ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
"המילים קמות לתחייה"

השגריר ביקר אצל ר' ישעיהו שנפטר לפני כ-900 שנה

שגריר ישראל באיטליה ביקר בעיר לטראני, עיר היסטורית שהתקיימה בה קהילה יהודית חשובה בימי הביניים. בין האישים שחיו בה ר' ישעיהו דטראני, מפרש תנ"ך ותלמוד ידוע

השגריר ביקר אצל ר' ישעיהו שנפטר לפני כ-900 שנה
אידר בביקור בבית כנסת העתיק צילום: באדיבות המצלם

שגריר ישראל באיטליה דרור אידר, כתב בחשבון הפייסבוק שלו לאחר ביקורו בעיר היסטורית בעלת עבר יהודי מרתק: "הגעתי לבית הכנסת סקולה נואובה, שנבנה בסביבות 1240, ולאחר דור או שניים, יהודי המקום גורשו והוא הפך לכנסייה. בעשור האחרון חזרה הכנסייה לייעודה המקורי. מעת לעת נערכים בה טקסים, חגים ושבתות".

עוד כתב השגריר: "ההתרגשות המוזרה שפוקדת אותי בכל פעם שאני מגיע למקום שבו חיו מחברים של ספרים שקראתי. תוספות רי"ד של ר' ישעיהו דטראני שהכרתי מלימודי התלמוד היו מילים עמוקות, ושם המשפחה לא אמר הרבה. והנה אני עכשיו במקום שבו חי ופעל ואהב, והמילים קמות לתחייה בדמיוני ולובשות פנים ושמות של יהודים שחיו כאן, תחנה חשובה במסע הארוך שלנו לאחר החורבן בחזרה לירושלים".

השגריר סיפר כי הוא נסע לאחר מכן לבסיס חיל האוויר האיטלקי באמנדולה. שם התקיים תרגיל רחב היקף של מטוסי F-35 שלראשונה עזבו את ישראל. השתתפו בתרגיל חה"א האיטלקי, הישראלי, האמריקני והבריטי. "נפגשתי עם הטייסים שהסבירו לי על יכולותיו המדהימות של ה-F-35. נשמע לי מדע בדיוני, והצוותים הישראלים, ושוחחתי אתם על ההיסטוריה של המקום ועל חשיבות הפעילות שלהם גם במישור המדיני".

"סיפרתי להם שלחופי פוליה הגיעו ככל הנראה אוניות עם שבויי יהודה לאחר החורבן, בדרכם צפונה לרומא. גם מגורשי ספרד הגיעו לשם כדי למצוא מקלט, אברבנאל מספר בתחילת פירושו לחומש דברים, שגם כאן לא תמיד הונח להם וחלקם נאלץ להמשיך בנדודים עד לאי קורפו, אני משוכנע שחלומם של גולי כל הדורות היה לשוב ארצה ולכונן מחדש את מלכות ישראל השלישית. אנחנו חיים את החלום הזה, אמרתי להם, ואתם נציגי זרוע ההגנה של המדינה הזאת, עומדים על המשמר כדי לוודא שלא נצטרך לנדוד שוב. הודיתי להם בשם כולנו".

"לאחר מכן נסענו לבארי, בירת המחוז. גם כאן הייתה קהילה יהודית חשובה בימי הביניים, עד שהפתגם המפורסם אמר "כי מבארי תצא תורה ודבר ה' מאוטרנטו", ללמדנו על החיים היהודיים שפִּכּוּ כאן בעוז, עד לתחנה הבאה בדרכנו ההיסטורית לירושלים".

חתימת ברית ערים תאומות

השגריר השתתף בטקס ברית ערים תאומות, בין עפולה שלנו, לאוטריקולי האיטלקית, בהשתתפות ראש המועצה ד"ר דוד אזולאי. הרוח בחיבור הייתה ויקטוריה מסיסטראנו, ארכיאולוגית ישראלית שחיה באזור וחולמת לשוב ארצה. בינתיים היא מארגנת חיבורים חשובים בין ערים ובין מוסדות חינוך ואקדמיה בישראל ובאיטליה.

אוטריקולי הייתה עיר חשובה בתקופה הרומית, ויש בה שרידים ארכיאולוגיים חשובים, רובם ממתינים לחפירות.

"אמרתי לפני החתימה על הסכם הערים התואמות בין מטולה לאוטריקלי" כתב השגריר, "מדינת ישראל היא חלום שהתגשם. נס של פריחה ושגשוג במדבר. מטולה היא אחד הסמלים היותר חזקים למהפכה הציונית הזאת. שורשי המקום נמצאים כבר בתנ"ך עוד בתקופת ממלכת ישראל העתיקה במאה ה-9 לפנה"ס, באמצעות העיר המקראית "אבל בית מעכה" שנמצאת קרוב מאוד למטולה".

"תושבי המקום וראשי העיר הכינו קבלת פנים נפלאה. בכניסה לאולם המתין לי משמר חיילים רומיים. באיחור של כאלפיים שנה לנציג מדינת ישראל. הצדעתי להם והרהרתי בנפלאות האירוניה ההיסטורית" כתב השגריר.

דרור אידר איטליה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד