ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

הורים, יש גבול לחינוך

עמוק בנפשם של ההורים, טבוע הרצון לחנך את ילדיהם, אולם מי שמנסה לחנך יתר על המידה, חוטא בחינוך • חינוך-יתר, כמו גם חינוך ילד מבוגר, יוצר אצל המתחנך תחושה כאילו לא מעריכים אותו • אוריאל בלוי, מאמן ומגשר, מתפלל ומייעץ ליחסים טובים בין הורים לילדיהם

צילום אילוסטרציה. למצולמים אין קשר למאמר
צילום אילוסטרציה. למצולמים אין קשר למאמר



"האדם הוא תבנית נוף ילדותו", אומר הפתגם. אכן, הילדות היא לא רק נוף – אלא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על האדם לאורך שנות חייו, הבוגרות כמו הצעירות.

כל אדם זקוק לאהבה מהוריו. נקודה. הניסיון מוכיח כי ילד שגדל תוך קבלת חום ואהבה מהוריו, גדל להיות מבוגר שמח ומצליח בחייו וממשיך בדרך שחינכו אותו הוריו ומוריו.

אנו מוצאים זאת במקורות בפסוק בחומש דברים (כ, יט), "כי האדם עץ השדה". בדיוק כמו ששתיל באדמה, זקוק להשקיה ועזרה בצמיחתו, כך האדם. וככל שהעץ רך והשתיל צעיר יותר, כך ניתן לכוונו בצורה הטובה ביותר.

אולם, גם בגיל מבוגר, אדם זקוק לקבל מהוריו הבעה של כבוד והערכה על מעשיו.

עמוק בנפשם של ההורים, טבוע הרצון לחנך את ילדיהם, אולם גם בחינוך יש גבולות.

מי שמנסה לחנך יתר על המידה, חוטא בחינוך, מכיוון שחינוך-יתר כמו גם חינוך ילד מבוגר, יוצר אצל המתחנך את התחושה כאילו לא מכבדים אותו ולא מעריכים אותו. הדבר יוצר את ההיפך הגמור: המתחנך מפתח התנגדות לחינוך שמנסים להנחיל לו, כפי שמובא במסכת מועד קטן כי כל המכה בנו גדול יהיה בנידוי משום שעובר על "לפני עיוור לא תיתן מכשול".

דרוש כיבוד הורים

מצות כיבוד אב ואם נמצאת בלוח הימני בעשרת הדיברות לצד מצוות שבין אדם למקום. הגמרא בקידושין (ל:) מסבירה, כי "שלושה שותפים לאדם - אביו ואמו והקב"ה".

החינוך לא יהיה אפקטיבי אם לא נייחס כבוד להורינו. עלינו לכבד את הורינו באמת – ולא לדבר אליהם כאל חברים ובצורה ביקורתית, אלא ביראת כבוד.

כשהורה מתחתן בנישואין שניים, נוצר מצב מאוד עדין בנפש הילד. לעיתים הוא מרגיש כאילו אביו או אמו בגדו ביחסו אליו, מכיוון שהם חולקים את אהבתם עם אנשים שאין לו איתם קשר משפחתי רגיל.

במצב כזה, יותר מתמיד, חשוב מאוד שהורה יגביר את האהבה והתמיכה שנותן לילדו.

בית שאין בו כיבוד הורים מצד ילדים לצד מתן אהבה, עידוד ותמיכה עם ביקורת בונה ומכבדת מצד ההורים לילדיהם, חזקה עליו שישכנו בו סכסוכים משפחתיים.

ככל שנחזק במשפחה את הערכים הללו, כך נחיה כמשפחה שמחה ושלווה יותר.



אוריאל בלוי,מאמן ומגשר 054-5333386

קישורים:
לאתר של אוריאל בלוי - לחץ כאן
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד