ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
הצעירים צפויים להחרים

האיש שמואשם בחיסול 5,000 אסירים פוליטיים אמור לנצח

ביום שישי הקרוב יתקיימו בחירות לנשיאות איראן, הצעירים יחרימו את הבחירות, סקרי דעת קהל מראים כי שיעור ההצבעה צפוי להיות נמוך מאד, בבחירות צפוי לנצח אברהים ראיסי, נאמנו של המנהיג העליון ח'מנאי, ראיסי מואשם כי לקח חלק בחיסול אלפי אסירים פוליטיים

האיש שמואשם בחיסול 5,000 אסירים פוליטיים אמור לנצח
אברהים ראיסי צילום: מתוך טוויטר

הבחירות לנשיאות איראן שייערכו ביום שישי מתקיימות בצל משבר כלכלי קשה הפוקד את המדינה הנתונה תחת סנקציות, בשל התעקשות ראשיה ומנהיגה לרוץ לעבר תוכנית הגרעין, המאיימת על יציבות המזרח התיכון.

ראיסי, ראש מערכת המשפט האיראנית ומקורבו של המנהיג העליון עלי ח'מנאי, נתפס כמועמד המוביל כבר מראשיתו של המרוץ, זאת לאחר פסילת מועמדותם בחודש שעבר של שני מועמדים בולטים אחרים – עלי לריג'אני ואסחק ג'הנגירי – אשר חיסלה לדברי פרשנים כל אתגר משמעותי שבו הוא עשוי היה להיתקל, ועל פניו הותירה אותו לניצחון.

איראנים רבים אומרים כי אין להם שום אמון בראיסי או בששת המועמדים האחרים שהתמודדותם אושרה בקפידה על ידי משטר האייתוללות – והמונים מתכוונים הפעם להחרים את הבחירות. סקרי דעת קהל מראים כי שיעור ההצבעה צפוי להיות נמוך בהרבה מהשיעורים שנרשמו בבחירות עברו, כשגם אז המספרים לא היו מרשימים במיוחד.

מתוך שבעת המועמדים שהתמודדותם אושרה, רק שניים נחשבים למתונים יחסית. מנגד, תושבי הקהילות העניות יותר והדתיות יותר, צפויים לצאת בהמוניהם לקלפיות ולתמוך ברובם הגדול בראיסי השמרן. ההצבעה בקלפי ביום שישי הקרוב תהיה במסגרת הסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות, וכדי לנצח בסיבוב זה צריך מועמד לצבור יותר מ-%50 מהקולות. אם אף אחד משבעת המועמדים לא יגיע לרף הדרוש, שני המועמדים שקיבלו את מספר הקולות הגדול ביותר יתמודדו זה נגד זה בסיבוב השני והמכריע, שייערך בדיוק שבוע אחר כך.

המומחים מסבירים כי למשבר הכלכלי החמור באיראן תורמות לא רק הסנקציות האמריקניות – שכעת הנשיא היוצא רוחאני מקווה להסירן באמצעות הסכם חדש עם הממשל של הנשיא ג'ו ביידן, אלא גם בגלל ניהול כושל של השלטונות לאורך שנים ארוכות. מחיריהם של מוצרים בסיסיים כמו לחם ואורז עולים מדי יום, וכעת מחירו של קילוגרם אחד של בשר מגיע לכ-40 דולר. המשכורת המינימלית שוות ערך ל-215 דולר בלבד. התקשורת האיראנית מדווחת שוב ושוב על פיטורים ועל שביתות של עובדים שלא קיבלו את משכורתם מספר חודשים.

על פי הפרסומים מאיראן, איש הדת השמרן אברהים ראיסי, ראש מערכת המשפט האיראנית ומקורבו של המנהיג העליון עלי ח'מנאי, בסוף שנות ה-80 היה מעורב בהוצאות להורג ללא משפט שנערכו לאסירים פוליטיים, הוצאות להורג שבהן נרצחו לפי ארגוני זכויות אדם לפחות 5,000 איש. ידיעה זו מטלטלת את המצביעים באיראן. הנסיון הנוכחי הוא נסיון שני להיבחר לנשיא, את הראשון הוא עשה כבר ב-2017 ,אבל אז גרף רק %38 מהקולות והפסיד בפער גדול לנשיא המכהן חסן רוחאני, שנחשב למועמד המחנה המתון. באותה מערכת בחירות תקף ראיסי את רוחאני על כך שתחת הנהגתו חתמה איראן על הסכם הגרעין עם ארה"ב, שבמסגרתו צמצמה טהרן מאוד את תוכניתה הגרעינית.


בכל הקשור לישראל, ראיסי הוא כמובן אויב מר. בעבר מסרה לשכתו כי איראן שלו תהיה מוכנה לכונן קשרים עם כל מדינות העולם למעט ישראל, ורק השבוע, כשספד לאיש הדת האיראני עלי אכבר מוחתשמיפור, שנמנה עם מייסדי חיזבאללה, שיבח אותו ראיסי על שהיה, כלשונו, "אחד הלוחמים הקדושים שנלחמו למען שחרור ירושלים, ואחד החלוצים במאבק נגד המשטר.הציוני העושק".

בצל מבצע 'שומר החומות' הצהיר ראיסי כי "הזוועות שמחוללים הציונים נגד הפלסטינים חסרי המגן בעזה לא יעברו בשתיקה". הוא אמר כי הדיווחים המדאיגים על מצוקת העם הפלסטיני גורמים לליבו של כל צופה או מאזין לדאוב, וטען שהרג הנשים והילדים הפלסטינים מוכיח שוב את אדישותם של מועצת הביטחון וארגונים בינלאומיים אחרים לסוגיה הפלסטינית. "ארה"ב ומדינות המערב לא ינקפו לעולם אצבע כדי להשיב לפלסטינים את זכויותיהם", קבע, ופנה לתקוף במרומז את מדינות המפרץ הערביות-סוניות, יריבותיה האידיאולוגיות של איראן, על שכוננו, בגלוי או בחשאי, יחסים עם ישראל: "המדינות שנתנו למשטר הכובש לגיטימיות מעשית בכך שחתרו לנרמול יחסים עם המשטר הזה הן ללא ספק שותפות לרצח הנשים והילדים הפלסטינים החפים מפשע".

בחירות לנשיאות איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד