י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

האם החזקת סכין מחוץ לבית היא עבירה פלילית?

החזקת סכין מחוץ לבית, שלא למטרה כשרה כהגדרת החוק, נחשבת לעבירת פשע, שעונשה עד 5 שנות מאסר • בואו לצלול מעט לחוק ומשפט

האם החזקת סכין מחוץ לבית היא עבירה פלילית?
עו"ד אדי אבינועם צילום: באדיבות המצלם

האם החזקת סכין מחוץ לבית היא עבירה פלילית?

בקצרה, התשובה היא כן.

קצת יותר באריכות, החזקת סכין מחוץ לבית, שלא למטרה כשרה כהגדרת החוק, אף נחשבת לעבירת פשע, שעונשה עד 5 שנות מאסר.

מופתעים לרעה? שואלים את עצמכם – הכיצד ואיך יכול להיות, הרי אם מותר להחזיק סכין בביתנו לצרכים כשרים בביתנו – ענייני מטבח ומזון, תחזוקת הבית והדירה בה אנו גרים, מדוע ולמה שלא נוכל להחזיק סכין מחוץ לביתנו ויותר מכך – להפוך אותנו לפושעים אם החזקנו סכין מחוץ לבית?!

הבה נצלול מעט לחוק ומשפט.

סעיף 186(א) לחוק העונשין, התשל"ז 1977 קובע בזו הלשון:

"המחזיק אגרופן או סכין מחוץ לתחום ביתו או חצריו ולא הוכיח כי החזיקם למטרה כשרה, דינו – מאסר 5 שנים".

אתם וודאי שואלים את עצמכם מהי "מטרה כשרה", שתצדיק החזקת סכין מחוץ לביתכם. האם טענה לפיה יצאתם מבית עם סכין אך ורק מתוך מחשבה להגנה עצמית שלכם, ללא שום תוכנית חלילה לעשות בה כל שימוש מלבד הגנה עצמית, תחשב לכם כסיבה מוצדקת להחזיק סכין מחוץ לבית?

התשובה היא – לאו מוחלט.

לאחרונה הזדמן לי עורך דין פלילי אדי אבינועם,  לטפל בתיק בו לקוחי החזיק סכין מסוג "לדרמן" מחוץ לביתו.

למי שלא יודע, "לדרמן" נחשב לפי הפסיקה הישראלית כ "סכין". כיוון  ש"מטרה כשרה" על פי פסיקה עניפה וותיקה של בתי המשפט בארץ, לא כוללת טענה "יצאתי מהבית עם סכין להגנה עצמית", הרי שלעולם לא תתקבל טענה של הגנה עצמית, למי שיצא מביתו עם סכין והחזיקה מחוץ לביתו בשם טענת ההגנה העצמית.

פסיקת בתי המשפט לכל אורך השנים, אף הרחיבה את הגדרת הסכין גם לכל כלי שיש לו פוטנציאל לפצוע. כך למשל, אפילו מברג יוכל להכלל בהגדרת סכין, למרות צורה השונה לחלוטין מצורת סכין...

בעבר הרחוק, עבירת החזקת הסכין מחוץ לבית נחשבה לעבירה מסוג עוון, עבירה מופחתת חומרה מזו שהיא כיום, עבירת פשע.

וזאת כל כך למה?

ובכן, הטעם החומרתי להתייחסות לעבירה זו כעבירת פשע ולא עבירת עוון, נעוץ בתופעה הנפוצה אותה אנו חווים רבות לצערנו, לפיה רבים עושים שימוש בסכין במסגרת התנהלות אלימה במועדונים, ברחוב, על רקע ויכוחים כאלו ואחרים. המחוקק בקביעתו כי החזקת הסכין מחוץ לבית הינה עבירת פשע, כשהנטל להוכיח שהחזקתה מחוץ לבית, הינה למטרה כשרה, מוטל על כתפי המחזיק בסכין, בא למנוע מראש מכלל הציבור, להחזיק סכין מחוץ לבית, אם אין צורך ממשי להחזיק בסכין מחוץ לבית לצורכי פיקניק, יציאה לטיול שטח וכיוצא בזה פעילויות המצדיקות הצטיידות בסכין. והכל כמובן בשום שכל ועל פי מבחני הגיון – כך למשל, יתקשה המחזיק בסכין "קומנדו" מחוץ לביתו לשכנע כי החזיקה לשם קילוף תפוז...., זאת לעומת טענה לפיה מי שהחזיק בסכין "יפנית" מחוץ לביתו, ינסה לשכנע, כי היה בדרכו לביתו עם אותה סכין אותה רכש קודם לכן בחנות כלי בית...

ישנה חשיבות אדירה לגרסה הראשונית הנמסרת למשטרה, מיד עם היוודע דבר החזקת הסכין לשוטר המגלה הסכין בידי מחזיקה, מחוץ לביתו.

היעזרות בייעוץ עם עו"ד פלילי, בטרם מסירת גירסה לשוטר, אפילו במקום או בזירת האירוע, יכולה לעשות את ההבדל בין סגירת תיק פלילי לבין הגשת כתב אישום כנגד אותו מחזיק הסכין.

משרדנו עשיר בנסיון רב בטיפול במקרים רבים מאד של מי שלראשונה בחייהם, נתקלו בסיטואציה לפיה נפתח להם תיק פלילי בגין החזקת סכין מחוץ לבתיהם.

אם שאלתם, כיצד הסתיים אותו עניין עם לקוחי שהחזיק בסכין מסוג "לדרמן", אז אספר לכם שעניינו הסתיים ללא הרשעה פלילית, זאת למרות ואף על פי שעקב התגרות סתמית בכביש שכללה אצבע משולשת כלפיו, בלם מרשי את רכבו, יצא ממכוניתו לרכב שמאחוריו כשהוא מחזיק בידו את סכין הלדרמן, יורק על הרכב ודורש מנהג הרכב לצאת החוצה....

מאמר פרי עטו של עו"ד פלילי אדי אבינועם. אין במאמר זה כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי.

אתר הבית -    

https://www.eddieavinoam.co.il

טלפון -     03-9524198

סכין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד