כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

אילו משחקי התפתחות תוכלו למצוא בחנות צעצועים?

משחקים לתינוקות הם חשובים מאוד להתפתחות התקשורתית, הרגשית, המוחית, המוטורית וכמובן גם החברתית. אם כך, אז על אילו צרכים עונים המשחקים, מהי תרומתם להתפתחות הפעוטות, ואילו משחקים מתאימים לתינוק שלכם ובאיזה שלב התפתחותי?

אילו משחקי התפתחות תוכלו למצוא בחנות צעצועים?
משחקי הרכבה צילום: canva

זה כבר לא סוד כי משחקים לפעוטות מעודדים ומזרזים את התפתחותם במגוון כישורים התפתחותיים. צעצועים ומשחקי התפתחות מסקרנים מאוד את הפעוטות ומסייעים להם בגילויים חדשים כאשר הם בוחנים את סביבתם. חשוב שאנו כהורים נתאים את משחק ההתפתחות לשלב ההתפתחותי בו נמצא הפעוט שלנו. לדוגמא:  משחקים שמעודדים התהפכות על הגב, זחילה, הליכה וכו' הינם מותאמים לגיל ושלב התפתחותי. משחקים שכאלה לא יתאימו לילדים אחרי גיל שנה, לכן חשוב מאוד שהמחקים יהיו מותאמים ומובנים לגיל הפעוטות.

מדוע חשוב לשחק במשחקי התפתחות?

משחקי התפתחות לתינוקות נחלקות לכמה רכיבים שונים וזאת אורך שלבי ההתפתחות השונים של הילדים:

  • התפתחות סנסו־מוטורית - ז'אן פיאז'ה שהיה פסיכולוג התפתחותי, כינה את השנתיים הראשונות לחיי התינוק "התקופה הסנסו־מוטורית, בה הפעוט מנסה למצא את דרכו בעולם דרך תנועות גופניות פיזיות היוצרות את הקשר שלו עם העולם.
  • משחקי התפתחות מחדדים את החושים – המשחקים מאפשרים לילדים לחקור את העולם וצוברים מידע על מרקמים, ריחות, טעמים, מראות, צלילים ועוד. המשחקים מפתחים את השרירים הגדולים וגם את השרירים העדינים וכך מאפשרים לרכוש שליטה מוטורית בכל איברי הגוף.
  • הכרת תכונות של חפצים ושל חומרים שונים – כך הילדים יוצרים התפתחות ויכולת הבדלה בין מה דומה למה ששונה והכללה ושל הסקת מסקנות, חוקים פיזיקליים, פתרון בעיות ופיתוח של הדמיון היצירתי.
  • פיתוח יכולות רגשיות - המשחקים מאפשרים לילדים לשחזר אירועים שונים שחוו במהלך חייהם הקצרים, אך הפעם ממקום של שליטה. דבר זה מלמד אותם כי במשחק יש פריקת רגשות ואמפתיה כלפי האחר וכך תורם המשחק תורם להתפתחות של יכולות רגשית גם כלפי העצמי וגם כלפי האחר.
  • התפתחות כישורים חברתיים - הילדים מתרגלים יחסי גומלין עם האחר, מנהלים משא ומתן תקשורתי וכך מבינים את המשמעות של ניצחון והפסד במשחק.

אם כך, אז מה הפרקטיקה של משחקים לפעוטות?

אנו משחקים עם התינוקות כבר מהשבועות הראשונים לחייהם. משחק משותף של הורה וילד מזמן לא רק הנאה משותפת וחיבור חזק בין ההורה לילד, אלא גם מחזק משמעותית את הכלים ההתפתחותיים שהתינוק יקבל בעתיד של חייו. בכדי לעודד את התפתחותו של התינוק,  חשוב מאוד כי בזמן המשחק ההורים יתקשרו עם הילד באמצעות מילים, מחוות גוף וחפצים שונים. כל זאת כמובן באופן המותאם לקצב ולגילו של התינוק.

בשוק הישראלי יש כיום שפע עצום של משחקי התפתחות המותאמים לכל גיל. אך מאחר ותינוקות לרוב אינם מסוגלים לתפוס גירויים רבים מדי בו זמנים, מומלץ לא להעמיס עליהם יותר מדי., אלא בדיוק להיפך, רצוי להתמקד במשחק אחד וללמוד אותו לעומק, גם אם הדבר דורש חזרתיות אינסופית כפי שקורה לרוב עם ילדים, הם תמיד ירצו לשחק באותו משחק שוב ושוב.

מה חשוב לזכור כאשר משחקים עם התינוקות במשחקי התפתחות

טלוויזיה היא לא משחק -  המסכים אינם מעודדים התפתחות במיוחד כאשר מדובר בפעוטות. על פי ההנחיות של משרד הבריאות רצוי לא לחשוף תינוקות ופעוטות למסכים עד גיל שנתיים.

בטיחות התינוקות – כשמדובר בגילאי 0-3 שנים, חשוב מאוד לשים לב אילו משחקים אתם רוכשים. יש לרכוש משחקים בעלי תו תקן אשר אינם מכילים חלקים קטנים ומתפרקים, כך שהתינוקות לא יכניסו  חלילה את החלקים, זה מאוד חשוב כי לילדים בגיל זה יש נטיה מאוד חזקה להכניס כל דבר לפה, מה שעלול להוביל לסכנת חנק.

אימפריית הצעצועים – תנו לנו לדאוג לשקט של הילדים שלכם.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

משחקים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד