י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
על רקע המתיחות ביניהם

במשך ארבע שעות: הנשיאים ביידן ופוטין נועדו

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגשו היום בז'נבה שבשוויץ, על רקע חילוקי דעות עמוקים ביניהם, כשביידן מכנה את עמיתו "רוצח" רק לפני כשלושה חודשים, דבר שהוביל למשבר דיפלומטי והחזרת השגרירים למדינתם | הפגישה ארכה כארבע שעות

במשך ארבע שעות: הנשיאים ביידן ופוטין נועדו
ולדימיר פוטין/ג'ו ביידן צילום: דוברות הקרמלין

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ועמיתו הרוסי ולדימיר פוטין סיימו את פגישתם בז'נבה. הפגישה האישית הראשונה של המנהיגים מאז שביידן הפך לנשיא התקיימה בווילה לצד אגם יפייפה, על רקע המתיחות הגואה בין שתי המעצמות.

השיחות בין הצדדים הסתיימו לאחר ארבע שעות לערך, פחות זמן מששני הצדדים חשבו שהם יזדקקו, ביידן הרים את האגודל לאחר הפגישה כדי לסמן לתקשורת שהפגישה היתה חיובית. עם זאת חברי הצוות האמריקני אמרו הגדירו את הפגישה כ"די מוצלחת".

במסיבת עיתונאים לאחר הפגישה כינה נשיא רוסיה ולדימיר פוטין את השיחות "שיחות בונות". פוטין גם שיבח את ביידן כ"מדינאי מנוסה שמוכן לשבת שעות עם מנהיגים אחרים", כפי שציין ריצ'רד ווקר כתב ערוץ DW.

בפתיחת השיחה אמר פוטין כי הוא מקווה לפגישה "פרודוקטיבית", ואילו ביידן כינה זאת "דיון בין שתי מעצמות גדולות" ואמר: "תמיד עדיף להיפגש פנים מול פנים".

לטענת שני הצדדים, הציפיות היו נמוכות לפריצת דרך לגבי שורה של נושאים שנויים במחלוקת שעמדו על הפרק. אך שני הצדדים אמרו כי הם מקווים כי הפגישה יכולה לפחות להוביל ליחסים יציבים יותר.

ביידן ופוטין דנו בנושאים, של נשק, פשיעת סייבר, אוקראינה, בלארוס, התערבות בבחירות ומגיפת הקורונה. כל הנושאים הנפיצים בין שתי המעצמות.

היחסים בין שתי המדינות התדרדרו בעקבות סיפוח רוסי של חצי האי קרים בשנת 2014 מאוקראינה, ועל רקע ההאשמות של ארה"ב כי מוסקבה התערבה בבחירות לנשיאות ב-2016 לטובת טראמפ.

המצב החמיר לאחר שביידן כינה את פוטין "רוצח" בחודש מרץ האחרון, מה שגרם לרוסיה להחזיר את שגרירה מוושינגטון. ארה"ב החזירה אז את שגרירה ממוסקבה. האפשרות להחזיר את הדיפלומטים לתפקידם עלתה גם היא בשיחה בין השניים.

אנדריי קורטונוב, בכיר בקרמלין, אמר כי פוטין "מבין שהיחסים בין רוסיה לארצות הברית ימשיכו להיות עם יריבות ברובם, לפחות בעתיד הנראה לעין. אך יחד עם זאת, יש כמה נושאים פוטנציאליים של שיתוף פעולה שאפשר להמשיך הלאה, כדי להפחית את הסיכונים".

ולדימיר פוטין ג'ו ביידן מפגש פסגה פסגה היסטורית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד