י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
הרוב נשארו בבית

"הקצב" • נשיא איראן החדש שזכה ב-60%

ביום שישי זכה אבראהים ראיסי, מי שמכונה "הקצב" לנשיא הבא של איראן לאחר בחירות רדומות בעלות אחוז הצבעה נמוך במיוחד, מועמדים מתונים יותר - נפסלו מלהתמודד

"הקצב" • נשיא איראן החדש שזכה ב-60%
אבראהים ראיסי צילום: סוכנות הידיעות האיראנית IRNA

אבראהים ראיסי, הוא נשיאה החדש של איראן. בן 60, עם דם רב על ידיו כמי שמכונה "הקצב". למרות זאת, 60 אחוז מהבוחרים נתנו לו את קולם.

"הוא צפה כשהשליכו את התינוק שלי על הרצפה", כך על פי עדות של אזרחית איראן לשעבר על 'הקצב' אבראהים ראיסי שפיקח על חקירות אכזריות, עינויים והוצאתם להורג של 30,000 אסירים פוליטיים.

למרות אותה עדות אחת מיני רבות, אמש (שישי) הוא ניצח בבחירות לנשיאות עם מעל 60 אחוזים מכלל המצביעים, אם כי אחוז ההצבעה היה נמוך במיוחד והציג חוסר אמון הולך וגובר של אזרחים רבים כלפי המשטר האסלאמי.

ראיסי זכה לתמיכת קצת יותר מ-62% מקולות הבוחרים, יריביו שידעו שאין להם סיכוי, פרסמו כי הם מכירים בהפסד עוד לפני פרסום התוצאות הרשמיות. פחות מ-50% מכלל בעלי זכות הבחירה באיראן הצביעו בבחירות.

שר הפנים עבדול-רזה רחמני-פזלי הודיע ביום שבת כי ראיסי השיג 17,926,345 קולות מתוך 28,933,004 הצבעות, ונבחר לנשיא הרפובליקה האסלאמית של איראן.

מועמדים אחרים, מוחסן רזאי מירקיד, עבדול-נאסר, ואמיר-חוסיין זכו בהתאמה ב-3,412,712 ו-2,427,201 ו-999,718 קולות, בהתאמה, כך על פי שר הפנים.

מתוך למעלה מ-59.3 מיליון איראנים שהיו זכאים להצביע בבחירות ה-13 לנשיאות, כמעט 29 מיליון השתתפו בבחירות.

אך מי הוא ראיסי שארגון אמנסטי קרא לחקור אותו על רצח ופשעים נוראיים?

אסירים פוליטיים איראניים שנחקרו, עונו ונידונו למוות על ידי אבראהים ראיסי שנבחר לנשיא איראן, סיפרו על התקופה המחרידה שלהם כאשר איראן בחרה את 'הקצב' לנשיא הבא של המדינה.

פרידה גודארזי, שנכלאה בשל היותה חלק מקבוצה פוליטית אסורה, סיפרה ל'דיילי מייל' הבריטי, כיצד ראיסי צפה בשומרים מפילים את תינוקה על הרצפה במסגרת חקירה אכזרית אחת - לאחר שעונתה בהריונה ונאלצה ללדת בכלא.

מחמוד רויאי, אסיר פוליטי נוסף שנחקר על ידי ראיסי במהלך הוצאתם להורג של כ-30,000 פעילי אופוזיציה בטהראן ב-1988, אמר כי ראיסי גזר פעם עונש מוות לאסיר שהיה בעיצומה של התקף אפילפסיה.

פעילים חברתיים אנשי אופוזיציה שלא מתגוררים באיראן, אמרו כי מינויו של ראיסי נועד להעביר מסר לאיראנים - בעקבות סדרת הפגנות גדולות בשנים האחרונות - כי "לא ניתן יהיה לסבול חילוקי דעות", המשמעות של הניצחון, שאף אחד לא יעז לארגן הפגנות נגד המשטר, כי המשטר ירצח אותם.

"ראיסי הגיע לשלטון לטבוח באנשים אלה" אמרה גאודארזי. "אז המסר לתושבי ארצי הוא מעצר, עינוי והוצאה להורג".

גאודארזי סיפרה ל'דיילי מייל', כי נעצרה לראשונה בשנת 1983 בגלל היותה חלק מארגון שמאל פרו-דמוקרטי, בעת מעצרה הייתה בת 21, והיתה בחודש השמיני בהיריון, בעלה נעצר יומיים לפניה, לצד אחיה.

למרות היותה בהריון כבד, היא אמרה שהיא נלקחה לעינויים מתחת לבית המשפט בעיר חמדאן - לחדר קטן ומוכתם בדם שם היא נקשרה למיטה והוכתה על ידי שומרים.

השומרים דרשו ממנה לתת את שמותיהם וכתובותיהם של חברים אחרים בארגון, לדברי גודארזי היא סרבה לתת, מה שהוביל אותם לענות אותה. "בפינת החדר ראיתי מספר חבלים בגדלים שונים, על הרצפה ליד המיטה היה הרבה דם, היה ברור שלפניי עונה שם אסיר אחר, הם הניחו אותי על המיטה והיו מכים אותי בפניי, בעזרת החבלים הם היו מלקים את ידי".

גודארזי אמרה כי היו שבעה או שמונה אנשים בחדר, אחד מהם היה ראיסי - המפקח על החקירה בתפקידו כפרקליט של העיר חמדאן. לאחר שבועיים במעצר היא ילדה בן, אך נשלחה מיד לבידוד עם ילדה התינוק.

החקירות לא נעצרו גם לאחר שילדה, לטענתה היא נלקחה לעינויים כמעט בכל יום, "כשזה לא הצליח להניב תוצאות", אמרה גודארזי, "השומרים החלו להשתמש בבנה כחלק ממשטר העינויים".

"כשבני היה רק ​​בן 38 יום, לילה אחד בסביבות השעה 1 בבוקר, פשטו מספר שומרים וחוקרים על הבית וחיפשו מסמכים. הם דפקו על הדלת ונכנסו, הם תפסו את הילד שלי והשליכו אותו על הרצפה צרחתי "מה אתם רוצים" אבל אף אחד התייחס. הבן שלי התעורר וצרח".

למחרת אני והילד שלי הובלנו עם כיסוי עיניים לבית המשפט של חמדאן, משעה 8 בבוקר ועד השעה 14:00 נחקרתי, בכל אותו הזמן הילד שלי היה רעב ובכה מרעב, אחד השומרים תפס אותו ומול עיניי היכה אותו בגבו, וכל הזמן שמעתי את הבכי של הילד שלי".

"בזמן הזה ראיתי היה שם והסתכל על הכל, גם בעלי עונה קשות, עם מלקות בצורה כה קשה עד שהוא נאלץ להגיע לבית חולים לחולי נפש".

לאחר 11 חודשים במעצר, בשנת 1984, נגזר עליו עונש מוות על ידי ראיסי ונתלה במנוף בנייה בחצר בית המשפט. אחיה קיבל 20 שנות מאסר בגין השתייכותו לקבוצה אסורה. היא נידונה לחמש שנים.

המשטר החל לטהר אסירים פוליטיים בשם "ועדת המוות" ב-1988. ההערכה היא כי הוראה של האייתוללה חומייני עצמו נשלחה לתובעים ברחבי איראן שהורה להם להעמיד לדין את כל האסירים הפוליטיים על חייהם כ"כופרים של האיסלאם".

הצו פגע בעשרות אלפי אסירים שריצו עונשים בגין השתייכותם לקבוצות אופוזיציה, כולל המוג'אהדין, וכן אלפים נוספים שריצו את עונשם והמתינו לשחרור. רבים מהם היו סטודנטים כאשר נעצרו, כולל כאלה שהיו בני 15 או 16.

אחד מאותם גברים היה מחמוד רויאי, שאמר ל'דיילי מייל', כי הוא נעצר בגיל 18 בשנת 1981 ונלקח לכלא אווין הידוע לשמצה בטהראן שם עונה ואז נגזר עליו עונש מוות בגין השתייכותו למוג'אהדין.

עונשו הופחת לעשר שנים לאחר שאביו שילם כסף לבית המשפט, ועד 1988 הוא הועבר בין שלושה בתי כלא שונים.

עם התחלת ועדת המוות. רויאי סיפר, כי הוא הועבר לבית המשפט בקראג', שם היה גם ראיסי תובע, ואמרו לו לחתום על דף נייר המגנה את המוג'אהדין וכי היא מבקש חנינה מחומייני.

כשסירב, אמר כי ראיסי ותובע אחר השליכו אותו מבית המשפט, הם הורו להוציאו להורג. אבל, "הודות לבני משפחה קשורים היטב שהכירו כמה אנשים בבית המשפט", אמר רויאי, הוא לא נתלה מיד ובמקום זאת הוחזר לחקירה נוספת, כשהוא אוחז בפיסת נייר שעליה כתב הצהרה קצרה והתחייב כי הוא לא בקשר עם כל קבוצות האופוזיציה.

רויאי אמר כי נזרק בפעם השנייה ונשלח ל"מסדרון מוות" שבו ישבו אנשים שחיכו למותם. הוא לא ידע להסביר למה, אולי בזכות הקשרים של המשפחה, הוא לא נשלח למוות.

ארבע שנים לאחר מכן רויאי נמלט מאיראן בעזרת חברים שהתגוררו מחוץ למדינה, והוא גר כיום באלבניה. גודארזי נשארה באיראן במשך 28 השנים הבאות, אך לבסוף החליטה לברוח מהמדינה גם לאלבניה.

ארגון חמאס בירך את אבראהים ראיסי על בחירתו כנשיא איראן. בהודעת הארגון נכתב, "הצלחה בהנהגת המדינה ושימשיך לתמוך בעם הפלסטיני". גם נשיא סוריה בשאר אסד בירך את נשיא איראן הנבחר: "שולח בשמי ובשם העם הסורי ברכה לנשיא הנבחר שזכה באמון העם האיראני וניצח בבחירות לנשיאות" כתב אסד

איראן בחירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד