חמאס.

דיין נשאל על התהיות סביב קשריו עם איילי הון כמו ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר, על האחרון נחשף לאחרונה שהוא סובל מהתמכרויות ובעיות נפשיות נוספות. כהן אומר שלא היו לכך רמזים. הוא מציין שבתקופה בה היה בקשר עם פאקר הוא עשה רושם של אדם רציונלי ולא היה סימנים שהסגיר את מצוקותיו. על הטענות שקיבל מהמיליארדר מילצ'ן עשרים אלף דולר בחתונת בתו אמר כהן, "טעיתי בשיקול הדעת", הוא מודה ומבטיח שהמתנה תוחזר. הוא גם אומר שהוא מודע לבעייתיות בקשרים בין מיליארדרים לאיש ציבור, אך לדבריו הדבר נעשה בתום לב ולא תורגם לדברי מרמה או עבירה.

לבסוף הוא נשאל לגבי שאיפותיו בנוגע לתפקיד ראש הממשלה. "לא כרגע" משיב כהן ומסביר כי כל תשובה אחרת לא תיטיב עמו. "אם אגיד שלא, יחשבו שאני חושב שאני לא מתאים, אם אגיד כן, יגידו שאני יהיר. אני מעדיף לא להשיב על זה". "תגיד את האמת", דוחקת בו אילנה דיין, ושואלת "אתה לא מוציא מכלל חשבון שיום אחד תרצה?". נכון", משיב כהן.

ראש המוסד יוסי כהן אילנה דיין עובדה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד