י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
מסמכים ותמונות מתקיפת הכור

40 שנה ל'מבצע אופרה': תיעוד מהטייס שהפך לאסטרונאוט

כחלוף 40 שנה ל"מבצע אופרה", במסגרתו תקף חיל האוויר את הכור הגרעיני בעיראק: ארכיון צה"ל במשרד הביטחון פרסם סרט וידאו נדיר של אילן רמון ז"ל בו הוא מדבר על הקשר שבין המבצע לאמו ניצולת השואה ולשליחות שלו לחלל

40 שנה ל'מבצע אופרה': תיעוד מהטייס שהפך לאסטרונאוט
השראה לעם ישראל. אילן רמון ז"ל צילום: פלאש 90

כחלוף 40 שנה ל"מבצע אופרה" - תקיפת הכור הגרעיני בעיראק: ארכיון צה"ל במשרד הביטחון פרסם היום (שלישי) סרט וידאו נדיר של אילן רמון ז"ל בו הוא מדבר על הקשר שבין המבצע לאמו ניצולת השואה ולשליחות שלו לחלל.

כמו כן פרסם ארכיון צה"ל מסמכים ותמונות מהמבצע, בהם ההנחיה לביצוע בכתב ידו של הרמטכ"ל, וכן תרשימים של הכור מתיק המודיעין של המבצע.

רמון השתתף במצע הנועז שיצא לפועל ביוני 1981. הוא היה מהראשונים שנטלו חלק בתכנון המבצע והיה הצעיר בין הטייסים שהשתתפו בתקיפה. רמון היה האחרון במבנה התקיפה, מיקום שנחשב למסוכן במיוחד, משום שבעת שהמטוס האחרון יבצע את התקיפה כבר יאבד גורם ההפתעה והגנת הנ"מ של האויב כבר תהיה פעילה.

מיד לאחר התקיפה התעורר חשש כי רמון נפגע, כאשר עם היציאה מיעף ההפצצה לא ענה רמון לקריאות מוביל המבנה, וחבריו חששו לחייו. רמון תיאר לאחר מכן שהיה המום מעומסי כוחות הג'י שהופעלו עליו בעת ההפצצה, אך לאחר כמה שניות התעשת וענה לקריאות מוביל המבנה.

 

כור גרעיני עיראק צה"ל חיל האוויר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד