י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
"הוראה פרימיטיבית וחשוכה"

זנדברג תתנגד לרחצה נפרדת: גפני וחבר המועצה הגיבו בחריפות

השרה להגנת הסביבה האחראית על רשות הטבע והגנים, הצהירה כי תתנגד לחקיקה שהרשות מנסה לקדם כדי לאפשר רחצה בהפרדה מגדרית במעיינות ונחלים בשמורות טבע. מנכ"ל אופק ישראל וחבר מועצת העיר הרצליה הסביר מדוע התנהגותה איננה מוסרית וראויה | גם ח"כ גפני תקף

זנדברג תתנגד לרחצה נפרדת: גפני וחבר המועצה הגיבו בחריפות
חוף נפרד באשדוד צילום: שרה גל בקהילה

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, האחראית על רשות הטבע והגנים, הצהירה היום (ראשון) כי תתנגד לחקיקה שהרשות מנסה לקדם כדי לאפשר רחצה בהפרדה מגדרית במעיינות ונחלים בשמורות טבע.

השרה אמרה במהלך ראיון ל'ווינט' כי "הפרדה מגדרית היא סוג של הדרה ומהווה פגיעה מהותית בשוויון. בית המשפט האמריקני קבע כבר בשנות ה-50 ש'נפרד זה לא שווה'. על רקע מציאות של הפרדה הולכת וגוברת בישראל בשנים האחרונות בתחבורה הציבורית, בהשכלה הגבוהה ובאירועים, אין מקום להרחיב עוד את ההפרדה במרחב הציבורי. לאחר קביעת היועמ"ש שאין סמכות להפרדה, אתנגד לכל חקיקה בנושא ולהלבנת ההפרדה במרחב הציבורי".

ממכתב ששלחה רשות הטבע והגנים אל משרד המשפטים לפני כחודש עולה כי הרשות החליטה לקדם חקיקה שתאפשר לה להגדיר שעות לרחצה נפרדת לנשים וגברים במקורות מים בכלל שמורות הטבע והגנים הלאומיים.

יו"ר יהדות התורה ח"כ משה גפני הגיב בחריפות להתנגדות של זנברג: "הוראתה של השרה החדשה להגנת הסביבה תמר זנברג שלא לאפשר לרשות הטבע והגנים שתהיינה שעות נפרדות לגברים ונשים ב-2 מקורות מים, היא "הוראה פרימיטיבית וחשוכה" הפוגעת בגברים ונשים, יהודים וערבים. על פי ההוראה, כל מי שאורח חייו שונה מאורח חייה של השרה החדשה, לא ייהנה ממקורות המים ברשות הטבע והגנים אפילו לא לזמן קצר".

אלעד צדיקוב, מנכ"ל אופק ישראל וחבר מועצת העיר הרצליה כתב היום מכתב לשרה זנדברג, על רקע הבעת התנגדותה להפרדה מגדרית באתרי רשות הטבע והגנים.

"פורסם היום כי הבעת התנגדות נחרצת להפרדה מגדרית באתרי הרשות הטבע והגנים", כתב צדיקוב. "ברצוני לעלות מס' נק' התבוננות בסוגיה ברמה הלאומית וכן ברמת המצע המפלגתי של מפלגתך מרצ".

1. ארץ ישראל, שייכת לכלל אזרחיה- גם לתושביה שומרי המצוות אשר טובלים ורוחצים בהפרדה.

2. סעיף 4 לחוק הסדרת מקומות רחצה, התשכ"ד-1964. קובע כי (א) רשות מקומית רשאית, לקבוע בחוק עזר הוראות להסדרת הרחצה בים, בנהר, באגם או בבריכת שחיה .

3. צו הסדרת מקומות רחצה התשע"ו-2016 – קובע כי לבקשת 2 חברי מועצת עיר מתוך 17 ומעלה – תהא רשות חייבת להקצות חוף נפרד לתושביה, (11%) . הלשון: "ייעוד מקומות או זמנים לרחצה בלעדית של גברים, נשים או טף".

4. הציבור הדתי, החרדי, המסורתי והערבי מונה פלח גדול במדינת ישראל (הרבה מעל 11% בנדרש בחופים הנפרדים ברשות המקומית). אי מתן יכולת לציבור כה גדול – לממש את זכותו הטבעית ליהנות מאתרי המים היפים בארצנו – הוא בגדר עוול. ארץ ישראל איננה שייכת לציבור שומר המסורת פחות מכל ציבור אחר. כשם שמלחמות ישראל, בניית הארץ ושגשוגה - נעשים ע"י כלל הציבורים בישראל – הדרתם מאתרי הטבע איננה מוסרית וראויה.

5. מפלגת מרצ חרטה על דגלה במצע הבחירות 2021 כפי שמתפרסם באתרה:
• סובלנות למגוון רחב של עמדות ודעות היא תנאי הכרחי לקיומו של מרחב דמוקרטי מתפקד.
• ההכרה בזכויות אדם מבוססת על ריבונות האדם באשר הוא אדם.
• תפישת זכויות אדם זו מושתתת ... כגון חופש הדת.
• מיגור כל צורה של הדרה או אפליית נשים באשר היא.
• יישום חובת ההיוועצות בארגונים הסביבתיים הקיימת בחוק (כגון הרט"ג)
• חלוקה הוגנת של נכסי הטבע.

צדיקוב המשיך וציין: "דומני כי מסל הערכים הנ"ל שנלקחו מתוך מצע מפלגתכם, ניכר כי קיימת חשיבות לסובלנות כלפי כולם, כולל הציבור שומר המצוות והערבי בכלל כך. ניכרת תפיסת חופש דת. ניכר אי הרצון להדיר נשים מהנאה ממשאבי הטבע של ישראל. ניכרת חשיבות ההתייעצות עם גורמים סביבתיים – (הרט"ג סוברת הפוך מדעתך) מנכ"ל הרשות אמר בוועדה בכנסת כי חלה עלייה של 40% במבקרים באתרים בהם נפתחה רחצה בהפרדה".

לדברי חבר המועצה, "אין חלוקה הוגנת יותר של נכסי הטבע מאשר מעניקים גישה לכלל הציבור בישראל, ולא מדירים את הציבור היהודי והערבי שומרי המסורת".

"נשמח מאוד לשיקול דעתך הנוסף בסוגיה זו ולבחירה ישרה לדבוק בסל הערכים של מרצ גם בנידון שמיטיב עם אוכלוסייה שומרת מצוות – יהודית וערבית כאחד", דברי צדיקוב.

תמר זנדברג אלעד צדיקוב רחצה חוף נפרד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד