י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
"חשבתי שקים ג'ונג און רעב"

ברחה מצפון קוריאה ומזהירה: "האמריקאים גרועים יותר"

אישה שברחה מצפון קוריאה כשהיתה נערה וכעת לומדת באוניברסיטת קולומביה אמרה שהיא רואה הרבה קווי דמיון בין המשטר הטוטליטרי בו גדלה לבין החינוך שהיא זוכה כעת בארצות הברית | "ארה"ב וצפון קוריאה דומים"

ברחה מצפון קוריאה ומזהירה: "האמריקאים גרועים יותר"
צפון קוריאה צילום: משה שי, פלאש 90

פארק יאונמי ואמה ברחו מצפון קוריאה לסין מעל נהר יאלו הקפוא בשנת 2007, כשהייתה בת 13 בלבד, השניים נמכרו לעבדות על ידי סוחרי אדם, בסופו של דבר הם הצליחו לברוח למונגוליה בעזרת מיסיונרים נוצרים ונסעו דרך מדבר גובי, אזור מדברי גדול בצפון סין ובדרום מונגוליה, ומצאו מקלט מדיני בדרום קוריאה, שם פארק, כיום בן 27, למדה בקולג' לפני שעברה לקולומביה ארה"ב בשנת 2016.

"ממש חציתי את מדבר גובי כדי להיות חופשיה והבנתי שאני לא חופשיה, אמריקה לא חופשית" אמרה ל'דיילי מייל'. "ציפיתי כל הזמן ללמוד ולחשוב" אמרה לרשת 'פוקס ניוז', "אבל הם מכריחים אותך לחשוב כמו שהם רוצים שתחשוב".

"הבנתי שזה וואו, זה מטורף, חשבתי שאמריקה שונה אבל ראיתי כל כך הרבה קווי דמיון למה שראיתי בצפון קוריאה שהתחלתי לדאוג".

פארק אמרה כי הפרופסורים שלה נתנו לכיתה אזהרות, והודיעו כי יאסרו לקיים דיונים בכיתה. "כשהלכתי לקולומביה, הדבר הראשון שלמדתי היה, שיש מרחב פתוח וחופש" אמרה ל'ניו יורק פוסט'.

היא הסבירה שכשהתחילה ללמוד בקולומביה, היא התרגשה ללמוד על היסטוריה, נושא שלדעתה היה חסר במולדתה. אך כאשר המורה שלה, שדנה ב'ציוויליזציה המערבית', שאלה אם לתלמידים יש בעיה עם שם הנושא בכיתה, רובם אמרו שיש לזה נטייה 'קולוניאלית'. היא אמרה כי הסבירו להם כי "כל הבעיות, זה בגלל גברים לבנים" אמרה. וזה הזכיר לה את מולדתה בה סווגו אנשים על פי אבותיהם הקדמונים.

לדבריה, השיעורים בכיתה התמלאו בסנטימנט אנטי-אמריקני, והזכירו לה את ילדותה בצפון קוריאה, שם לימדו את התלמידים ללא הרף על "הממזר האמריקני", רק כך הורשו להתייחס לאמריקאים. "התרגילים במתמטיקה היו 'יש לכם ארבעה ממזרים אמריקאים, אתם הורגים שניים מהם, כמה ממזרים אמריקאים נשאר לכם להרוג?', ילדים בני 7 בצפון קוריאה יצטרכו לענות עם 'שני ממזרים אמריקאים' לשאלה הזאת".

"חשבתי שצפון קוריאנים הם האנשים היחידים ששונאים אמריקאים, אבל מתברר שיש הרבה אנשים ששונאים את המדינה הזו בתוך המדינה הזו" אמרה. בסופו של דבר היא אמרה שהיא "למדה איך פשוט לשתוק" כדי שתוכל להשיג ציונים טובים ולסיים את לימודיה, אך לדבריה, "אפילו צפון קוריאה היא לא ככה".

לדבריה אנשים בארה"ב לא יודעים מה זה דיכוי, והם סתם מתלוננים, "מכיוון שראיתי דיכוי, אני יודעת איך זה נראה" אמרה פארק והוסיפה שראתה אנשים גוועים ברעב עד גיל 13, אז ברחה מהמדינה.

"הילדים האלה כל הזמן אומרים איך הם מדוכאים, כמה עוול הם חוו" אמרה פארק על חבריה ללימודים בקולומביה. "הם לא יודעים כמה קשה להיות חופשי".

"ממש עברתי באמצע מדבר גובי כדי להיות חופשיה", המשיכה, "אבל מה שעשיתי היה כלום - כל כך הרבה אנשים נלחמו יותר קשה ממני ולא הצליחו".

"בצפון קוריאה, ממש האמנתי שהמנהיג היקר שלי גווע ברעב" אמרה פארק בהתייחס לרודן צפון קוריאה קים ג'ונג און. "הוא הבחור הכי שמן, איך מישהו יכול להאמין בזה? ואז מישהו הראה לי תמונה ואמר תסתכלי עליו, הוא הבחור הכי שמן, אנשים אחרים הם רזים, ואמרתי 'אוי אלוקים', למה לא שמתי לב שהוא שמן? כי מעולם לא למדתי לחשוב בצורה ביקורתית".

"זה מה שקורה באמריקה" סיכמה פארק. "אנשים רואים דברים, אבל הם פשוט איבדו את היכולת לחשוב בצורה ביקורתית". היא אמרה שהיא לא מבינה איך זה יכול לקרות בארצות הברית. "לצפון קוריאנים אין אינטרנט, אין לנו גישה לאף אחד מהוגי הדעות הגדולים האלה, אנחנו לא יודעים כלום" אמרה. "אבל כאן, בזמן שיש הכל, אנשים בוחרים לשטוף את המוח. והם מכחישים זאת".

"אתם איבדתם את השכל הישר במידה שאני כצפון קוריאנית אפילו לא יכולה להבין, אני מניחה שזה מה שהם רוצים, להרוס כל דבר ולבנות מחדש 'גן עדן' קומוניסטי" .

היא הזהירה כי האמריקנים מצנזרים ומשתיקים זה את זה באמצעות תרבות השתקה. "האנשים האלה מצנזרים אחד את השני מרצון, משתיקים זה את זה".

צפון קוריאה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד