י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
מתיחות בין ישראל לירדן

דיווח: טראמפ נתניהו ובן סלמאן פעלו לערער את מעמדו של המלך

מתיחות בין ירושלים לעמאן על רקע הדיווח כי מעמדו של עבדאללה מלך ירדן התערער בשנים האחרונות בעקבות לחץ שהפעילו ארצות הברית, ישראל וערב הסעודית בשל התנגדותו ל"עסקת המאה" של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ

דיווח: טראמפ נתניהו ובן סלמאן פעלו לערער את מעמדו של המלך
מלך ירדן עבדאללה צילום: בית המלוכה הירדני

דיווח בעיתון 'וושינגטון פוסט' טוען כי טראמפ, נתניהו ובן סלמאן פעלו להחלשת מעמדו של מלך ירדן עבדאללה, כחלק מניסיון לקדם את 'עסקת המאה', הדיווח גורר מתיחות עם הממלכה האשמית.

במאמר שפרסם דייוויד איגנשיוס ב'וושינגטון פוסט', הוא סיפק פרטים חדשים על הפרשה בהסתמך על דו"ח החקירה הירדני ומשיחות עם גורמים אמריקאיים, ישראליים, בריטיים, ירדניים וסעודיים, מהן עולה הקשר בין האירועים הדרמטיים בממלכה לבין הניסיונות לקדם את "עסקת המאה" ולקרב בין ישראל לבין סעודיה.

על פי איגנשיוס, הסיבה לניסיונות לערער את יציבות משטרו של המלך עבדאללה נבעה מחוסר רצונו לוותר על האחריות הירדנית על המקומות הקדושים בירושלים כחלק מ"עסקת המאה" והחשש שהתבצרותו של המלך תקשיח את עמדות הפלסטינים.

מהמאמר ב'וושינגטון פוסט' עולה כי הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ, ויועצו הקרוב, ג'ארד קושנר, לא הסתירו את מורת רוחם מהתנהלותו של המלך הירדני, וכי עד היום האחרון של הממשל, ניסה קושנר לקדם פריצת דרך שתכניס את הסעודים למסלול הנורמליזציה.

על פי איגנשיוס, טראמפ, נתניהו ובן סלמאן "לא פעלו להפיל את המלך, אבל הפעולות שלהם בהחלט החלישו אותו ועודדו את האויבים שלו". המלך עצמו, כך לפי גורם אמריקאי שמכיר אותו היטב, חש שהשלושה מנסים לסלק אותו מכס המלוכה. גם בכירים בישראל חשו אי נוחות מהמתרחש. שר הביטחון, בני גנץ, קיים פגישה חשאית עם המלך בעמאן בתחילת השנה הנוכחית בשל חששו מהיחסים המידרדרים בין המלך לבין ראש הממשלה נתניהו.

גורם מודיעיני אמריקאי לשעבר סיפר ל'וושינגטון פוסט' כי אחרי המעצרים בירדן, מיהרו נציגי המוסד והשב"כ לשלוח מסרים פרטיים לארמון המלוכה בעמאן ובהם הכחישו כל קשר למזימה לכאורה. "אלה לא אנחנו, זה מגיע מעלינו", נמסר משירותי הביון הישראליים, כאשר ההערכה של איגנשיוס היא שהם התכוונו לראש הממשלה.

כותב המאמר איגנשיוס ציין כי החקירה הירדנית החלה, לפני שנתיים, כאשר התקבל מידע שהנסיך חסן בן זייד נפגש עם בכירים בשגרירות זרה כדי לברר אם יתמכו בנסיך חמזה כשליט חלופי במקום המלך עבדאללה, וגורם מודיעין מערבי אמר לאיגנשיוס כי ההערכה היא שמדובר בשגרירות האמריקאית.

בדיווח ב'וושינגטון פוסט' נטען כי לקראת סוף השנה, גם זוהתה תקשורת גוברת בין הנסיך חמזה, הנסיך חסן ועוודאללה. "עוואדללה פעל לקדם את 'עסקת המאה' ולהחליש את מעמדה של ירדן ואת מעמדו של המלך ביחס לפלסטין והחסות ההאשמית למקומות הקדושים בירושלים", נכתב בדוח החקירה הירדני על הפרשה. החודש הוגשו כתבי אישום הוגשו נגד שני הנסיך חסן ונגד עוודאללה, אולם לא נמסרו הפרטים. לפי דוח החקירה, הנסיך חמזה ומשפחתו נמצאים "תחת אחריותו של המלך", אולם הדוח גם מציין כי הנסיך "מעולם לא קיבל" את ההחלטה להדיח אותו מתפקיד יורש העצר בשנת 2004 וכי הוא "ביקש להציג את עצמו כחלופה" למלך.

עבדאללה מלך ירדן דונאלד טראמפ ביבי נתניהו מוחמד בן סלמאן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד