י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"חוויה פוגענית, מעליבה ורשעית"

מיצג אומנותי? שריפת שם ה' לעיני בנות דתיות קטנות

חילול שם שמיים: האומן גרגורי אבו, שרף שלט שעליו היו חרוטות האותיות של שם ה', במהלך "מיצג אומנותי" לילדי גן דתי מגדעונה. ההורים זועמים אך ההנהלה מתקשה להבין על מה הכעס

מיצג אומנותי? שריפת שם ה' לעיני בנות דתיות קטנות
שריפת שם ה' על ידי האמן במשכן לאומנויות צילום: Institut français d'Israël‎ ‏מתוך הפייסבוק של

חילול שם שמיים: האומן גרגורי אבו, שרף שלט שעליו היו חרוטות האותיות של שם ה', במהלך "מיצג אומנותי" לילדי גן דתי מגדעונה.

האומן הציג את "אומנות שריפת שם אלוקי ישראל" רח"ל, בפני בנות בגילאי 4-5 שיצאו לטיול בליווי הגננת. במסגרת הטיול נכנסו למתחם בקיבוץ עין חרוד שבמועצה האזורית גלבוע, אשר מכונה "משכן לאמנויות".

המקרה המחריד התרחש כבר ביום שני בשבוע שחלף. רועי מנשה, הורה לשתי בנות שנחשפו למראה המזעזע, שלח מיידית מכתב חריף להנהלת ה"משכן". אך תשובה התקבלה רק השבוע. למרבה התדהמה, ההנהלה לא ראתה שום בעיה במעשה החמור.

המיצג של האמן • ‏מתוך הפייסבוק של Institut français d'Israël‎.

במכתב שרועי שלח הוא גולל את הסיפור במלואו: "2 בנותיי נמצאות בגן הדתי גדעונה. בתאום מולכם הגננת לקחה את הילדים לביקור במוזיאון. הוסבר לה שהתכנים מתאימים לרוח הגן ולחינוך הדתי. אשתי שהצטרפה לסיור הייתה נוכחת בזמן שהקרינו סרט במהלך הסיור בו מראים את שם אלקי ישראל ״י-ה-ו-ה״ נשרף על ידי אדם ונמחק כליל"

בר מינן. השם ישמור אותנו מהעוונות שלכם ומחילול השם שגרמתם וממראה הזוועה שהראיתם לילדינו, שאולי בעיניכם נראה מועט וזניח, אבל בעיני המאמין באלוקי ישראל, המנהל אורח דתי , מכבד כל אדם באמונתו ומצפה שיכבדו אותו, מעשה זה יהרג ובל יעבור".

החוצפה, הזלזול, עזות הפנים, הגועל, אני אפילו לא מדבר על חילול השם ופגיעה הלכתית, ופגיעה בכבוד האדם ואמונתו, אלא מוסר פשוט שיש לכל אדם כלפי אדם חברו, אחריות מינימלית שיש לכל אדם כלפי אדם חברו, אם אפשר להגדיר את המעשה הנבזה הזה כמעשה אדם, ולא כמעשה בהמה. האמת שאפילו לבהמות בלי דעת יש יותר כבוד אחד לשני ממה שנוכחנו לראות ומהחוויה הפוגענית, מעליבה ורשעית שגרמתם לנו לחוות היום".

האם תטענו לטעות? טעויות כאלה לא יתכנו. לא בחינוך מול ילדים שכל תמונה נחרטת בזיכרונם, שקליטתם המהירה והעדינה היא כספוג רך".

יש ״אומנות״ אף יותר נחרדת מזו המתבטאת במראות דמים וזוועות אחרות של אנשים עם סטיות שונות ומשונות. ואין כאן מקום להאריך".

חופש הפרט והביטוי? לפחות תראו שקיפות מלאה לגבי התכנים כלפי האורחים המגיעים בתמימות לבם לצפות ״באמנות״ הקלוקלת שלכם". ‏

שריפת שם ה' על ידי האמן • מתוך הפייסבוק של Institut français d'Israël‎.

אם יש לאוצר האומנותי שלכם בעיות עם עמו היהודי ועם אלקיו, שגם אם ירצה לא יוכל להכחיש מציאותו יתברך, ואף מי שייצר את הזוועה הזו עתיד ליתן את הדין. שיראה את ״האומנות״ שלו במקום פרטי לבוחרי עקמומיות שכלו. לפחות ישאיר לכלל את זכות הבחירה אם לצפות בתכנים פוגעים אלו".

היה עליכם לשים שלט בכניסה למוזיאון -ישנם תכנים העלולים לפגוע בדת זו או אחרת- ראו הוזהרתם, או לפחות שלט אזהרה מעין זה. עוד נבדוק ונחקור לעומק מה פשר ההתעללות הזו שעברו ילדינו התמימים בעל כורחם ואילו הייתם כופתים אותם מול לועו של הארי היה מוטב. ה׳ ישמור ויציל אתכם, ולכל מי שהיה יד בדבר", דברי רועי מנשה.

התשובה שהתקבלה מההנהלה רק כעבור שבוע: "המקרה נשוא מכתבך, שיחת הטלפון שקיימת עמנו מיד לאחריו ומכתבך הובאו כולם לידיעתי בזמן אמת, ואנחנו מתייחסים לדברים שהעלית במלוא כובד הראש".

ראשית, אני מבקשת להתנצל על הפגיעה ברגשותיך וברגשות משפחתך בשל צפייה באחד מהסרטונים של האמן גריגורי אבו בתערוכה 'ידעתיך' המוצגת אצלנו, בעת ביקור ילדי הגן במוזיאון".

תודה שפקחת את עינינו! לכל אחד ואחת זכות בסיסית לבקר במוזיאון מבלי שרגשותיו ייפגעו. מחובתנו לוודא זאת. לאור זאת ומתוך כבוד ליצירה האמנותית ורגישות לחופש הביטוי האמנותי, ביקשנו לבדוק את הסוגיה עם האמן, המגדיר עצמו ירא שמים ושומר מצוות. לשיטתו, הוא ביקש להביע באמצעות אקט השריפה את הקריאה האמנותית להתמזגות האל עם אפר העולם, להיטמעות מחדש ביקום ולהתחדשות, ולא הייתה בכך עמדה ביקורתית או מתריסה כלפי הדת או האמונה היהודית".

כידוע, יצירת אמנות בכללה משמשת כר נרחב להתייחסות, להתפעמות, להזדהות ולעתים גם לביקורת, להתנגדות ולהסתייגות. אנו עומדים מאחורי היצירה האמנותית והאוצרותית גם ביצירת האמנות הזו. עם זאת מכיוון שעמדת האמן, כוונתו ופרשנותו לא הוצגו בצמוד לסרטון, אני יכולה לראות מצב בו המקטע בסרטון שעליו עמדת, יכול להתפרש פוגעני ואף בלתי נסבל".

על כן ובהמשך לפנייתך, יושם שלט אזהרה בכניסה לאולם התערוכה, המתריע מפני הצגתו של תוכן שעלול לפגוע ברגשות. וממקום זה של כעסך ושל התנצלותי, אני מבקשת להושיט יד. המשכן לאמנות פועל במטרה להיטיב, והדבר האחרון שארצה הוא שהאמון שלך בנו ייפגע. אשמח להזמין את ילדי הגן והוריהם למפגש מיוחד במוזיאון, בסיור מודרך התואם כליל את רוח דבריך שיכלול גם הסבר על המוטו הפדגוגי ועל אופני ההדרכה לגיל הרך במשכן. כולי תקווה שנשכיל לראות במקרה הנדון הזדמנות למציאת המאחד בינינו, להתקרבות וללמידה משותפת. בכבוד רב, אורית לב-שגב, מנכ"לית המשכן לאמנות עין חרוד", דברי ההנהלה.

מיצג גלבוע חילול השם שריפה גן ילדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד