י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

האם חובה לבטח קורקינטים ואופניים חשמליים?

בשנים האחרונות מספר תאונות הדרכים בהן מעורבים קורקינטים ואופניים חשמליים נמצא במגמת עלייה מתמדת. מגמה מדאיגה זו מציפה כל פעם מחדש את הדיון הציבורי בשאלת ביטוח החובה לנוהגים בקורקינטים ובאופניים חשמליים: האם מדובר בכלי רכב מנועיים, שצריכים להיות מחויבים בביטוח על-פי חוק, או שכלל לא ניתן להשוות אותם למכוניות ולאופנועים?

האם חובה לבטח קורקינטים ואופניים חשמליים?
אופניים חשמליים צילום: פיקסביי

הוואקום הביטוחי בתחום הקורקינטים והאופניים החשמליים

כל נהג מכונית, משאית או אופנוע יודע כי הוא מחויב, על-פי חוק, לרכוש ביטוח חובה לפני שהוא עולה על הכביש. חוק זה נועד להבטיח כיסוי לנזקי גוף שעלולים להיגרם לנהג, לנוסעים ברכב, להולכי רגל ולכל מי שנפגע כתוצאה משימוש ברכב.

לשון החוק מחייבת רכישת ביטוח רכב על כל נהג הנוהג בכלי רכב ממונע. ועדיין חוק זה אינו חל על קורקינטים ואופניים חשמליים. אכן, כשניסח המחוקק את לשון החוק, כלים אלו טרם הומצאו. אך גם כיום, כשעברו כבר שנים ארוכות מאז כניסתם לשוק, הנוהגים בהם עדיין לא מחויבים ברכישת ביטוח.

כשכלים אלו רק החלו להיכנס לשוק, רבים ראו בהם סוג של "צעצוע" לבני נוער, או לכל היותר גרסה משודרגת של אופניים. אך ככל שהשימוש בקורקינטים ובאופניים החשמליים הפך נפוץ יותר, כך גם התרבו תאונות הדרכים במעורבותם ועמן גם פגיעות הגוף הקשות כתוצאה מתאונות אלו.

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2019 נפגעו 2,955 בני אדם כתוצאה מתאונה עם קורקינט או אופניים חשמליים. רובם המכריע של הנפגעים הם הרוכבים עצמם, אולם מספר לא מבוטל של נפגעים הם הולכי רגל, נהגים ונוסעים בכלי רכב אחרים.

בתאונות רבות, לנפגעי הגוף לא היה נהג שניתן לתבוע אותו כדי לקבל פיצוי, שכן רוכבי הקורקינטים והאופניים אינם מבוטחים. לכן, מי שנפגע מכלים אלו לרוב נאלץ לשאת לבדו בהוצאות הטיפול הרפואי. הכתובת היחידה שנותרה לנפגעים אלו היא קרנית – קרן הפיצויים שהעמידה המדינה לטובת נפגעים בתאונות שבהן אין את מי לתבוע (כמו תאונות פגע וברח, פגיעה מרכב לא מבוטח וכו').

התערבות בתי המשפט בתחום הביטוח לקורקינטים ואופניים חשמליים

הוואקום הביטוחי בתחום הקורקינטים והאופניים החשמליים הגיע לפתחו של בית המשפט כבר בשנת 2015. בחודש ינואר אותה שנה שבעה נפגעים בשבע תאונות שונות הגישו לקרנית תביעה לפיצוי בעקבות פגיעה בתאונה עם קורקינט / אופניים חשמליים. נפגעים אלו תבעו גם את המדינה, בטענה לרשלנות הנובעת מאי-הסדרת התחום בחוק. בגלל הסוגיה העקרונית העומדת בבסיסן, שבע התביעות הללו אוחדו, ובית המשפט נדרש לדון בשאלה: האם קורקינטים ואופניים חשמליים הם כלי רכב מנועיים שחלה עליה חובת רכישת ביטוח חובה?

לאחר הליך משפטי שנמשך למעלה מ-5 שנים, פרסם בית המשפט לאחרונה את הכרעתו בנושא וקבע כי אופניים חשמליים אכן עומדים בהגדרת "כלי רכב מנועי", המפורטת בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. בית המשפט אמנם "נזף" במשרד התחבורה ובמפקח על הביטוח על כך שהתרשלו בהסדרת התחום ולכן נוצר ה"וואקום הביטוחי" בנושא. אך יחד עם זאת, הוא לא חייב את קרנית והמדינה לפצות את הנפגעים. למרבה הצער, מלבד הנזיפה והביקורת, בית המשפט לא חייב את משרד התחבורה לעגן בחוק חובת לימודי נהיגה וקבלת רישיון לקורקינטים ולאופניים חשמליים, ואף לא חייב את המדינה לכלול אותם בחוק המחייב רכישת ביטוח.

לסיכום, למרות שהנושא עלה לסדר היום הציבורי והמשפטי פעמים רבות, למרבה הצער עדיין נותר הוואקום הביטוחי לעניין קורקינטים ואופניים חשמליים. יחד עם זאת, ריבוי הפגיעות הגופניות כתוצאה מהשימוש בהם, הביא להשקתן של מספר פוליסות ביטוח בתחום – כהחלטה עצמאית וולונטרית של חברות ביטוח ולא כהוראה מחייבת של המחוקק. לאור הסיכונים הגבוהים הקיימים ברכיבה על אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים, נראה כי מדובר בביטוח חשוב מאין כמוהו, ומומלץ שכל רוכב יקפיד על רכישתו.

אופניים חשמליים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד