י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
דמות קיצונית

העולם מגיב לבחירת הנשיא 'הקצב' החדש של איראן

בעוד מנהיגים רבים ברחבי העולם התייצבו כדי לברך את ה"תליין מאיראן" - ראיסי, על זכייתו, מספר קבוצות זכויות אדם מתחו ביקורת על זכייתו וקראו להעמידו לדין

העולם מגיב לבחירת הנשיא 'הקצב' החדש של איראן
אברהים ראיסי צילום: מתוך טוויטר

אברהים ראיסי, ראש הרשות השופטת באיראן, זכה לניצחון מוחץ בבחירות לנשיאות במדינה, בתמיכתו של המנהיג העליון של איראן, אך עם אחוז הצבעה נמוך ביותר בתולדות הרפובליקה האיסלאמית.

ראיסי זכה ב-61.95 אחוזים מקולות הבוחרים בבחירות ביום שישי האחרון, עם הצבעה של 48.8 אחוזים. ראיסי, בן ה-60, צפוי להיכנס לתפקידו באוגוסט הקרוב, ויחליף את הנשיא חסאן רוחאני שלא התמודד לקדנציה שלישית בשל החוקה האיראנית שמתירה רק שתי קדנציות.

בישראל גינו את הנשיא החדש "הנשיא הקיצוני ביותר של איראן עד כה".

"הקצב של טהרן, אבראהים ראיסי, הוקע בצדק על ידי הקהילה הבינלאומית בשל תפקידו הישיר בהוצאות להורג של למעלה מ-30,000 איש", כך אמר בהצהרה ליאור חיית, דובר משרד החוץ.

"דמות קיצונית, המחויבת לתוכנית הגרעין הצבאית המתקדמת במהירות, בחירתו מבהירה את כוונותיה של איראן, וזה צריך לעורר דאגה בקרב הקהילה הבינלאומית".

מנגד, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בירך את ראיסי והביע תקווה ל"המשך פיתוח שיתוף פעולה דו-צדדי בונה", כך על פי סוכנות הידיעות RIA.

ראש ממשלת פקיסטן אימרן חאן אמר כי הוא מצפה לעבוד עם ראיסי לקראת "חיזוק נוסף של קשרי ידידות בין פקיסטן לאיראן למען שלום אזורי, התקדמות ושגשוג".

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בירך את ראיסי על זכייתו, ואמר "שיתוף הפעולה בין שתי המדינות יתחזק במהלך נשיאותך, אני מוכן לעבוד יחד איתך", אמר ארדואן במכתב שנשלח לראיסי.

קצב נוסף בירך את הנשיא החדש. נשיא סוריה אסד בירך את ראיסי על זכייתו ואמר כי הוא "מעוניין לעבוד עם הנשיא החדש בכדי לחזק את הקשרים בין שתי המדינות", כך נכתב בהודעת נשיאות סוריה.

"אני מברך אותך לרגל בחירת ראיסי לנשיא הרפובליקה האיסלאמית של איראן", אמר נשיא עיראק, ברהם סאליח. "אנו בעירק מצפים לחזק את היחסים המוצקים שלנו עם שכנתנו איראן ואנשיה" אמר נשיא עיראק.

מנגד, ארגון "אמנסטי אינטרנשיונל", תקף את נשיא איראן החדש. ראש ארגון זכויות האדם אגנס קלמארד אמרה כי צריך לחקור את ראיסי בגין "פשעים נגד האנושות" היא הוסיפה כי "אבראהים ראיסי נבחר לנשיאות במקום להיחקר בגין פשעים נגד האנושות של רצח, היעלמת אסירים ועינויים". כתבה בטוויטר. "אנו ממשיכים לקרוא לחקירת אבראהים ראיסי בגין מעורבותו בפשעים בעבר על פי החוק הבינלאומי, כולל על ידי מדינות העוסקות בסמכות לכך".

ארגון הטרור חמאס בירך את הנשיא החדש. "אנו מברכים את הרפובליקה האיסלאמית של איראן על הצלחת התהליך הדמוקרטיות, וניצחונו של אבראהים ראיסי כנשיא איראן", אמר בהצהרה חאזם קאסם, דובר חמאס בעזה.

"אנו מאחלים לרפובליקה האיסלאמית של איראן התקדמות ושגשוג. איראן תמיד תומכת מהותית, ותומכת אמיתית בעניין הפלסטיני ובהתנגדות הפלסטינית".

נשיא איראן בחירות לנשיאות אברהים ראיסי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד