י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
לא מוותרים לקצב האיראני

דרישה לפתוח בחקירה נגד הנשיא הנבחר

יותר מ-150 פקידי האו"ם לשעבר דורשים לפתוח בחקירה נגד הנשיא האיראני הנבחר איברהים ראיסי, שמונה לטענתם בבחירות מזויפות שבהן זכה ב-60 אחוז מקולות הבוחרים

דרישה לפתוח בחקירה נגד הנשיא הנבחר
אבראהים ראיסי צילום: סוכנות הידיעות האיראנית IRNA

ארגוני זכויות אדם ומעל 150 פקידים לשעבר באו"ם ומומחים משפטיים דרשו מהאו"ם לפתוח בחקירה בנושא ההרג שהתבצע תחת נשיא איראן אברהים ראיסי שמונה על ידי האייתולה עלי חמינאי. לדבריהם "בוצעו פשעים נגד האנושות".

ההערכה היא כי לפחות 4,000 בני אדם, לטענת גורמי אופוזיציה רבים באיראן, המספרים הם 30,000 בני אדם, שנידונו למוות בשנת 1988 על ידי המנהיג העליון דאז חומייני, והנשיא החדש שמונה על ידי האייתולה חמינאי, היה אחראי להוציא אותם להורג באמצעות פסקי הדין.

ארגוני זכויות אדם פרסמו כי "הטבח היה פשע מתמשך נגד האנושות. משפחות הקורבנות ממשיכות לקבל עונשים כבדים רק כי הם שואלים את הרשויות היכן נקברו יקיריהן, הגיע הזמן שהאו"ם יבצע חקירה משלו לגבי הוצאות להורג המוניות אלה".

אגנס קלמרד, מארגון 'אמנסטי אינטרנשיונל', אמרה: "אברהים ראיסי הגיע לנשיאות במקום להיחקר בגין פשעים נגד האנושות של רצח, והיה אחראי להיעלמות אסירים, הם עברו עינויים, וזו תזכורת עגומה לכך".

כשנשאל על הוצאות להורג לאחר זכייתו בבחירות, השיב ראיסי, "'אם שופט, תובע, הגן על ביטחון העם, יש לשבח אותו. אני גאה שהגנתי על זכויות האדם בכל תפקיד שמילאתי ​​עד כה".

איראן האשימה השבוע את וושינגטון בהתערבות בבחירות, לאחר שמשרד החוץ האמריקני הכריז על הבחירות כ"מהונדסות". מינויו של ראיסי לנשיא איראן בבחירות ביום שבת עוררה מחדש זיכרונות מסויטות לאיראנים.

ראיסי מילא תפקיד מרכזי בשנות השמונים בטיהור על ידי הוצאות להורג של מתנגדים שהעזו למחות נגד הדיקטטורה הדתית של האייתוללה חומייני. ניצולי הטיהורים הללו טוענים כי ראיסי הורה להשליך כמה מקורבנותיו מצוקים. הוא פיקח באופן אישי על העינויים במטרה לקבל וידויים ואפילו נשים בהריון הוכו כדי לקבל חומר מפליל על בעליהן ובני משפחתן.

נשיא איראן אברהים ראיסי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד