ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
לראשונה בכהונת בנט

תקיפה באיראן: פגיעה משמעותית במפעל אסטרטגי לייצור הגרעין

ברקע פרסומים בכלי תקשורת איראניים על סיכול חבלה במבנה ארגון הסוכנות לאנרגיה אטומית, מגיע דיווח על תקיפה משמעותית של מפעל לייצור חלקים חיוניים לצינורפוגות. לפי הדיווח, מל"טים תקפו את המפעל, אך בכיר איראני הכחיש: "כנראה אירוע ביטחוני ולא מתקפה אווירית"

תקיפה באיראן: פגיעה משמעותית במפעל אסטרטגי לייצור הגרעין
מל"ט HERON MK II צילום: התעשייה האווירית

שוב פגיעה מתוחכמת במאמץ האיראני להגיע לגרעין? ברקע הפרסום הבוקר (רביעי) בכלי תקשורת באיראן על סיכול ניסיון חבלה במבנה ארגון הסוכנות לאנרגיה אטומית במדינה, מדווח הכתב אלון בן דוד על תקיפה מסתורית באיראן.

האיראנים דיווח הבוקר שהם הדפו מתקפה של מטוסים לא מאוישים - מל"טים, על מתקן של הסוכנות שלהם לאנרגיה גרעינית בעיר קאראג'. מדובר על מפעל בו מייצרים את הלהבים של הצנטריפוגות שמשמשות להעשרת אורניום. לפי הדיווח, מדובר ביכולת ייחודית ופגיעה במפעל היא מכה לתוכנית הגרעין.

בכלי תקשורת שונים נטען כי בתקיפה הלילה נהרס נגרם נזק למפעל קריטי לייצור הגרעין האיראני. תחילה דווח על תקיפתה באמצעות מל"טים, אך גורם בכיר בזרוע ההגנה האווירית באיראן אישר כי היה אירוע חבלה ביטחוני, אך הכחיש כל קשר לאירוע שדורש הגנה אווירית כלשהי. לדבריו, "זה כנראה אירוע ביטחוני ולא מתקפה אווירית על ידי כלי טיס בלתי מאויש. זה קרה מערבית לטהרן, וההגנה האווירית לא קשורה לכך".

אתר שנחשב מקורב לשירותי הביטחון האיראנים מדווח כי המתקן שהיה היעד לניסיון החבלה-לכאורה נמצא בעיר כראג', כ-40 ק"מ מערבית לטהרן.

לפי האיראנים, הם הדפו את התקיפה, ולכן לא ידוע עד-כה מידת הנזק במקום. אך זוהי חבלה נוספת, שלישית במספר, בשרשרת הייצור של תכנית הגרעין האיראנית, כשמצרפים לתקיפה הנוכחית את שני הפיצוצים שאירעו בשנה האחרונה בנתנז: באפריל פיצוץ שפגע ביכולת העשרה של איראן וניתק את החשמל לצנטריפוגות ופגע בהן. ביולי שעבר, פיצוץ שהשמיד את מתקן ההרכבה של הצנטריפוגות - אף הוא בנתנז. 

ישראל מצידה שותקת ולא מתייחסת לדיווחים, האיראנים מצידם לא מאשימים את ישראל, אך יש כאן פגיעה מצטברת ביכולות ייצור הגרעין האיראני. עוד ניתן לציין כי אם מדובר בתקיפה שקשורה לישראל, זו פעולה ראשונה בעידן ראש הממשלה בנט וראש המוסד החדש דוד ברנע.

במקביל, הרמטכ"ל אביב כוכבי נפגש היום גם עם ראשת המודיעין הלאומי האמריקני וגם עם ראש ה-CIA ומסתבר שגם הנושא הזה עלה בשיחות שלהם. כוכבי אמר להם שיש זמן במאבק מול איראן, גם מול הנשיא האיראני החדש איברהים ראיסי.

איראן גרעין צנטריפוגות נתנז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד