ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
אחרי מאה שנה

היסטוריה: הרב הושבע בטקס רשמי לתפקיד הרב הצבאי של גרמניה

היסטוריה: הרב מרדכי זולט באלה הושבע בטקס רשמי לתפקיד הרב הראשי של צבא גרמניה לאחר מאה שנה ללא רב צבאי | בנאומו המרגש אמר הרב באלה: "יה‏ודי לא משנה איפה הוא, מחויב להפוך את המקום למקום טוב יותר"

היסטוריה: הרב הושבע בטקס רשמי לתפקיד הרב הצבאי של גרמניה
השבעת הרב הצבאי של גרמניה צילום: אנטוניה ימין, כאן 11

לאחר מאה שנה שלא היה רב ראשי לצבא גרמניה, מונה רב ראשי חדש, ואתמול (שני) היה טקס ההכתרה הרשמי, "אני עומד כאן מולכם בענווה וחש את כובד ההיסטוריה" אמר הרב.

ב‏נאום מרגש שנשא הרב מרדכי באלה, שמונה לרבה הראשי של צבא גרמניה בעת ההכתרה הרשמית, הוא אמר: "אני עומד כאן מולכם בענווה. אני חש בכובד ההיסטוריה על כתפיי. הקהילה היהודית בגרמניה עברה דרך ארוכה כדי להגיע לכאן. לא מדובר בהחלטה קלה עבורי לקבל על עצמי את תפקיד הרב הצבאי של הבונדסוואר. אני רוצה לשתף אתכם במוטיבציה האישית שלי, ‏ראשית יש לי עדיין זיכרונות טובים מאבי ששירת בצבא בבודפשט. אבי לימד אותי כבוד גדול לעבודתם של חיילים. אבל יש כוח נוסף - התורה אומרת שכאשר יעקב חזר עם נשותיו ו-11 ילדיו למדינה האהובה מארם הוא "וייחן את פני העיר". רבנים מפרשים, הפך את העיר ליפה יותר".

"יה‏ודי לא משנה איפה הוא, הוא מחויב להפוך את המקום למקום טוב יותר, לעשות כל מה שהוא יכול כדי שהעיר והחברה שבה הוא חי תהיה טובה יותר. כשבאתי לגרמניה לפני 19 שנה כדי ללמוד יהדות היו לי רגשות אמביוולנטיים. לא עבר הרבה זמן עד שהרגשות האלה נעלמו".

עוד סיפר הרב, ‏"אפשר לבקר את גרמניה, יש כאן בעיות, לא יעזור לאף אחד לטאטא אותם מתחת לשטיח אבל למרות כל האתגרים יש לי תחושת הודיה עצומה לחיות במדינה שעומדת מאחורי העבר שלה אבל גם מוכנה להסתכל קדימה ופועלת כדי ליצור עולם טוב יותר. את ההודיה הזאת אני צריך להפוך למעשים". את הדברים הביאה אנטוניה ימין כתבת 'כאן חדשות' באירופה.

‏שרת ההגנה של גרמניה אנגרט קראמפ - קארנבאואר אמרה בטקס ההשבעה של הרב מרדכי זולט באלה: "בשבילי ועבור כולנו זהו יום מאד מיוחד. מדובר בפריבילגיה לעמוד כאן בבית הכנסת הזה ולברך את הרב הראשי הצבאי הראשון של הבונדסוואר. זאת הפעם הראשונה מזה 100 שנה שרב יהודי ישרת בשורות הצבא הגרמני, במיוחד נוכח ההיסטוריה שלנו, יש במעמד הזה תחושה של נורמליות שמכירה בחיים היהודים בגרמניה, שמכירה בכך שיהודיות ויהודים שייכים לגרמניה ושהיהדות שייכת לבונדסוואר. אדון באלא אתה לוקח על עצמך היום תפקיד בעל משמעות עצומה ואני רק יכולה להגיד לך שהחיילים והחיילות שלנו שמחים על כך".

הרב באלה עושה היסטוריה מדהימה, כפי שדווח ב"בחדרי חרדים", הרב מרדכי אליעזר באלה, שמכהן כרב הצבאי הפדרלי של גרמניה, לא ידע כי הוא יהודי עד גיל 9, הוא נולד בבודפשט בירת הונגריה, בשנת 1979, בן לאם יהודייה ולאב לא יהודי ששירת כקצין בכיר בצבא הונגריה.

אביו היה מפקד בסיס ליד בודפשט, וכך הוא גדל סביב חיילים. הרב באלה סיפר כי "הדת לא ממש הייתה חלק מהחיים", והוא גילה שהוא יהודי רק בגיל תשע, לאחר שראה מודעה על הזמנה להגיע לכנסייה ושאל את אמו אם הוא יכול ללכת יחד איתה.

לאחר נפילת הקומוניזם בהונגריה, הרב באלה אז בן 12, החל ללמוד בבית ספר תיכון יהודי במימון רונלד לאודר, נשיא הקונגרס היהודי העולמי מאז 2007, לאודר השקיע באופן אישי בתקומת החיים היהודיים במרכז ומזרח אירופה לאחר השואה.

הרב באלה הכיר את אשתו בבירת גרמניה, הם מתגוררים בעיר הולדתה לייפציג, שם הרב באלה מכהן כרב בית הכנסת המקומי, ולהם שלושה ילדים. כמו הרוב המכריע של יותר מ-100,000 העם יהודי גרמניה, אשתו של הרב באלה היא במקור מברית המועצות לשעבר. משפחתה עברה לגרמניה לאחר נפילת מסך הברזל.

הרב באלה השלים את לימודי הרבנות שלו בברלין והיה לאחד הרבנים האורתודוכסים הראשונים שהוכשרו בגרמניה מאז 1938.

הרב מרדכי אליעזר באלה הרב הצבאי טקס השבעה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד