י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
פתרונות מתקדמים

כתרים לשיניים: מהן האפשרויות שחשוב להכיר?

עולם רפואת השיניים של ימינו מציע מספר פתרונות יעילים מאין כמוהם. אולי הנפוץ והמוכר ביותר שבהם הוא כתרים לשיניים. במה בדיוק מדובר ומהן האפשרויות השונות שכדאי להכיר בהקשר זה?

כתרים לשיניים: מהן האפשרויות שחשוב להכיר?
רפואת שיניים צילום: pixabay

החיוך שלנו הוא הדבר הראשן אליו שמים לב אנשים שרואים אותנו, ואולי מסיבה זו מושם דגש רב כל כך בימינו על שמירה על חיוך מושלם – חיוך אסתטי עם מערכת שיניים לבנות וישרות. בעוד אכן קיימת חשיבות רבה לחיוך שלנו ופגמים אסתטיים בשיניים מיד ניכרים מבחינה ויזואלית, מציע עולם רפואת השיניים של ימינו מספר פתרונות יעילים מאין כמוהם. אולי הנפוץ והמוכר ביותר שבהם הוא כתרים לשיניים. במה בדיוק מדובר ומהן האפשרויות השונות שכדאי להכיר בהקשר זה?

מהם בדיוק כתרים לשיניים?

אז מהו בעצם כתר לשן? ובכן, זהו מבנה דנטאלי אשר מכתר שן פגומה מכל צדדיה כך שכבר לא ניתן לראות כלל את השן המקורית והפגומה. כלומר, זהו שחזור של שן אשר איבדה את בריאותה ואת המראה האסתטי שלה, אשר מורכב על גבי מה שנשאר מאותה שן ונראה כמו שן בריאה ואסתטית לכל דבר ועניין. בנוסף, במקרים רבים מושתל הכתר על גבי שתל דנטלי (תבריג המושתל בתוך החניכיים עליו מתברג ומוחזק הכתר) אשר מחליף שיניים שאבדו לחלוטין.

מרבית האנשים כלל לא יבחינו בהבדל בין שן אמיתית לבין כתר הנועד לחקות אותה, על אחת כמה וכמה כאשר הכתר כבר מולבש על השן בתוך הפה.

קיימים מספר סוגים עיקריים של כתרים לשיניים כיום הנבדלים ביניהם בפרמטרים שנים ובפרט בחומר ממנו עשוי הכתר עצמו. להלן שניים מסוגי הכתרים העיקריים והאיכותיים ביותר שכדאי להכיר כיום.

כתר חרסינה מסוגי הכתרים הנפוצים ביותר כיום. זהו כתר אשר עשוי משילוב של חרסינה ומתכות מסוימות, שילוב אופטימאלי אליו הגיעו לאחר שנים של מחקר ופיתוח בעולם רפואת השיניים. טכניקות מתקדמות מאפשרות להתאים כתרי חרסינה לשיניים קיימות או חסרות בצורה מושלמת, ולהבטיח מטופל/ת חיוך של מיליון דולר. החרסינה היא כמובן חומר מתאים מבחינת עמידות לאורך זמן, קשיחות, העברה מינימאלית של חום או קור וכיוצ"ב, וכתרים אלו עשויים מיציקת מתכת ועליה ציפוי חרסינה. את ציפוי החרסינה מתאימים באופן מדויק ככל שניתן לגוון של השיניים הסמוכות בפה, על מנת שהתוצאה הסופית תיראה טבעית לחלוטין.

כתר זירקוניה במהלך העשור האחרון אנו מתחילים לראות יותר ויותר שימוש בכתרי זירקוניה, כתחליף מעולה לכתרי חרסינה אשר אינו נופל מהם בשום צורה. כתר זירקוניה מבוסס על מתכת מסוג זירקוניום (ומכאן מקור השם כמובן...), היא מתכת לבנה (ולכן מתאימה לשמש כתחליף לשן) המהווה חומר חזק, עמיד וידידותי ביותר לגוף, לחלל הפה ולמערכת השיניים בכללותה. בניגוד לכתרי חרסינה, במקרה של כתר זירקוניה הכתר כולו עשוי מזירקוניום, ובמקרים מסוימים גם מציפוי חרסינה דק (נפוץ יותר בכתרים הממוקמים בקדמת הפה). לזירקוניום יתרונות רבים בגינם היא משמשת לכתרים לשיניים כיום -  זו מתכת אשר אינה משנה את צבעה לאורך זמן ואינה סופחת צבעים מהמזון העובר בפה (כמו גם מעישון). בנוסף, היא בטוחה ומושלמת לשימוש גם בקרב מטופלים הסובלים בדרך כלל מאלרגיה למתכות. מבחינות רבות, נראה כיום כי כתרי זירקוניה הם בסבירות גבוהה העתיד של עולם הכתרים לשיניים.

למידע נוסף אודות כתרים לשיניים היכנסו לאתר ד"ר זאב אורמינר המציע טיפולי שיקום הפה במרפאתו ברמת גן.

רופא שיניים טיפולי שיניים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד