כ"ג אייר התשפ"ד
31.05.2024

וואלה, חברון יכולים לשמש כמשל • טור מיוחד

יצחק נחשוני חזר מחופשת החג, וכבר נתקל בתופעות מקוממות במיוחד • איך 'יתד' יכול להפריך את טענות אתר וואלה על גזענות במגזר האשכנזי? • איזה נתון העלימו מהגר"ד כהן? • כמה אשכנזים יש בישיבת פורת יוסף? • וגם: נברנו במסמכי מלחמת יום הכיפורים שנחשפו השבוע

ישיבת חברון. וכמה ספרדים יש בפורת יוסף?
ישיבת חברון. וכמה ספרדים יש בפורת יוסף?



'וואלה', איך לא ידענו?

אתר האינטרנט 'וואלה' מיצה כבר את כל הנושאים הבוערים שעל הפרק והוא פתח את הבוקר בידיעה 'מרעישה', שהגיעה גם ל'בחדרי חרדים' וכנראה מאד מסקרנת את הגולשים שלו שרובם עונים תמיד, ולא רק בשעה המוקדמת שהידיעה הזו התפרסמה, להגדרת הנמצאים 'לפני התפילה'.

"בישיבת 'חברון' החרדית, הממוקמת בשכונת גבעת מרדכי בירושלים, כ-80 אחוז מהתלמידים הם ממוצא אשכנזי, כך עולה מרשימת השמות של תלמידי הישיבה שהגיעה לידי וואלה! חדשות" - מדווח האתר בדף החדשות הראשי שלו לצד הידיעות המדאיגות על פאניקת הטרור באירופה ועל כוונת ממשלת היהודים להרוס בית כנסת בשומרון.

"על פי הרשימה, מספר התלמידים הלומדים בישיבה עומד היום על כ-1,200 בחורים (נתון מעניין לכשעצמו י.נ.) ורק כ-270 מהם נושאים שמות משפחה ספרדיים או שמות משפחה שאינם אשכנזיים במובהק, כדוגמת כהן או לוי. כל היתר מתהדרים בשמות אשכנזים למהדרין כמו 'וייס' ו'שטרן'". - נכתב שם.

וזה עוד לפני שהאלוף (במיל.) אלעזר שטרן שהובא לישיבה על ידי עיתון 'בקהילה', במסגרת פרוייקט סוכות שלו, נלקח בחשבון ונספר.

ראש הישיבה, הגר"ד כהן, שעל פי שמו נמנה, ב'סלקציה' של האתר, על האגף המסונף לספרדים, סירב להגיב לנתונים הדרמטיים בנימוק "שהוא אינו מגיב לדברים המתפרסמים באינטרנט, משום ש"הצפייה באתרי האינטרנט נאסרה על ידי גדולי ישראל".

טוב, כמי שנמנה, על קוראי 'יתד נאמן' הוא אינו מודע לכך שיש גדולי ישראל, כמו האדמו"ר מבעלז, הסבורים שאין מנוס ממציאת פתרון להתגבר על בעיית הציפיה באינטרנט. הדברים הנכוחים שהשמיע האדמו"ר בענין זה במעמד ה'שטיינדיגע תורה' הרי צונזרו, ברוב חוצפה מהידיעה שהתפרסמה בעיתון זה, והופיעו רק ב'המודיע' וב'המבשר'.

הנה הקטע שצונזר מתוך דברי האדמו"ר, בתרגום מאידיש: " הרבה מאד דיברנו בענין זה למצוא עצה, וישנם הרבה שמתייגעים על כך כבר כמה שנים, ולאחרונה הגענו לרעיון, ויש לזה הסכמה מגדולי התורה שליט"א ובעצה אחת עם בעלי מקצוע. אני מבקש מכל אחד מכם הזקוק להשתמש בזה שיתחברו לחברה אחת, המסוגלת לעשות שכלי זה יהיה באופן שיוכלו להפיק ממנו מקסימום תועלת ומינימום נזק. אני מבקש מכל אחד מכם בכל קצוות תבל, שישתמשו כולם יחד, ונוכל להגיע בעזהי"ת לקו שיהיו בו מקסימום מעלות ומינימום חסרונות".

אגב, הטלויזיה, נאסרה גם היא בלא פחות חומרה מאשר האינטרנט ובכל זאת, להפתעתנו בסרט על הציבור החרדי שהוצג בה בסוכות האחרון ושלא הוסיף לנו כבוד, בלשון המעטה, הופיע להפתעתנו מזכיר הועדה לענייני תקשורת בכבודו ובעצמו, ומדובר בצילומים יזומים ולא כבדרך אקראי. מדוע, אם כן, אסור להשיב לכסיל כאיולתו על נסיון להציג את הציבור החרדי כ'גזען', גם אם הדבר נעשה ב'אינטרנט'?

אל חלל הזה של חוסר שיתוף פעולה מצדה של ישיבת חברון, נדחקו, כמו תמיד, אלה המשחירים את פנינו, ולא רק כדי שיוותרו כמה שפחות חרדים 'לבני עור'. ח"כ חיים אמסלם למשל. "המצב הזה קיים בישיבות האשכנזיות, ברובן ככולן. בכל הישיבות הללו יש מכסה לבחורי ישיבה ספרדים. פעם זה עשרה אחוז, פעם זה חמישה-עשר אחוז או אחרת. ישיבת חברון היא לא יוצאת מן הכלל. זה דבר גרוע שנוגד את ההשקפה היהודית, הדתית והתורתית. אני פועל בתחום הזה" - הוא מצוטט כאומר בכתבה, ומפיק עבור יוזמי גל השנאה הפרובקטיבית ב'וואללה' חביות של חומר תבערה מרוכז, הרבה יותר מכפי שבקידוחי 'גבעות עולם' מקוים להפיק.

ח"כ חיים אמסלם יודע היטב את מה שב'תקשורת' לא רוצים לדעת - בישיבת 'פורת יוסף' הספרדית היוקרתית יש מאה אחוז תלמידים מזרחיים, ואף לא וייס ושטרן אחד או אפילו כהן ולוי אשכנזים, וטוב שכך. בישיבת ויז'ניץ לא לומד אף חסיד גור, ובישיבות גור אף בחור מבית ליטאי. כך דרכו של עולם, וכך נשמרת מורשת אבותינו המפוארת מדורי דורות. איש על מחנהו ואיש על דגלו. לא וואלה ולא אמסלם יביאו אותנו לשנות אותה.

אם יש גזענות בישראל, היא מצויה דוקא בחוגי הגולשים באתר 'וואלה' המפרישים את ילדיהם לבתי ספר אליטיסטיים בכפר הירוק, ומותירים את בני ה'נחותים' במוסדות שרוממות ה'אינטגרציה' וה'ממלכתיות' בפי מתקצביהם.

ואולי יגלו לנו תחקירני 'וואלה' מחר, אם שוב יגמרו להם הנושאים האחרים, כמה מתלמידי המוסדות הקיבוציים הסגורים, הם עירוניים, או כמה תלמידי המרכז הבינתחומי בהרצליה של הפרופ' אוריאל רייכמן הם תושבי עיירות הפיתוח בני המעמד תחתון?

ואם מישהו מרגיש עדיין צורך להתגונן מול טענות הסרק ולהזים את תופעת ה'גזענות החרדית' דוקא במקומות שהיא לא נמצאת, הוא יוכל לעשות זאת בעזרת אותה ידיעה על דברי האדמו"ר מבעלז שעברה עיבוד והשמטות מערכת ב'יתד נאמן'. בעוד שב'המודיע' וב'המבשר' מכונה המעמד כפי שהוא נקרא במקור בבעלז - "שטייענדיגע תורה" ב'יתד' הרי מתחשבים מאד בציבור הספרדי ומכבדים את גדולי התורה שלו, ולמענם החליפו גם את שם המעמד והוא מכונה: "מעמד סיום חג שמחת תורה" כאילו הוא התקיים ב'יזדים'...

אחרי כל זה מי עוד יוכל להאשים את החרדים בגזענות?



שניים שניים באו אל ה'תיבה'

מי שלא השגיח בסדר המופתי ובכוונת המכוון שיש ביצירת ההתרחשויות האחרונות סביבנו, כפי שמדווחים בימים האחרונים, או שהוא קטן אמונה, או...שאינו קורא עיתונים.

מי שטחו עיניו מראות בחוש, כולל החוש השישי, את השילוב המופלא שבין האירועים האחרונים והתיאום המדהים בעיתוי הופעתם, לוקה בהיצמדות לאמת שבמקרא או...בחוסר הבנת הנקרא.

ימים אחדים לפני ש'מורשתו' הקטועה של ראש הממשלה יצחק רבין, שוב מונפת ותופסת את מרכז חיינו, בתקופת הזכרון הארוכה להרצחו המתחילה סמוך ונראה ליום פטירתה של רחל אמנו, מקבל אתמול בית המשפט המחוזי בפתח תקוה, החלטה 'אמיצה' להמשיך ולהחזיק מאת הרוצח יגאל עמיר בבידוד מוחלט ולאסור עליו את התפילה במניין.

מי יעז להרהר אחר החלטתו של השופט אברהם טל בימים הטעונים ביגון על המת שמסרב להשתכח מן הלב?

אותה תקופה דיכאונית, שבה כולנו נזכרים בדמותו של רבין הבלתי נשכח, כלומר השבוע, נמצאה גם מתאימה ביותר לשדר, כך סתם וכאילו ללא סיבה מיוחדת, מישדר מעניין וחושף על חטיפתו של החייל נחשון וקסמן הי"ד. רבין, נראה בו כהססן שהתקשה לקבל החלטות. אבל מי ישים לב כאשר כל מסת מורשתו הבטחונית המפוארת נוחתת עלינו שוב?

וכשסרט רווי כל כך, ומעורר מחשבות נוגות לצד הערכות, על תוצאות הרות אסון של נסיון לשחרר חייל חטוף מידי שוביו הרצחניים, מוצג לעיני כל עם ישראל, מי עוד יעז להקצין את הביקורת הגוברת, על אוזלת היד של ממשלת ישראל בסוגיית חטיפתו גלעד שליט?

בעיתוי 'מקרי' ולא עגול, במלאת 37 שנה וכמה ימים למלחמת 'יום הכיפורים' משחרר השבוע 'ארכיון המדינה' לפרסום פרוטוקולים מקוממים על כוונות שהיו לשר הבטחון דאז, משה דיין, להפקיר את חיילי המעוזים בקו הראשון בסואץ, לגורלם. למה דוקא עכשיו? כי מי יהין להאשים את שר הבטחון ה'הירואי' שלנו שלא ראה ב'שתי עיניים' את המחוייבות ללוחמי ישראל שנשלחו לחזית? מי יאשים את מנהיגי ישראל בחוסר מוסריות ואחריות לחייהם של חיילים בדיוק עשר שנים אחרי הפקרת חייו של החייל הדרוזי מדחת יוסף בקבר יוסף שבשכם? אפילו פרופ' אסא כשר, האמון מתוקף תפקידו על ה'אתיקה הצבאית' נעלם ונאלם דום!

כך קורה גם, למי שרוצה להאמין שבדיוק ביום שבו מתעוררת סערה על כוונת מדינת ישראל להרוס בית כנסת בשומרון, מתגלית פרובוקציה של חילול מסגד שכוח, ששעריו היו נעולים לפחות מספר ימים, והשחתת ספרי 'קוראן' שהיו בתוכו. נורא, כמובן, הרבה יותר מאשר לעלות עם מכבשים על בית מקדש מעט.

רוצים עוד?

ימים ספורים אחרי שהמינהל האזרחי שלנו מתהדר בידיעות על שיפוץ קבר יוסף שבלב הקסבה בשכם, וזוכה לתשבחות על כך, הוא מרשה לעצמו לאטום לתפילה מדי לילה, את קבר שמואל הנביא שב...פאתי שכונת רמות בירושלים. מי יחשוד שיש כאן רמזים לויתורים מפליגים כל כך בירושלים רבתי, כשכולנו מוקפאים בנושא אחד בלבד: השלכות השיחות בין נתניהו ואבו מאזן על 'ההקפאה' ?

בשבוע של פרשת 'נח' כדאי לשים לב ש...זוגות זוגות, שניים שניים, באים ההתרחשויות האחרונות אל התיבה - תיבות המילים בעתונות הישראלית המשוגרות לעינינו...
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 31 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד