י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
חזון לעתיד

עד גיל 9 לא ידע שהוא יהודי: היום הוא הרב של צבא גרמניה

אביו היה מפקד בסיס ליד בודפשט, וכילד גדל סביב חיילים ופיתח אהדה, אהבה, והערכה בכל הנוגע לחיילים לוחמים, אך מסובב הסיבות הביא את הילד שבגיל 9 גילה את יהדותו, להתמנות לימים לרב הצבאי של גרמניה

עד גיל 9 לא ידע שהוא יהודי: היום הוא הרב של צבא גרמניה
הרב מרדכי אליעזר באלה צילום: באדיבות המצלם

הרב מרדכי אליעזר באלה, שמכהן כרב הצבאי הפדרלי של גרמניה, לא ידע כי הוא יהודי עד גיל 9, הוא נולד בבודפשט בירת הונגריה, בשנת 1979, בן לאם יהודייה ולאב לא יהודי ששירת כקצין בכיר בצבא הונגריה.

אביו היה מפקד בסיס ליד בודפשט, וכך הוא גדל סביב חיילים. הרב באלה סיפר בראיון לרשת CNN כי "הדת לא ממש הייתה חלק מהחיים", והוא גילה שהוא יהודי רק בגיל תשע, לאחר שראה מודעה על הזמנה להגיע לכנסייה ושאל את אמו אם הוא יכול ללכת יחד איתה.

"אז היא אמרה לי שאנחנו חייבים לדבר", הוא סיפר. התברר לו כי אמא שלו והוריה היו ניצולי שואה. לדבריו, גילוי המורשת היהודית שלו היה כמו למצוא "יומן ישן בעליית הגג שהיה שייך לסבא וסבתא רבא ורבתא", והסביר שזה "מרתק ללמוד את הסיפור הזה שבעצם מדבר על המעשה שלך עצמך".

לאחר נפילת הקומוניזם בהונגריה, הרב באלה אז בן 12, החל ללמוד בבית ספר תיכון יהודי במימון רונלד לאודר, נשיא הקונגרס היהודי העולמי מאז 2007, לאודר השקיע באופן אישי בתקומת החיים היהודיים במרכז ומזרח אירופה לאחר השואה.

הרב באלה הכיר את אשתו בבירת גרמניה, הם מתגוררים בעיר הולדתה לייפציג, שם הרב באלה מכהן כרב בית הכנסת המקומי, ולהם שלושה ילדים. כמו הרוב המכריע של יותר מ-100,000 העם יהודי גרמניה, אשתו של הרב באלה היא במקור מברית המועצות לשעבר. משפחתה עברה לגרמניה לאחר נפילת מסך הברזל.

הרב באלה השלים את לימודי הרבנות שלו בברלין והיה לאחד הרבנים האורתודוכסים הראשונים שהוכשרו בגרמניה מאז 1938.

רבנים צבאיים לא "יפתרו את הבעיות בתוך שבוע אחד", אמר הרב לרשת CNN מביתו בלייפציג. אך הוסיף, "עלינו לעבוד עם חזון לעתיד, כיצד אנו רוצים שהחברה הגרמנית והבונדסוור (צבא גרמניה) ייראו בעוד עשור, עלינו לעזור לכל היהודים בצבא לחיות חיים יהודיים, אם הם מחפשים אוכל כשר, אם הם מחפשים את האפשרות להתפלל".

הפעם האחרונה שבה רבנים היו חלק מהכוחות הלוחמים של גרמניה הייתה במהלך מלחמת העולם הראשונה, כאשר כ-100,000 חיילים יהודים לחמו למען גרמניה. על יהודים נאסר לשרת בצבא זמן קצר לאחר שאדולף היטלר ימ"ש עלה לשלטון בשנת 1933, כחלק מהמאמצים הראשוניים של הנאצים לסלק יהודים מהחיים הציבוריים.

על פי הדיווחים בתקשורת הגרמנית, גרמניה השקיעה 5 מיליון יורו ברבנות הצבאית הראשית החדשה.

כזכור, ראש המועצה המרכזית של יהודי גרמניה, יוסף שוסטר, הודיע על מינויו של רבה של מדינת סקסוניה ולייפציג בגרמניה הרב מרדכי אליעזר באלה, חבר ועד רבני גרמניה ה-ORD, לרב הפדרלי הראשון של צבא גרמניה. בעתיד הקרוב ימונו עוד כעשרה רבנים שיעמדו לשירות היהודים המשרתים בצבא, הן כמענה הלכתי והן בתמיכה רוחנית ואף בעידוד נפשי ואוזן קשבת. לשניים מהמועמדים כבר החלו תהליכי הבחירה.

הרב מרדכי אליעזר באלה רב צבאי גרמניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד