י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
לבלום את המזימה

דרישה ממשלת ליטא: "להכיר במבצר כאתר הנצחה ותפילה יהודי"

לראשונה צפויה משלחת רבנית להיפגש עם ראשי המדינה כדי לבלום את מזימת חילול בית העלמין העתיק בוילנא וזאת על רקע דבריה הפומביים של ראש ממשלת ליטא המסמנים שינוי עמדה ורוח חדשה של לקיחת אחריות כלפי העוול של העם הליטאי כנגד יהודי ליטא

דרישה ממשלת ליטא: "להכיר במבצר כאתר הנצחה ותפילה יהודי"
אילוסטרציה צילום: pixabay

לקראת ציון שמונים שנה להירצחו עקה"ש של מרן הגה"ק רבי אלחנן בונם וסרמן זצוק"ל הי"ד, יחד עם י"ב רבנים ולמעלה מ-4,500 יהודים הי"ד במבצר ה'פורט השביעי' בקובנא שבליטא, בלילה שבין י"א ל-י"ב תמוז ה'תש"א. לראשונה תעלה משלחת בהשתתפות צאצאי הנרצחים ובראשות ראשי ישיבות דיינים ורבנים למקום המשוער שבו נרצחו הקדושים ב'פורט השביעי' אחר שלאחרונה התבררו פרטים חדשים, לומר 'קדיש' במקום שנשפך דמם כמים ולא זכו לקבורה ראויה ומצבת אבן כחלק ממדיניות ההשחתה הסובייטית ולימים הליטאית, כחלק מהכחשת השואה.

אך קודם לכן, עומד במרכז תשומת ליבה של היהדות החרדית בארץ ובעולם הצורך הדחוף להגנת בית העלמין היהודי "שניפישוק" בווילנה שבליטא, זאת לאור פעילות אינטנסיבית של "הועד להצלת בית העלמין העתיק בוילנא" והעומד בראשו הרב אלחנן בארון, שקיבל הסמכה בלעדית לייצג את יוצאי ליטא מהעולם היהודי - מטעם מועצת גדולי התורה של אגו"י באמריקה.

ביוזמת הארגון חתמו אלפי יהודים יוצאי ליטא שאבותיהם קבורים בבית העלמין "שניפישוק", הדורשים לעמוד על זכויותיהם ודורשים ממשלת ליטא להפסיק באופן מיידי את התוכניות והעבודות בשטח בית העלמין היהודי בו טמונים יהודים שרכשו את שטחי הקבורה שלהם בכסף מלא.

בעקבות הפעילות הקפיאה ממשלת ליטא בהוראה ישירה של ראשת הממשלה את הקצאת התקציב הממשלתי לפיתוח מרכז הכנסים לשנת הכספים 2021. ההחלטה זכתה לשבחים רבים עם זאת יש לציין כי על שולחן העבודה של היזמים, "טורטוס בנקס", התוכנית עדיין נותרה פתוחה אף אם איננה יכולה להתקדם בהעדר תקציב ממשלתי.

יצוין עוד כי ממשלת ליטא החרדה מאוד לתדמיתה, נאלצת להתמודד לאחרונה עם עברה הקשה מול העם היהודי וזאת לאחר שהעיתונאית האמריקנית סילביה פוטי משיקגו אשר הבטיחה לאימה הגוססת לכתוב את סיפורו של סבה, הגנרל יונאס נורייקה, הנחשב גיבור לאומי בליטא והנצחת שמו על בית ספר כדמות מופת, עוררה סערה גדולה בעולם היהודי בהיותו רוצח ובוזז יהודים. עובדה זו נחשפה לנכדתו במהלך ביקור בליטא ובמקום לכתוב ספר על גבורתו כתבה ספר "נכדתו של נאצי", המהווה כתב אישום בגין פשעיו נגד יהודי טעלז, שאולאי ופלונגה בימי השואה.

עשיית הצדק ההיסטורי ופרסום הספר בארה"ב, מאלץ את ליטא להתמודד עם תדמיתה כמלבינת עברה ודווקא ראשת הממשלה הליטאית החליטה לעשות זאת באומץ, מה שהאיר קרן של תקווה גם לעתיד בית העלמין העתיק.

ראשת הממשלה אינגרידה סימוניטה הבהירה בועידה שהתקיימה לזכרה של ניצולת השואה, פרופסור אירנה וייסאיטה, כי היחס לעם היהודי ולעבר הליטאי, חייב להשתנות. בנאום נרחב שרק תמציתו מובאת כאן, אמרה:

"ליטא צריכה, לצד שאיפותיה לטפח את הזהות שלה, להסתכל אחורה לעבר ההיסטוריה הקשה שלה שחתומה באלימות של משטרים רודניים, זה נכון במיוחד היום, עבור מדינה שאיבדה כל כך הרבה מן הציבור היהודי שלה בזמן השואה, שבה האנטישמיות מרימה ראש מחדש תחת התחפושת של מסכות חדשות".

"עלינו קודם כל להתפטר מהפרשנויות שכפו עלינו משטרים רודניים, שבהם לאינדיבידואל אין שום ערך. להשתייך לגזע הלא נכון, או למעמד או לקבוצה הלא נכונים, היה נתפס לעתים קרובות בתור פשע, ואילו השתייכות לצד ה"נכון", היה יכול לכפר על הפשעים הנוראים ביותר נגד האנושות. הבגרות של חברה מוכחת על ידי יכולתנו להקשיב ולאמץ זוויות ראיה שונות. אנו חיים בחירות ועצמאות כבר שלושה עשורים ואנו מספיק חזקים כדי לא להתייחס לכל שאלה קשה, לכל ספק שמביעים אותו ולכל זוית ראיה אחרת, כאילו הם איומים".

"מול התקופות הכי אכזריות בהיסטוריה אנו חסרי אונים ואיננו מסוגלים לענות על כמה מהשאלות שזעזעו את אמונתנו באנושות ובאנושיות. יהיה קשה מאד לסמן נקודה של סוף משפט במובן שהושגו תשובות, אבל זה לא פוטר אותנו מחובתנות לחפש ולהעמיק בנושא בשעה שאנו חשים אחריות כלפי אלו שכבר אינם, אלו שחיים היום ואלו שעדיין לא באו לעולם, בשעה שעלינו לקבל אחריות כדי שהמילים "לעולם לא שוב" לא יהיו סתם דיקלום שחוזרים עליו בטכס פעם או פעמיים בשנה, אלא מחוייבות אישית לעשות כל מה שאני יכול או יכולה כדי ששינוי באמת יתרחש".

ליטא דרישה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד