י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
החשש החרדי יתממש

המסמך חושף: וועדת החקירה לא תמליץ על שינוי ופתרון למתחם הרשב"י

ביום ראשון צפויה הממשלה בישיבת העבודה הראשונה שלה, לאשר את הקמתה של וועדת חקירה ממלכתית לחקר אסון מירון, הצעה שהגיש סגן ראה"מ בני גנץ. אלא שמעיון בהצעתו עולה, שאין כוונה לפתור את הבעיות ולמנוע אסונות נוספים חלילה במתחם אלא לאתר אשמים | כל הפרטים

המסמך חושף: וועדת החקירה לא תמליץ על שינוי ופתרון למתחם הרשב"י
הכניסה לציון הרשב"י צילום: דוד כהן, פלאש 90

באם לא יהיה שינוי, ביום ראשון הקרוב צפויה לעלות הצעת שר הביטחון בני גנץ, להקמת ועדת חקירה ממלכתית בראשות שופט שתחקור את אסון מירון, לאישור שרי הממשלה. סיעות הקואליציה מנופפים בהקמת הוועדה כאחד מההישגים הראשונים של הממשלה החדשה על פני זאת היוצאת שמנעה הקמת ועדה מסוג זה.

מחשיפת הצעת המחליטים שתעלה לדיון בממשלה בעוד יומיים עולה כי החשש החרדי התאמת וכפי שטענו הנציגים החרדים כי היוזמה להקמת ועדת חקירה ממלכתית נובעת ממניעים פוליטיים ותביא לפגיעה בקיום הילולת ל"ג בעומר ובשאר נושאי הדת, ואין בה כלל חתירה למציאת פתרון לבעיה האמיתית והקשה בהר מירון, והיא שינוי המתחם מההיבט הפיזי והתכנוני, הגדלתו והרחבתו בהשקעה תקציבית גדולה כדי לאפשר לכל הבאים בשעריו להתפלל ולחגוג בבטחה.

מעיון בהצעת המחליטים נראה כי הקואליציה החדשה ממקדת את הקמת הוועדה אך ורק במציאת אשמים, מבלי שמוזכר בה כלל הצורך לתקן את התשתיות, לפרק את ההקדשות ושאר המכשולים שמונעים את הרחבת והתאמת המקום להילולה השנתית שידועה כאחד מהאירועים ההמוניים בישראל מידי שנה באתר המתוייר ביותר בישראל אחרי הכותל המערבי.

בהצעת המחליטים נכתב כך: "הוועדה תחקור את השתלשלות האירוע ותקבע ממצאים ומסקנות בכל הנוגע למכלול ההיבטים של האירוע, ובכלל זה תתייחס גם לעניינים הבאים: מעגלי קבלת ההחלטות שהובילו לאישור האירוע וקביעת המתווה שאושר ותנאיו".

מנוסח הצעת המחליטים שיאושר בממשלה עולה סכנה נוספת, כיון שהיא נותנת לוועדת החקירה אפשרות למנוע קיומם של אירועים המוניים דתיים בדווקא, כך נכתב כי "ועדת החקירה תבדוק את מכלול השאלות המקצועיות והמשפטיות הנוגעות לבטיחות אירועי פולחן דתיים ובמקומות המשמשים את הציבור לעריכתם, לרבות ובמיוחד מקומות המשמשים לקיום אירועים רבי משתתפים, וכן לניהול אירועים כאמור, לרבות הגדרת בעלי תפקידים ותחומי אחריותם".

כאמור, לפי ההצעה של סגן ראש הממשלה, בני גנץ, לא נראה שלוועדת החקירה תהיה סמכות להציע תיקונים מהותיים לשיפור המתחם והתאמתו לאירוע המוני ולחייב את משרד האוצר לתקצב זאת, רק נכתב כי ועדת החקירה הממלכתית ״תבחן את הכלים העומדים בפני רשויות המדינה וגורמים נוספים לאפשר הפעלה יעילה ותקינה של המתחם״, מה שאומר כי באין השקעה תקציבית להגדלת האתר המשטרה תיאלץ לעשות ראש קטן וממילא אירועי ל"ג בעומר יהיו בסכנה.

המסמך חושף את המניע הפוליטי של הקמת ועדת החקירה ממלכתית ובכך שאין בה כוונה לפתרון מהותי, כפי שהתריעו כל העת בסיעות החרדית, וכפי שפורסם לראשונה ב'בחדרי חרדים'. נראה כי בקואליציה החדשה רכבו על משפחות ההרוגים כדי למקד את האש באיתור אשמים ולהסתפק בזה, מבלי למצוא דרכים להבטיח שלא ייגרם אסון נוסף במקום.

ועדת חקירה ממלכתית אסון מירון תשפ"א בני גנץ ממשלת בנט לפיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד