י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
על אדמת סוריה

בכירים ישראלים וסורים נועדו לפגישה חשאית

לפי פרסומים בכלי תקשורת ערביים אותם מכנה העיתונאי נדב איל "אמינים יחסית" נערכה על אדמת סוריה פגישה חשאית בין בכירים סורים, ישראלים ורוסים. איל מסביר כי ישנן אינדיקציות רבות לכך שנשיא סוריה מחפש פתרון מדיני עם ישראל

בכירים ישראלים וסורים נועדו לפגישה חשאית
חדר ישיבות צילום: pixsabay

הפרשן נדב איל חושף ב'ידיעות אחרונות' על פגישה חשאית לכאורה שהתקיימה בין בכירים ישראלים, סורים ורוסים בבסיס חיל האוויר הרוסי בתוככי סוריה. אחד האנשים שהיו בסוד ואולי אף השתתפו במפגש הזה הוא הרמטכ"ל לשעבר גדי איזינקוט שמצדו מכחיש את הדיווח. לטענת איל, אסד מחפש קשר עם הממשל בישראל ורצונו הוא להגיע לפתרון מדיני בין שתי המדינות שידעו ימי מלחמה קשים ביניהם במאה הקודמת. בעבר נטען כי לפני מותו של אביו של הנשיא הנוכחי, הוא רצה מאוד להגיע להסדר מדיני עם ישראל, כדי להוריש לבנו מדינה נוחה לניהול בלי מתיחות מול אויב קשה כמו ישראל.

"בדרכו המגושמת, המשטר של בשאר אסד מחפש קשר עם ישראל", כותב איל, "האינדיקציות מרובות, ונמשכות כבר חצי שנה ויותר. הנה כמה דוגמאות: מאמר למכון מחקר אמריקאי של מומחה סורי המסביר על תהליך השלום והעמדה הסורית העקבית, לדבריו, המחפשת פתרון מדיני. ידיעה סנסציונית שהופיעה בכלי תקשורת ערביים אמינים יחסית על פגישה חשאית בבסיס חיל האוויר הרוסי בחמיימים בתוככי סוריה – ובה השתתפו לכאורה גורמים ישראלים, סורים ורוסים".

לדברי איל, "בידיעה הוזכר הרמטכ"ל לשעבר איזנקוט. הוא מסר לי בתגובה שלא היה ולא נברא, וגורמים ישראלים אחרים אמרו שהידיעה בדיונית לחלוטין. ובכל זאת, יש דיבור קבוע בקרב גורמים מערביים על קשר המתקיים בין גורמים ביטחוניים ישראלים וסורים. זה לא הסוף: בשבוע שעבר הופיעה ידיעה ארוכה ב"אל־ג'זירה" שעסקה בהתחממות הקשרים בין סעודיה לסוריה, ובדרך שבה ריאד מעניקה לגיטימציה מחודשת למשטר השנוא של אסד. בתוך הידיעה, עמוק, הוסתרה כותרת אחרת לגמרי. הכתב דיווח כי שוחח עם גורם רשמי במשרד החוץ הסורי שאישר כי מתקיימים מגעים עם ישראל. הוא קשר זאת ליחסים עם הסעודים: "ריאד רואה את שיחותינו עם הישראלים כעניין מקדים לשיחות לא רשמיות עם האמריקאים, בפרט בשעה שממשל ביידן רוצה לעזוב את המזרח התיכון, ולכן, אולי, יהיה מוכן לקבל את הסטטוס קוו בסוריה".

"בהנחה שהכתב לא המציא את התדרוך הזה", כותב איל, "מדובר באמירה משמעותית. אגב משמעותית, השבוע פרסם היועץ של ממשל אובמה לענייני סוריה, השגריר לשעבר פרדריק הוף, מאמר ובו סיפר שלפני עשר שנים, ב־28 בפברואר 2011 , בשאר אל־אסד אמר לו בארמונו בדמשק שהוא מוכן לנתק את קשריו הצבאיים עם איראן וחיזבאללה בתמורה לשלום מלא עם מדינת ישראל, אם השלום הזה יוביל להשבת כל "האדמה הסורית הכבושה".

לסיום כותב איל: "בימים כתיקונם, וללא הקשר, רצף הפרסומים הזה היה יכול להפוך לדרמה גדולה. הצבר של ידיעות גלויות, כמו גם הערכות עכשוויות המושמעות בוושינגטון ובמוסקבה, מעידים על רצון סורי לתת רושם של תזוזה ביחס לישראל. השאלה המרכזית היא מה הסיבה, ועד כמה מדובר במהלך אמיתי – בפרט כאשר חיל האוויר תוקף בעקביות בטריטוריה סורית".

בשאר אסד סוריה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד