ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

מתלמידיו של אברהם אבינו

הגאון הגדול רבי אברהם פאם זצ"ל, ראש ישיבת תורה ודעת ויו"ר מועצגה"ת בארה"ב, היה ממנהיגיה של יהדות אמריקה. אך דמותו אינה ידועה דיה לתושבי ישראל • ביוגרפיה חדשה מאפשרת להכיר וללמוד עוד על דמותו • ספר חדש

מתלמידיו של אברהם אבינו

לפני שנים אירחה ישיבת פוניבז' בין כותליה, ישיבת ירחי כלה בבין הזמנים. אל הישיבה נהרו אנשי מלאכה ו'בעלי בתים' רבים שהצטופפו יחד על ספסלי בית המדרש והאזינו לשיעורים מפי ראשי ישיבת פוניבז'. חלקם גם לן בפנימיוה של הישיבה שהייתה פנוייה ופתוחה לקבל את הבאים.

בין הבאים הצטופף גם אדם צנוע ונמוך קומה הלבוש בפשטות ככל 'בעל בית' ויחד עם כל הנוכחים הקשיב לדברי ראשי הישיבה ושקע בלימוד התורה.

שבועיים ישב האיש ונטמע בין הנוכחים בחליפתו האפורה עד שבאחד הימים הגיע לחדר האוכל של הישיבה, אורח מארה"ב. הלה נדהם לראות בין הנוכחים את ראש הישיבה שלו: הגאון הגדול רבי אברהם יעקב הכהן פאם זצוק"ל ראש ישיבת תורה ודעת.

הוא מיהר לספר על כך לנוכחים ועד מהרה נקרא הגאון מארה"ב לשבת בשולחן הכבוד, במזרח של המקום. הרב פאם נענה בנימוס לבקשה אבל למחרת נעלמו עקבותיו. הוא נטל את מטלטליו ויצא מהעיר.

הוא היה מגדולי ארה"ב, נשיא מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל בארה"ב וראש ישיבת תורה ודעת המפורסמת. כשישים שנה הרביץ תורה לאלפים ורבבות ושמו נישא בהערצה ואהבה בפי קהל שומרי התורה בארה"ב.

אך דומה שהאיש שניסה בכל כוחו להימלט מהכבוד ולא הצליח לעשות זאת בארה"ב, הצליח לעשות זאת כאן בארץ ישראל. כאן אין דמותו הגדולה מוכרת דיה ומעט מאוד אנשים שמעו את שמעו של אותו גאון שהיה ממנהיגי הדור בארה"ב.

עכשיו בזכות הביוגרפיה שחיבר הרב שמעון פינקלמן יש הזדמנות גם לנו, תושבי ישראל, להכיר טוב יותר דמות גדולה זו.

שמו של הספר חריג מעט בנוף ספרי הגדולים בהם אנו רגילים. לא "מאור הדור", לא "שר התורה" ולא תוארים מאדירים אחרים. השם - "אהוב על כולם" - פשוט לאוזניים שרגילות לתוארים ללא גבול.
.
אבל לאחר הקריאה בספר, אין ספק כי דווקא שמו מסמל יותר מכל את דמותו הייחודית של הגרא"י שעל אף גדלותו העצומה ידע להלך בפשטות עם הבריות והאהיב שם שמים ותורת השם על הבריות.

כל ימיו, מספר המחבר, הקפיד הגרא"י להלך עם חליפה וכובע פשוטים ואין פלא שהצליח להיטמע גם בין קהל הבעל בתים בישיבת פוניבז'.

אף בהיותו מנהיגה של אמריקה סרב ל'פראק' ול'המבורג' הרבניים וכך בפשטות הליכות ובאהבה רבה לכל אדם הצליח להנהיג את היהדות החרדית בארה"ב שנות דור, כשהוא מסרב לעוזרים, ולמתווכים ולשמשים. הוא עמד על כך שהוא ורק הוא יקבל את פני אלה שבאו לשחר את פניו לעצה ותושיה.

פשטות הליכות זאת אפיינה את הגאון לצד גאונותו מימי שקדנותו המופלאים בסלובודקה ועד לימיו כמרביץ התורה הגדול שבגולת אמריקה.

כך מסופר שהבחין פעם באחד מתלמידיו נכנס לשיעור אותו עמד למסור עם ספר מתמטיקה. שאל אותו ראש הישיבה מדוע כך הדבר? ענה התלמיד: "יש לי היום מבחן מתמטיקה ואני חושש שלא אצליח בכך".

אמר לו ראש הישיבה: "הסר דאגה מליבך, לאחר השיעור אשב אני עימך ונתכונן יחד למבחן שלך במתמטיקה, כדי שתוכל עכשיו להתרכז בדברי הגמרא".

לא רק את תלמידיו שלו טיפח, הגרא"י כפי שמספר הרב פינקלמן, העמיד את עצמו גם בראש מערכת החינוך החרדית בארה"ב ועסק רבות בטיפוחה, ולא רק שם בגולה: מצודתו הייתה פרושה גם בארץ ישראל והוא שהחזיק במסירות נפש של ממש את רשת 'שובו' למען עולי רוסיה בישראל.

כאשר עלה על הפרק ייסוד הרשת חששו המייסדים מהוצאות הענק הכרוכות בכך והוא זה שנטל את העול הגדול צווארו.

זו רק טעימה קטנה מהסיפורים המרתקים המאפשרים להיפגש עם דמות מזהירה ונערצת.

מומלץ בחום.

אהוב על כולם • הרב שמעון פינקלמן • הוצאת פלדהיים

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד