י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

מחקר: לפחות רבע מהחרדים משתמשים באינטרנט

מחקר חדש מגלה: לפחות רבע מהציבור החרדי מחובר לאינטרנט - וכנראה המספרים גבוהים אף יותר • "סביר להניח שמדובר באלו שהסקר הצליח לדגום, והמספר למעשה גבוה אף יותר", אומר ל'בחדרי חרדים' עורך הסקר ד"ר אזי לב-און. "הסקר נערך בשנת 2008 וסביר להניח שמאז חלה עלייה נוספת בכמות המשתמשים"

מחקר: לפחות רבע מהחרדים משתמשים באינטרנט



מחקר חדש שבוצע במרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון, מציג נתונים חדשים על שיעור השימוש באינטרנט באוכלוסיות השונות בישראל.

תוצאות המחקר הוצגו בכנס הים-תיכוני החמישי למערכות מידע שנערך לאחרונה ביוזמת המכללה האקדמית תל אביב-יפו. והוא נערך על ידי על-ידי ד"ר אזי לב-און מבית הספר לתקשורת, והסוציולוגית ד"ר סבינה ליסיצה.

המחקר, המתבסס על הסקר החברתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מ- 2008, שכלל למעלה מ-7000 משיבים, מתייחד בכך שבדק לא רק את הפערים בגישה לאינטרנט, אלא גם את השימוש בכלים אינטראקטיביים ברשת, כמו פורומים וחדרי צ'ט.

מתוצאותיו עולה, כי הפער בין המינים בשימוש באינטרנט הוא נמוך (62% אצל גברים, לעומת 56% בקרב נשים), וגם הפער בין אשכנזים (73%) למזרחים (57%). יחד עם זאת, הפער בין יהודים (64%) לערבים (30%) גבוה ומשמעותי, כמו גם הפער בין חילונים (75%), מסורתיים (61%), דתיים (47%) וחרדים (24%). גם הכנסה והשכלה, כמו המשתנים האחרים, השפיעו על הסבירות לשימוש באינטרנט. למרות ההבדלים הללו, הרכב המשתתפים בכלים אינטראקטיביים כמו פורומים מגוון.

דצילום: ד
ד''ר אזי לב-און


השימוש באינטרנט ילך ויגדל

"מדובר במחקר המתבסס על סקר אמין למידי", אומר ל'בחדרי חרדים' עורך המחקר, ד"ר אזי לב-און, "הסקר דגם קבוצה גדולה מאוד והוא נערך באמצעות ביקורי בית אישיים ושאלות פנים אל פנים ולא הסתפקו כאן בסקר טלפוני. כך גם שיוכו המגזרי של הנסקר נקבע על פי קביעת הנסקר בעצמו ולא בקביעה שרירותית של הסוקר".

לב-און, גם מודע לקשיים הנפוצים בעריכת סקר בקרב אוכלוסיה חרדית, "הציבור החרדי אינו אוכלוסיה שקל לדגום. לכן בסקר ניסו להתגבר על רתיעת הנסקרים מהיחשפות אך ברור שבכל אופן קרוב לודאי שאחוז המשתמשים גבוה אף יותר מזה שעלה מתוך תשובות הנסקרים".

והוא מוסיף ומדגיש, "הסקר עצמו נערך בשנת 2008 ונתוניו התפרסמו רק השנה, ומאז הסקר גדל אחוז המשתמשים באינטרנט בקרב האוכלוסיות השונות, כולל אצל החרדים".

ומה באשר להווה ולעתיד השימוש באינטרנט במגזר החרדי?

בר-און, המתמחה בתחום הרגלי השימוש באינטרנט, צופה תהליך התאמה והטמעה: "האינטרנט במגזר החרדי ילך ויתאים עצמו יותר ויותר לצורכי וערכי הקהילה ובד בבד השימוש בו ילך ויגדל. באינטרנט קיימות סכנות, אך לאט לאט הולכים ונבנים כלים המגנים על המשתמש מסכנות אלו ומתאימים אותו לצרכיו. התהליך הזה הולך ומתהווה, יחד עם הצמיחה בשימוש בו. כאן העתיד".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד