י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
מתערב בהחלטות הכנסת

שופטי בג"צ הפכו החלטת ועדת הכספים בנוגע לעמותות המיסיון

לאחר שנים של מאבק, לפני כחצי שנה כינס גפני את ועדת הכספים ומנע את הזכאות להטבות להקלות מס לעמותות מיסיון בישראל. בתגובה הן עתרו לבג"צ שאימץ את עמדת רשות המסים שאישרה את העמותה כמוסד ציבורי העומד בדרישות סעיף 46 | "אינה כוללת פעילות המנוגדת לחוק"

שופטי בג"צ הפכו החלטת ועדת הכספים בנוגע לעמותות המיסיון
משה גפני בראשות ועדת הכספים צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

מזה כמה שנים מנהל יושב ראש ועדת הכספים היוצא משה גפני מאבק כנגד בג"צ שבתווך עמותות מיסיון בישראל המבקשות לקבל פטור ממס לפי סעיף 46 לעמותות, אלא שחבר הכנסת משה גפני בשבתו כיושב ראש ועדת הכספים מנע זאת פעם אחר פעם.

לפני כחצי שנה כינס גפני שוב את ועדת הכספים ומנע את הזכאות להטבות לפני סעיף 46, ארגוני המיסיון מיהרו לעתור לבג"צ פעם נוספת, כשבפעם הקודמת הם קיבלו את עמדת הכנסת נגד העמותות והפעם הם התהפכו.
 
שופטי הבג"צ אימצו את פסק הדין של השופטת דפנה ברק-ארז, ואימצו את עמדת רשות המסים שאישרה את העמותה כמוסד ציבורי העומד בדרישות סעיף 46 "בין היתר, לאחר שמצאה כי פעילותה בתחום הדת אינה כוללת פעילות המנוגדת לחוק ואף עומדת בשאר התנאים שקבעה רשות המסים ונוגעים לניהול ענייניה הכספיים והציבוריים של העמותה", קבעו השופטים.

השופטים הפכו את החלטת ועדת הכספים וקבעו לקבל את העתירה נגד החלטתה של ועדת הכספים התקבלה, ובכך אושרה למעשה החלטתה של רשות המסים, בפסק הדין הוסבר כי "יש לפרש את תפקידה של ועדת הכספים כמוגבל להפעלת פיקוח פרלמנטרי שעיקרו בבחינת תקינות הליך אישור המוסדות בידי רשות המסים, ללא הפעלת שיקול דעת רחב".

השופטים החליטו לבטל את החלטת ועדת הכספים ולהותיר על כנו את האישור שניתן על-ידי רשות המסים ולבטל את החלטת ועדת הכספים, זאת באופן תקדימי שהשופטים שוב הופכים החלטה של הכנסת.

יו"ר ועדת הכספים היוצא גפני הגיב לפסיקת בג"צ ואמר: "כל חברי הועדה קואליציה ואופוזיציה כאחד תמכו בהחלטה ובג"צ ביטל את ההחלטה והפך אותה לחותמת גומי בכל נושא שמוצא לנכון", גפני הודף את הטענה של השופטים כי לא התקיים דיון מקיף בנושא.

גפני תקף עוד את שופטי בג"ץ, "אני מציע לשופטי בג"צ שלא יבואו בטענות כשתהיה מלחמה על צמצום סמכויותיהם לאחר התערבותם הבוטה בתפקידה של הרשות המחוקקת". שנזכיר שבקדנציה הקרובה גפני ישהה באופוזיציה בלי יכולת לשנות.

חבר הכנסת משה ארבל הגיב: "החלטת בג"צ מהיום שוב מחלישה את הכנסת ומקומה בממשל הישראלי ופוגעת קשות בעיקרון הפרדת הרשויות", שלדברי ארבל, "ועדת הכספים הכריעה פה אחד, בתמיכת מפלגות השמאל ואף בתמיכת שר החוץ יאיר לפיד, לא לתמוך ולא לעודד את פעילותה של עמותה מיסיונרית".

"לא ייתכן שבהינף קולמוס יחליטו שלושה שופטים לבטל את דעתם של נבחרי הציבור בעניין שניתן בחוק לשיקול דעת חברי ועדת הכספים", תקף ארבל את שופטי בג"צ, "הפסיקה מחדדת פעם נוספת את הצורך בתיקוני חקיקה שישיבו את מערכת האיזונים ובלמים בין הרשויות למקומה הראוי והנכון. ויפה שעה אחת קודם".

משה גפני משה ארבל בג"ץ מיסיון ועדת הכספים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד