י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
כעת זה מדעי

נגיף קורונה: זה הוויטמין שחסרונו גורם לתחלואה קשה יותר

מחקר של אוניברסיטת בר-אילן והמרכז הרפואי לגליל מעלה כי רמה נמוכה של ויטמין D מגדילה את הסיכוי לחלות בקורונה בצורה קשה ומסכנת חיים | יודגש: צריכה מוגזמת של ויטמין D אינה מומלצת

נגיף קורונה: זה הוויטמין שחסרונו גורם לתחלואה קשה יותר
ויטמין צילום: Unsplash

ד"ר דרור בהמרכז הרפואי לגליל הוביל תיעוד של מטופלים עם בדיקות PCR חיוביות לקורונה, שהתקבלו בין החודשים אפריל 2020 ופברואר 2021 במרכז הרפואי לגליל. יחד עם האפידימיולוג פרופ' מיכאל אדלשטיין מהפקולטה לרפואה של בר-אילן, בדקו השניים את רמות הוויטמין D שנמדדו בטרם קבלת הבדיקה החיובית. ל-253 מתוך 1,176 חולים שאושפזו היה תיעוד קודם וברור של רמת ויטמין D בטרם ההידבקות בקורונה.

מהמחקר עולה, כי לחולים עם רמות ויטמין D הנחשבות לנמוכות במיוחד (פחות מ-20 ננוגרם לדציליטר) היה סיכוי של פי 14 ללקות בתחלואה קשה של קורונה, לעומת כאלו עם רמות גבוהות יותר.

יצוין כי מחקרים קודמים שהתמקדו בקשר שבין רמות ויטמין D ובין נגיף הקורונה הניבו תוצאות מעורבות ולא חד משמעיות. רובם מדדו את רמות הוויטמין D ברגע שהחולים כבר נדבקו בנגיף, ואילו במחקר הנוכחי מדובר בחולים עם רמות ויטמין D שהיו ידועות ומאובחנות עוד בטרם אישפוזם וההידבקות.

הד"ר דרור אמר עם פרסום המחקר: "מחקר זה יכול להדגיש את הסיכונים למחסור בוויטמין D במונחים של נגיף הקורונה. ויטמין D קשור לעיתים קרובות לבריאות העצם, ובמחקרנו הוכח שהוא עשוי למלא תפקיד חשוב גם בתהליכי מחלה אחרים, כמו זיהום".

האפדימיולוג פרופ' אדלשטיין אמר אף הוא עם פרסום הנתונים: "עד כה עולם המדע טרם פיצח מדוע חלק מהחולים מפתחים סיבוכים לקורונה ואחרים לא. הממצאים שלנו מציעים מימד חדש לפתרון החידה שמעסיקה חוקרים ורופאים ברחבי העולם. הממצא הזה חשוב במיוחד כאן, במדינת ישראל, בה ידוע כי לאוכלוסיות מסוימות יש מחסור עקבי בוויטמין D".

מנהל היחידה לאנדוקרינולוגיה וסוכרת במרכז הרפואי לגליל, ד"ר עמיר בשקין, אחד מעורכי המחקר, הוסיף והסביר: "במחקר נמצא הבדל משמעותי ביותר (בכל הקשור למחלה קשה ותמותה) בין אנשים שהיה להם חסר בוויטמין D, לעומת אלו שלא היה להם חסר. איננו יכולים לומר שרמת ויטמין D נמוכה היא הגורם הוודאי והמוחלט למחלת קורונה יותר קשה וליותר תמותה, אך בהתאם לממצאים חשוב להימנע בתקופת הפנדמיה הנוכחית מחוסר בוויטמין D".

יחד עם זאת הדגיש הד"ר בשקין, כי גם צריכה מוגזמת של ויטמין D אינה מומלצת, ובכל מקרה חשוב להתייעץ עם הרופא המטפל.

קורונה וויטמין D

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד