ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
זני אלפא ודלתא

התפרצות הקורונה: המומחה מנתח ומסביר את המצב בישראל

ראש קבינט המומחים של משרד הבריאות ומבכירי כללית, רן בליצר הסביר הבוקר בראיון נרחב את מצב התחלואה בישראל, והזן ההודי הגורם להתפרצויות שאנו רואים "צריך לעשות הכול כדי למנוע התפשטות - אבל גם להרגיע את הפאניקה מצד שני"

התפרצות הקורונה: המומחה מנתח ומסביר את המצב בישראל
פרופ' רן בליצר צילום: צילומסך ערוץ 13

הפרופ' רן בליצר, ראש קבינט המומחים של משרד הבריאות ומבכירי כללית, הגיע הבוקר (שני) בצל ההתפרצות של נגיף קורונה בארץ, לאולפן ynet והדגיש בפתח דבריו כי: "אין ספק שמה שקרה בנתב"ג הוא מצער והיה צריך להיראות אחרת, צריך להבין שאנחנו בתקופה מורכבת בגלל הזן החדש", ואז עבר לסקור את מצב התחלואה בישראל, והזן ההודי הגורם להתפרצויות שאנו רואים.

בניתוח ההתפרצות בישראל הבהיר בליצר כי יש להתבונן על המתרחש בבריטניה: "זו המדינה הכי רלוונטית להסתכל עליה. שיעור המבוגרים בבריטניה שמחוסנים בשתי מנות הוא נמוך משמעותית מישראל: בערך 60% לעומת 85%. זה הבדל דרמטי, יכול להיות שגם אצלנו נראה תמונה דומה של עלייה חדה והתפשטות קהילתית נרחבת - אבל יכול להיות שחומת החיסונים שבנינו תספיק כדי לאפשר להתפרצויות האלה להישאר מוכלות ולמנוע התפשטות קהילתית רחבה כפי שיש שם. לא נדע זאת מראש ונצטרך לעשות מאמצים גדולים בשבועות הקרובים כדי למנוע התפרצויות, לעצור את הכניסה של מקרים חדשים מנתב"ג. נקווה שלא נגיע להתפשטות נרחבת".

בליצר הוסיף ופירט: "ישראל מחוסנת ברובה, והסיכוי לגל תחלואה קשה ותמותה הוא לא כפי שהיה בינואר. הפוטנציאל ההרסני של המגפה מוכל יותר מבכל מדינה אחרת, אז צריך לעשות הכול כדי למנוע התפשטות - אבל גם להרגיע את הפאניקה מצד שני. אנחנו לא במצב שהיינו בו בינואר".

"צריך להבין שהחיסון מגן אבל לא מונע כל הדבקה. גם בזן אלפא (בריטי) היה סיכוי של 5%-10% להידבק אם מתחסנים, ובזן הזה הסיכון קצת יותר גדול מ-10%, ויש המעריכים שעד 20%, אבל 80% מהפוטנציאל נמנע באמצעות החיסון" הבהיר בליצר, והדגיש: "וצריך להגיד שהמחוסנים בשתי מנות פייזר כנראה מוגנים ברמה טובה מאוד - 95% מפני מחלה יותר קשה וסיכון אשפוז, אז המחוסנים בישראל, שהם רוב הבוגרים, נמצאים ברמת הגנה טובה אבל לא מלאה. לכן צריך לעשות הכול למנוע התפשטות קהילתית שלא מצליחים לעצור אבל מצד שני לשים דברים בפרופורציה".

בליצר הוסיף והתייחס לשאלת חיסון הנוער: "אנחנו נקיים על זה דיון. הצוות לטיפול במגפות דן בכך ואני מעריך שנקיים דיון בקבינט המומחים. השאלה הזאת היא מורכבת. צריך להסתכל על הנתונים האחרונים שנאספו במשרד הבריאות שלנו ומכל מה שראינו. למשל, יש הבדל בין בנים צעירים לבנות צעירות. לבנות צעירות אין שום תופעת לוואי שמחייבת שיקול דעת מיוחד - והייתי נותן המלצה לחסן בוודאי כשיש יותר תחלואה בקהילה. לגבי בנים כיוון שהממצאים הראו שיש שכיחות גבוהה יותר של דלקות חולפות בשריר הלב".

בליצר הוסיף והסביר: "תופעת הלוואי הזאת היא קיימת אבל באופן עקרוני, ברוב המכריע של המקרים, היא חולפת. זה מחייב דיון בין הרופא למתחסנים ולהורים כדי לקבל החלטה פרטנית. אם אדם נוסע לחו"ל הייתי מחסן בנים אם יש סיכון לתחלואה. המחלה מתפשטת בישראל ויש סיכון להידבק אז עדיף להתחסן. גם בתופעת הלוואי הלא שכיחה הסיכון הרבה יותר קטן. הדבר הזה במאזן הסיכונים אז הידבקות בקורונה הרבה יותר גרועה גם בגילאים האלה לבין פוטנציאל של תופעות לוואי נדירות, וצריך לשקף את זה למתחסן".

למרות האמור סבור בליצר כי אין להנחות את עטיית המסכות באופן גורף: "אני חושב שצריך בתקופה הנוכחית לעשות הפרדה בין המלצה לבין חובה והנחיה מכיוון שהסיכונים ברמת המדינה פחתו לעומת מה שהיה קודם, בגלל ההגנה של החיסון מפני מחלה ותמותה, אדם מבוגר שנמצא בקבוצת הסיכון ונכנס היום להתקהלות גדולה שיש בה אנשים לא מחוסנים - אני חושב שזאת החלטה סבירה לשים על עצמו מסכה כדי להגן על עצמו. צריך לעשות את איזון הסיכונים בהתאם וההחלטה בעניין לא התקבלה".

לסיכום הסביר כי: "ההתפרצויות שראינו היו בעיקר באירועים חברתיים ולא במרחב בית הספר. מה שעושים בבתי הספר צריך לעשות בהתכנסויות שמחוץ לבית הספר. הכול תלוי בהיקף ההתפשטות וברמת הסיכון".

קורונה פרופ' רן בליצר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד