י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
צביעות לא מפתיעה

התובעת עם העבר המביש מתעלמת מפשעים אחרים

התובעת של בית הדין הפלילי הבינלאומי, הפרה אתמול את התחייבותה להכריע בפרשת הכיבוש הטורקי בצפון קפריסין לפני שהיא עוזבת את תפקידה, והודיעה כי היא משאירה את הנושא למחליפה, אבל את ישראל היא לא השאירה לבא אחריה

התובעת עם העבר המביש מתעלמת מפשעים אחרים
עורך דין בבית משפט העליון. אילוסטרציה צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

על רקע הדיון בבית הדין הבינלאומי בהאג בשאלה, האם התנחלויות ישראליות הן פשע מלחמה, כמעט ולא הושמעה שאלת הכיבוש הטורקי בצפון קפריסין, התובעת פאטו בנסודה התחייבה להכריע בנושא הכיבוש הטורקי לפני סיום כהונתה, אך לא עמדה במילתה. כך דווח לראשונה באתר Jerusalem post.

בנסודה אמרה כי קיוותה שבמהלך 2021 יהיה ניתן להגיע להחלטות ביחס לטורקיה וקפריסין, אך אמרה כי "למרות ההתקדמות בנושא, אני אעביר אותם לידי התובע הנכנס לשקול ולהחליט עליהם, ככל שייראה לנכון".

זה הגיע לאחר שבנסודה התחייבה בפומבי ב-18 בפברואר במהלך כנס וירטואלי שערך המכון לעניינים בינלאומיים ואירופיים לקבל החלטה בנושא טורקיה לפני תום כהונתה. עם זאת, משרדה פרסם שלשום החלטות של הרגע האחרון, אך שום דבר אודות הכיבוש הטורקי בצפון קפריסין.

פעילים שנאבקים את הצביעות של התובעת שבעצמה לקחה חלק בפשעי מלחמה אמרו לאתר Jerusalem post: "אנחנו מאוכזבים, אך ברור שכלל לא מופתעים מכך שהתובעת הראשית בנסודה עזבה את תפקידה מבלי להתייחס לנושא הכיבוש הבלתי חוקי של טורקיה בצפון קפריסין".

בנסודה, שכיהנה כסגנית התובע הכללי וכשרת המשפטים ב-1998, לקחה חלק במשטרו של יחיה ג'אמה שהיה נשיא גמביה, משטר שרדף זכויות אדם וביצע פשעי מלחמה. לאורך הקריירה שלה ועד הדחתו של ג'אמה בשנת 2017, היא סירבה לגנות את מעשי המשטר ונותרה דמות אהודה על ידי המשטר.

העולם כולו רואה בטורקיה ככובשת באופן בלתי חוקי את צפון קפריסין. בשנת 1974, טורקיה פלשה וכבשה את צפון קפריסין.

כזכור בית הדין הבין-לאומי בהאג קיבל בחודש פברואר השנה החלטה לפתוח בחקירה נגד ישראל ונגד ארגון הטרור חמאס בחשד שביצעו פשעי מלחמה במהלך העימותים ביניהם בשנים האחרונות. בהחלטה נכתב כי יש ראיות לכאורה המצביעות על ביצוע פשע מלחמה.

השופטים מארק פרין דה ברישמבו וריינה אדלייד סופי אלפיני-גאנסו אישרו את מסקנות הבדיקה המקדימה של התובעת פאטו בנסודה, ולפיהן ישנו בסיס לחקירה. בדעת מיעוט היה נשיא ההרכב, השופט פיטר קובאץ' מהונגריה, שהתנגד.

שר המשפטים הפלסטיני, מוחמד א-שלאלדה, אמר לסוכנות הידיעות הטורקית אנאדול כי מדובר בהחלטה היסטורית שמאפשרת להתחיל מידית בחקירה הפרות זכויות האדם כבדות המשקל שמתבצעות בשטחים הפלסטיניים.

טורקיה פשעי מלחמה בית הדין הבינלאומי בהאג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד