ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
מחקר מקיף

התפרעות השליחים בכבישים: אחד מכל שני ישראלים נחשף לזוועה

בעמותת אור ירוק פרסמו היום סקר חדש ומדאיג | 70% מתושבי המרכז טוענים שהשליחים נוסעים בצורה לא בטוחה, יותר מכל יתר האזורים | אחד מכל שני נשאלים טען כי ראה תאונה או כמעט תאונה במעורבות של שליח לפחות פעם אחת בשנה האחרונה

התפרעות השליחים בכבישים: אחד מכל שני ישראלים נחשף לזוועה
אילוסטרציה צילום: unsplash

הקורונה הביאה לשגשוג של חברות השליחויות כאשר כולנו ראינו בשנה האחרונה שליח בכביש. בצל כך ב פרסמה היום (ראשון) עמותת אור ירוק סקר חדש שנערך על ידי מכון המחקר "מאגר מוחות", מהסקר עולה כי רוב מוחלט של הנשאלים מאזור המרכז (70%) טוענים כי השליחים נוסעים בצורה מסוכנת ו-50% מהם  -אחד מכל שני נשאלים - טען כי ראה תאונה או כמעט תאונה במעורבות של שליח לפחות פעם אחת בשנה האחרונה. בנוסף ל-94% מהנשאלים שהשיבו כי ראו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה שליח בכביש.

מהסקר עולה תמונה מדאיגה אודות אופן נהיגת השליחים והציבור מפנה את האחריות גם לחברות השליחויות וגם דורש מהמדינה להגביר את האכיפה על אופן נהיגת השליחים.

על פי הסקר 55% מתושבי אזור הצפון חושבים שהשליחים נוסעים בצורה לא בטוחה. ו-57% מתושבי אזור השרון חושבים שהשליחים נוסעים בצורה לא בטוחה. באזור המרכז 70% חושבים שהשליחים נוסעים בצורה לא בטוחה. ו-44% מתושבי ירושלים והסביבה חושבים שהשליחים נוסעים בצורה לא בטוחה. ובאזור הדרום 62% חושבים שהשליחים נוסעים בצורה לא בטוחה.

עוד עולה מהסקר כי 31% מתושבי אזור הצפון נתקלו בשנה האחרונה בתאונה או אירוע של "כמעט" תאונה במעורבות שליח. 24% מתושבי אזור השרון נתקלו בשנה האחרונה בתאונה או אירוע של "כמעט" תאונה במעורבות שליח. באזור המרכז 51% נתקלו בשנה האחרונה בתאונה או אירוע של "כמעט" תאונה במעורבות שליח. 29% מתושבי ירושלים והסביבה נתקלו בשנה האחרונה בתאונה או אירוע של "כמעט" תאונה במעורבות שליח. ו-34% מתושבי אזור הדרום נתקלו בשנה האחרונה בתאונה או אירוע של "כמעט" תאונה במעורבות שליח.

בנוסף הנשאלים התבקשו לציין האם ראו בשנה האחרונה שליח מבצע את אחת מעבירות התנועה הבאות:

אזור הצפון: 87% ראו שליח מבצע עקיפה מסוכנת, 87% ראו שליח נוהג במהירות מופרזת, 83% ראו שליח רוכב באופן פראי, 80% ראו שליח מבצע עבירות תנועה, 93% ראו שליח משתחל בין רכבים, 47% ראו שליח עובר באור אדום, 71% ראו שליח רוכב על המדרכה, 71% ראו שליח משתמש בנייד במהלך הנהיגה.

אזור השרון: 85% ראו שליח מבצע עקיפה מסוכנת, 83% ראו שליח נוהג במהירות מופרזת, 73% ראו שליח רוכב באופן פראי, 78% ראו שליח מבצע עבירות תנועה, 93% ראו שליח משתחל בין רכבים, 53% ראו שליח עובר באור אדום, 75% ראו שליח רוכב על המדרכה, 80% ראו שליח משתמש בנייד במהלך הנהיגה.

אזור המרכז: 89% ראו שליח מבצע עקיפה מסוכנת, 87% ראו שליח נוהג במהירות מופרזת, 85% ראו שליח רוכב באופן פראי, 86% ראו שליח מבצע עבירות תנועה, 95% ראו שליח משתחל בין רכבים, 53% ראו שליח עובר באור אדום, 79% ראו שליח רוכב על המדרכה, 80% ראו שליח משתמש בנייד במהלך הנהיגה.

אזור ירושלים: 81% ראו שליח מבצע עקיפה מסוכנת, 86% ראו שליח נוהג במהירות מופרזת, 74% ראו שליח רוכב באופן פראי, 74% ראו שליח מבצע עבירות תנועה, 95% ראו שליח משתחל בין רכבים, 28% ראו שליח עובר באור אדום, 77% ראו שליח רוכב על המדרכה, 72% ראו שליח משתמש בנייד במהלך הנהיגה.

אזור הדרום: 89% ראו שליח מבצע עקיפה מסוכנת, 86% ראו שליח נוהג במהירות מופרזת, 86% ראו שליח רוכב באופן פראי, 81% ראו שליח מבצע עבירות תנועה, 92% ראו שליח משתחל בין רכבים, 49% ראו שליח עובר באור אדום, 79% ראו שליח רוכב על המדרכה, 73% ראו שליח משתמש בנייד במהלך הנהיגה.

רוב מוחלט של הנשאלים סבורים שחברת השליחויות צריכה לדאוג להכשרת השליחים לנהיגה בטוחה וכן להיות אחראית לבטיחות הכלים בהם משתמשים השליחים. ובנוסף הרוב סבורים שהמדינה צריכה לפקח באופן הדוק יותר על אופן נהיגת השליחים, הכי הרבה תושבי השרון.

ב'אור ירוק' ציינו כי במסגרת הפעילות להגברת הבטיחות בקרב השליחים פיתחה העמותה בשיתוף עם קרנות הביטוח הלאומי מערך דיגיטלי ייחודי להגברת בטיחות השליחים, המערך כולל אתר ייעודי ולומדה חדשנית בנושאי בטיחות בדגש על רוכבי כלים חשמליים.

המחקר בוצע בסוף חודש מאי 2021 כסקר אינטרנטי באמצעות פאנל קבוע רב משתתפים בקרב 513 משיבים בגילאי 18 ומעלה יהודים וערבים המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה בישראל. וטעות הדגימה ביחס לאומדנים השונים היא 4.4%.

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק אמר עם פרסום הנתונים: "בשנה האחרונה חלה עליה חדה במספר השליחים על קטנועים ועל כלים חשמליים. הצמיחה המהירה של התחום הביאה למצב שהוא פרוץ לחלוטין, כמעט ללא אכיפה ולצערי הרב חלק גדול מהחברות לא דואגות לבטיחות השליחים והדרכתם ולבטיחות הכלים עליהם הם רוכבים. חוסר ההתייחסות והזלזול הזה גורם לכאוס בכבישים הבא לידי ביטוי באי ציות לחוקי התנועה תוך סיכון משתמשי הדרך האחרים. המצב הזה חייב להשתנות. המדינה צריכה לחייב את החברות להדריך את השליחים, לפקח על אופן הנהיגה שלהם ולוודא שהם לא עוברים על החוק. במקביל, גם המשטרה חייבת לחזק את האכיפה והנוכחות באזורים שיש בהם ריכוז גבוה של שליחים כדי להרתיע אותם מלבצע עבירות תנועה שמסכנות את החיים של כולנו".

 

אור ירוק שליחים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד