ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
"ממלכתית חוטאת למטרה"

חשיפה | ההצעה של אשר: הרמטכ"ל במיל' יעמוד בראש ועדת החקירה

'בחדרי חרדים' חושף כי בסיעות החרדיות מנהלים מגעים שקטים מזה כשבוע במטרה למזער את הנזקים שעלולים לבוא מהקמת ועדת חקירה ממלכתית שתמונה ע"י נשיאת ביהמ"ש ושבראשה יעמוד שופט חילוני | ח"כ אשר מנהל את המגעים עם שר הביטחון גנץ ושר המשפטים סער

חשיפה | ההצעה של אשר: הרמטכ"ל במיל' יעמוד בראש ועדת החקירה
אשר, גנץ וסער צילום: פלאש90

ברקע כוונת הממשלה לאשר ביום ראשון הקרוב הקמת ועדת חקירה ממלכתית לאסון מירון, חושף "בחדרי חרדים" כי בסיעות החרדיות מנהלים מגעים שקטים מזה כשבוע במטרה למזער את הנזקים שעלולים לבוא מהקמת ועדת חקירה שכזו שתמונה ע"י נשיאת ביהמ"ש ושבראשה יעמוד שופט שמטבע הדברים אינו מבין במהותו של מירון כמקום קדוש ואינו רגיש לכך. החרדים אף העלו הצעות חליפיות ומפתיעות שמתפרסמות כאן בפרסום ראשון.

מי שמוביל את המגעים הוא חבר הכנסת יעקב אשר שמיהר לאחר האסון להגיש הצעת חוק להקמת ועדת חקירה, עליה חתמו ח"כים משתי המפלגות החרדיות. אשר פועל רבות בנושא ונועד בימים האחרונים מספר פעמים עם שר הביטחון בני גנץ שיזם את הצעת המחליטים שתעלה לממשלה ושוחח גם עם שר המשפטים הטרי גדעון סער, כך נודע ל'בחדרי חרדים'.

הטענה החרדית היא כי הקמת ועדת החקירה הממלכתית נגועה במניעים פופוליסטיים וכי רוכבים על גב משפחות ההרוגים בתרגיל ציני כדי להעניק סמכויות מופרזות לבית המשפט על המקומות הקדושים, דבר חסר תקדים שעלול להשליך לרעה על סוגיות נוספות, וכך לחפש כמה אשמים ולטווח אותם תקשורתית כדי לצאת כביכול ידי חובה בעוד אין שום כוונה לפתור באמת את מצוקת מירון לרווחת ובטיחות מאות האלפים העולים לפקוד את ציונו של התנא האלוקי רשב"י זיע"א.

ח"כ אשר פנה בניסיון אחרון לגנץ ולסער והציע שוב הקמת ועדת חקירה אפקטיבית שבראשה יעמוד אדם בעל ניסיון ניהולי מוכח ולא שופט, כדי להבטיח שלא יטייחו ויחקרו רק את הגורמים האשמים באסון, אלא גם יפעלו בעיקר לחייב את הממשלה ואת האוצר לשנות פיזית ובטיחותית את כל מתחם הציון, להלאים ולהפקיע אם יהיה בכך צורך ולהקדיש לשם קידום תכניות הבניה והשיפוץ את התקציב הנדרש. כמו כן דרש אשר שבוועדה יהיו חברים גם רב או דיין ואנשים בעל זיקה דתית שיש להם את הרגישות הראויה למקום קדוש כמו ציון הרשב"י.

כזכור, עם הגשת הצעת החוק טענו באופוזיציה דאז ובקואליציה כיום, כי מטרתו של ח"כ אשר היא למסמס את החקירה, כך כשהוצע בנוסח הראשוני של החוק כי הוועדה תורכב מנציג שר הפנים, ראשי רשויות ומנכל"י משרדים לשעבר, אלא שכעת מתברר שהשם המפתיע שאשר הציע לגנץ ולסער כמועמד שלו לעמוד בראשות ועדת החקירה הוא הרמטכ״ל לשעבר גדי איזנקוט שמתוקף ניסיונו המבצעי והניהולי יודע לתכלל ניהול פרויקט מורכב שכזה. לדברי גורמים המעורבים במגעים איזנקוט עשוי להביע הסכמה ככל שיקבל פניה רשמית לעמוד בראשות הוועדה.

ל"בחדרי חרדים" הגיע מכתב ששיגר חבר הכנסת אשר אל שר הביטחון בני גנץ בו נימק בצורה חדה וברורה את הסיבות מדוע צריך להקים דווקא ועדת חקירה ציבורית אפקטיבית ולא שופט.

וכך כותב אשר לגנץ: "לא צריך להיות מומחה גדול ואין צורך בחקירת ענק כדי לדעת את הסוד הידוע לכל: אתר קבר הרשב"י, איננו בעל יכולת תשתיתית ובטיחותית להכיל את מאות האלפים הפוקדים אותו בכל ימות השנה ובפרט ביום ל"ג בעומר, שבו באים למקום מאות אלפים מהארץ ומחו"ל בתוך פרק זמן קצר של 24 שעות".

לדברי אשר, "על פי הצעת החוק אותה הגשתי יחד עם חברי כנסת נוספים, הממשלה תמנה בראש הוועדה איש מעולם העשייה כדוגמת ראש עיר לשעבר, או אלוף פיקוד עורף בדימוס, לצד בכירים לשעבר מהמשטרה, כיבוי אש והצלה, מהנדס עיר בכיר, מהנדס בטיחות לאירועים המוניים, יועמ"ש שעבד במשרד ממשלתי מרכזי, זאת לצד אנשי דת והלכה בכירים האמונים על ההיבטים ההלכתיים והדתיים של המקום הקדוש. כמו כן ימונו נציגי ממשלה מהמשרדים לשירותי דת, משרד האוצר ונציג בכיר ממינהל התיכנון -משרד הפנים".

אשר למעשה כותב כי ההבדל היחיד בין ועדת החקירה הממלכתית שמציע גנץ להצעתו לוועדת חקירה ציבורית הוא זהות העומד בראשה, לדבריו, "הפקדת סמכות מלאה בידי שופט בסוגיה זו היא שגיאה גם מהטעם המקצועי הפרקטי וגם מהטעם הערכי כשהמדובר במקום קדוש בו נדרשת רגישות גבוהה מצד מקבלי ההחלטות".

עוד הדגיש אשר כי "ההתעקשות של גורמים פוליטיים שונים על ועדת חקירה ממלכתית כמשמעותה הלשונית מעניקה אולי כותרת יפה אך חוטאת למטרה שאליה אנו חותרים והיא חקר האירוע, הפקת לקחים וקידום מהיר של פתרון פיזי למקום".

לסיום פנה לגנץ בנימה אישית: "לא נותר לי אלא לקוות שכרמטכ"ל לשעבר עתיר ניסיון המורגל בתחקירים מבצעיים אפקטיביים הקשורים לחיי אדם, תדע לקבל את ההחלטה הנכונה המבחינה בין עבודה מקצועית לכותרות רהב, בין שיתוף פעולה חוצה מגזרים לבין ניגוח חסר תוחלת. זו חובתנו האמיתית למשפחות ההרוגים והפצועים, זו היא חובתנו לעם ישראל כולו", סיכם אשר.

בתוך כך, בעקבות המגעים שניהל אשר ולאחר הפרסום אמש ב'בחדרי חרדים' כי בנוסח הצעת המחליטים להקמת ועדת החקירה הממלכתית אין כל אזכור לגבי הבעיות הפיזיות והתכנוניות במירון, וכי מיקוד קביעת הנהלים הוא רק על אירועי פולחן דתיים, ריכך שר הביטחון מעט את הנוסח ובנוסח שהגיש היום למזכירות הממשלה שינה קלות כמה מן הסעיפים אך הבעיה המרכזית נותרה עדיין כשהייתה.

על פי הנוסח המעודכן נראה כי נכנסו שני שינויים, האחד עשוי לאזן מעט את הפגיעה שכוונה דווקא לנושאי דת, כך נוסף ונכתב כי "הוועדה תמליץ על הדרך הנכונה לעריכתם של אירועים המוניים, בעיקר במקומות פולחן דתיים", כך שנהלי אירועים שתקבע הוועדה יצטרכו לחול על כלל האירועים ההמוניים ולא רק לאלה שיש בהם זיקה לנושאי דת.

שינוי נוסף נותן ביטוי מסוים לכוונה לפעול לתיקון תשתיות מתחם הר מירון: "הוועדה תבחן הכרה לאומית בערכם וחשיבותם של האתרים תוך בחינת הצורך בהלאמת חלק מהאתרים ובשינוי הבעלות על האתרים כיאה לערכם וחשיבותם לכלל הציבור, הסדרת האחריות על ניהול טקסים ושגרת החיים במקומות הפולחן, יצירת מנגנון תקצוב ראוי ורישוי כחוק לקיומם הבטוח של האירועים", מה שנותן מענה חלקי לסוגיית הפקעת ההקדשות במקום וכפי שטען ח"כ אשר כי במידת הצורך יתכן ונדרש יהיה להגיע להליך הפקעה.

למרות זאת, ליבת ההחלטה הממשלתית לא שונתה עדיין ואין בה כלל הכוונה לפתרון הפיזי והבטיחותי הנדרש ולשינוי זהות העומד בראש הוועדה, בסיעות החרדיות מקווים שהשכל הישר יגבר על הרצון הפוליטי וכי גנץ וסער יפעלו להקמת ועדה מקצועית שתדע לטפל באמת לשינוי הנדרש במתחם ציון הרשב"י, בשיתוף פעולה ותוך יצירת אמון עם הציבור.

יעקב אשר בני גנץ גדעון סער גדי איינקוט אסון מירון תשפ"א

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד