ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
הדרך הנכונה

בדקנו ומצאנו: איך עדיף לתקף נסיעה, באפליקצייה או ברב-קו?

רוב מוחלט של הקהל החרדי מסתמך על תחבורה ציבורית, וקיומה של תחבורה ציבורית יעילה ומותאמת לאורח החיים של האוכלוסייה היא תנאי מהותי לקיום שגרת חיים. עם כניסת שירות התשלומים בתחבורה הציבורית באמצעות הטלפון הסלולארי בדצמבר האחרון, הגיע הזמן לבדוק היכן ומתי משתלם להשתמש באופציית התשלום החדשה?

בדקנו ומצאנו: איך עדיף לתקף נסיעה, באפליקצייה או ברב-קו?
אפליקציה צילום: מתוך הסרטון

הרוב מוחלט של הקהל החרדי מסתמך על תחבורה ציבורית. לפי נתוני המכון החרדי למחקרי מדיניות - שיעור משקי הבית המוציאים סכום חודשי קבוע על תחבורה ציבורית בקרב האוכלוסיה החרדית, הינו הגבוה ביותר ביחס לקבוצות אוכלוסיה אחרות בישראל.

אולי זה מסביר את ההד שיצר שירות התשלומים עבור נסיעות בתחבורה ציבורית באמצעות הסלולרי, שהופעל בדצמבר האחרון, בקרב האוכלוסייה החרדית. טענת המתנגדים היתה כי המהלך שהוביל משרד התחבורה לא נותן מענה לקהל החרדי משום שהוא לרוב לא משתמש בסמארטפונים.

לקהילה החרדית מאפיינים וצרכים ייחודיים גם בתחום התקשורת הסלולרית. לפי מחקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה, 97% מהחרדים משתמשים בטלפון סלולרי,  על אף שהקהל ברובו משתמש בטלפון "כשר" כשכמעט 30% מתוכו משתמש בסמארטפון - טלפון סלולרי חכם (ובהם 12% משתמשים בטלפון כשר שחסום לתכנים לא רצויים, ו־16% משתמשים בטלפון חכם שאינו מפוקח).

בנוסף לכך, דו"ח פניות הציבור לשנת 2019 של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, מראה כי הקהל החרדי בוחר לפנות דווקא באמצעות האפשרויות הדיגיטליות שעומדות בפניו, ואינו מהסס להשתמש בהן. כך: 89% מהפניות מגיעות דרך הרשת המקוונת (מתוכן 78% באמצעות אתרי הרשת ו-11% באמצעות הדואר האלקטרוני), וזאת לעומת 11% בלבד מהפניות שמתקבלות דרך הפקס או מגיעות בדואר.

נתונים אלה הם חלק ממגמה הולכת וגוברת של כניסת טכנולוגיה לעולם החרדי ושימוש מתגבר יותר ויותר באינטרנט - גם מפאת צורכי פרנסה וגם כפלטפורמה חברתית וצרכנית שמאפשרת לקהל החרדי להפגין מעורבות רבה במה שקורה.

כניסת שירות התשלומים החדש, מאפשרת לנוסעי התחבורה הציבורית לשלם מהטלפון הסלולארי באמצעות אפליקציית Moovit (שהינה אפליקציה כשרה) עבור נסיעות באוטובוסים, ברכבת ישראל, במטרונית ובכרמלית. וזאת, מבלי הצורך להצטייד מראש בכרטיס רב-קו ולהטעין אותו בכסף או בחוזי נסיעה (כדוגמת חופשי-חודשי או חופשי-יומי), וכן מבלי החשש לאבד או לשכוח את הכרטיס.

בתוך כך מצטרפת גם בשורה כלכלית, שכן התעריפים המשולמים באפליקציה שונים מתעריפי הרב-קו הנהוגים, ובשכלול כולל במקרים מסויימים - אף יוצאים זולים יותר.

כעת, לנוסעי התחבורה הציבורית יש במקום אחד את כל מה שדרוש כדי  ליהנות מחוויית נסיעה טובה - מידע, תכנון נסיעות ותשלום עבורן - בדרך קלה ונוחה באפליקציה אחת. מלבד אלה, באפליקציה פונקציות שונות המאפשרות בין היתר ליידע את יתר הנוסעים על מידת הצפיפות בקווים ובתחנות האוטובוס השונים, ולשלב מסלולים הכוללים מוניות, אופניים, קורקינטים שיתופיים ועוד.

אז האם משתלם לאוכלוסייה החרדית לשלם באמצעות אפליקציה, ומתי?

למרות שברוב הערים החרדיות מחיר של נסיעה בודדת ברב-קו נמוך יותר מהשימוש באפליקציה, מצאנו כי קיימים לא מעט מקרים שבהם השימוש באפליקציה הינו משתלם יותר עבור האוכלוסייה החרדית, בעיקר כאשר מדובר בתדירות גבוהה של נסיעות אל אותו יעד.

כך לדוגמא:

  • נסיעה הלוך חזור מאלעד לירושלים הכוללת נסיעה פנימית בירושלים תעלה ברב-קו 28 ₪ לאחר הנחת ערך צבור, לעומת 27.5 ש"ח אפליקציה.
  • נסיעה בתדירות יומית שכזו במשך חודש שלם תעלה בכרטיס הרב-קו 560 ₪, לעומת 325 ₪ באפליקציה.
  • כמו-כן נסיעה הלוך ושוב מאלעד למודיעין עילית כולל נסיעה פנימית בתוך מודיעין עילית תעלה בכרטיס הרב-קו לאחר הנחת ערך צבור 28.8 ₪, לעומת 20.5 ₪ באפליקציה.
  • נסיעה בתדירות יום-יומית לאורך חודש שלם (בימי חול): באפליקציה תעלה 255 ₪ לעומת 292.50‏ ₪ בחוזה של חופשי-חודשי בכרטיס הרב-קו.  

בסוף כל חודש, האפליקציה מחשבת אוטומטית את כלל הנסיעות של הנוסע ומחייבת אותו לפי ההנחה המירבית והמשתלמת ביותר עבורו, בהתאם להרגלי השימוש (לא צריך להתחייב מראש על חופשי חודשי/שבועי/יומי – משלמים בסוף החודש, רק על מה שנוסעים בפועל). בנוסף, הנוסעים יכולים לראות באפליקציה את פירוט נסיעותיהם ואת החיובים שלהם בכל עת.

חישוב התעריף לכל נסיעה נעשה על פי נוסחה חדשה שמחשבת את עלות הנסיעה על פי מרחק הנסיעה בהתאם לשש טבעות שנקבעו על ידי משרד התחבורה, עם תקרת הוצאה יומית והנחה על תקרת הוצאה חודשית. הזכאים להנחות בתחב"צ כמו נוער, סטודנטים, אזרחים ותיקים ונכים, ימשיכו ליהנות מהתעריפים המופחתים, דרך הגשת בקשה באפליקציה.

אז איך משלמים בתחבורה הציבורית באמצעות הסלולרי?

משתמשי Moovit לא נדרשים להוריד אפליקציה נוספת, רק לעדכן לגרסה האחרונה. במסך הראשי עם פתיחת האפליקציה הם יוכלו להירשם במהירות לשירות התשלומים ולהשתמש בו מיידית לאחר הזנת פרטי אמצעי תשלום. בשלב בחירת אמצעי התשלום, משתמשים להם יש גם חשבון באפליקציית פנגו יוכלו לבחור אם לקשר את חשבון הפנגו שלהם כאמצעי התשלום על נסיעות בתחב"צ.

לאחר השלמת תהליך פתיחת החשבון, כדי לשלם על נסיעה, יש לפתוח את אפליקציית Moovit עם העליה לאוטובוס ומהמסך הראשי לבחור באפשרות של ״תיקוף נסיעה״. בשלב זה תופעל המצלמה, ועל הנוסע לסרוק בעזרתה את מדבקות קוד ה-QR היעודיות שהודבקו בקרבת הדלתות של כל קווי האוטובוסים בישראל. לאחר הסריקה, יש לבחור את תחנת היעד או מרחק הנסיעה, לאשר, ואישור הנסיעה יופיע מיידית באפליקציה ויהיה זמין להצגה לנהג או למפקח.

 

רב קו אפליקציה תחבורה ציבורית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד