ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

האדמו"ר מצאנז נגד ה'באבות': "אין להם מסורת. מחדשים מנהגים בלי מקורות" • בלעדי

מידי שנה מקדיש האדמו"ר מצאנז את נאומו ב'אושפיזין דיוסף' לסוגיות בוערות העומדות על הפרק • השנה הקדיש האדמו"ר את שיחתו למלחמה חזיתית בתופעת ה'באבות': "מאיפה הם לוקחים את המנהגים החדשים? מה המקורות שלהם?" • הנוסעים החדשים לאומן ספגו אף הם מתקפה חריפה: "להתכונן לשבת זה לא לרקוד ברחובות"

האדמו"ר מצאנז נגד ה'באבות': "אין להם מסורת. מחדשים מנהגים בלי מקורות" • בלעדי
מנדי לוי

מידי ערב חוגגת חסידות צאנז בנתניה את שמחת בית השואבה ברוב עם. השיא מגיע באושפיזין דיוסף, אז מגיעים כל חסידי צאנז מכל רחבי הארץ, ורוקדים במשך שעות ארוכות יחד עם האדמו"ר.

שיאו של האירוע הוא בנאומו של האדמו"ר לקהל חסידיו. מידי שנה נבחר נושא השיחה בקפדנות, ודבריו נלמדים על ידי החסידים בחרדת קודש.

את שיחתו השנה, הקדיש האדמו"ר, לתופעת הבאבאות החדשים, המשנים ממנהגי אבותם. "שמעתי", אמר האדמו"ר, "שיש חצרות חדשות שהחליטו לעשות שבת לעצמם, ולקבוע מנהגים חדשים אשר לא ידעום אבותינו. ישנם כאלה שהחליטו לא לומר 'ונתנה תוקף' ביום כיפור. צריך לדעת שכמו שלולב שנפרץ בראשו פסול, מכיוון שהכל הולך אחר הראש, גם במנהגים חייבים ללכת אחר הראש. אחר מנהגי אבותינו".

האדמו"ר ציטט את אביו שיצא חוצץ נגד תופעות מעין אלו בחריפות רבה. "מנהיגי החצרות הללו אומרים שאי אפשר לחנך את החסידים ביד קשה. ונתנה תוקף זה דבר מפחיד. מי במוות. במי בחניקה. זה לא מתאים להיום. ככה הם אומרים, על סמך מה?. איזה מסורת יש להם. מאיפה הם לוקחים את ההחלטות הללו?"

האדמו"ר יצא חוצץ נגד הנהירה ההמונית לאומן בימי ראש השנה. "הכי חמור זה שאנשים ממליכים על עצמם אדמו"ר שהוא לא חי, ככה הם פטורים מהתחיבויות, נוסעים אליו במסווה של ראש השנה. איפה שמענו על זה? צריך לדעת שהכנות לשבת זה לא ריקודים ברחובות אלא כמה שעות של לימוד. הם שינו את הכל".

יצויין כי האדמו"ר דיבר רק על 'החסידים החדשים' שגילו בתקופה האחרונה את חסידות ברסלב, ולא על החסידים הותיקים הדבוקים ברבם עשרות בשנים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 47 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד