י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
המרדף מול המאמץ

הצלחה או כישלון? פרטים חדשים על התקיפה המסתורית באיראן

יממה לאחר התקיפה המסתורית, עדיין לא ברור עד-כמה היא הצליחה והאם מדובר לראשונה בהצלחה דווקא לזרועות המודיעין באיראן שלאחר סדרה ארוכה של כישלונות וביקורת רבה, סיכלו פגיעה משמעותית. עוד דווח, כי המל"טים שנטלו חלק בתקיפה, המריאו ממקום קרוב לאתר

הצלחה או כישלון? פרטים חדשים על התקיפה המסתורית באיראן
תקיפה ישראלית, אילוסטרציה צילום: נועם ריבקין-פנטון, פלאש 90

יממה לאחר מה שנראה כמו תקיפה מתוחכמת שבוצעה אמש (רביעי) על מבנה אסטרטגי מאוד לייצור הגרעין האיראני במפעל סמוך לטהרן, מתפרסמים פרטים חדשים בתקשורת העולמית ששופכים מעט אור על האירוע הדרמטי.

הכתב רונן ברגמן חושף ב'ניו יורק טיימס' כי התקיפה ככל הנראה בוצעה על-ידי מל"ט שהמריא מקרבת מקום לאתר שהותקף. המל"ט היה מצויד בחומר נפץ ותכליתו להתרסק על היעד ולהשמידו. באיראן אמנם הכחיד בכיר במערכת הביטחון כי מדובר בתקיפה מהאוויר שדרשה הגנה אווירית, אך נראה כי בכל זאת בתקיפה היו מעורבים כלי טיס כלשהם. 

גם לגבי הצלחת התקיפה אין עדיין נתונים ברורים ואם להסתמך על האיראנים אז מדובר בהישג ראשון לזרועות המודיעין שלהם שלראשונה לאחר אין ספור תקיפות ופגיעות שלא הצליחו לסכל והובילו לביקורות פנימיות קשות - מצליחים לסכל פגיעה משמעותית. 

לפי בכיר מודיעיני, מתקן ייצור הצנטריפוגות שהותקף, נכלל ברשימה שישראל הציגה בתחילת 2020 בפני הנשיא דונלד טראמפ ובכירי הממשל, כולל מזכיר המדינה מייק פומפאו וג'ינה האספל, מנהלת ה- CIA, כמטרות אפשריות להתקפה במטרה לעכב את פרויקט הגרעין האיראני.

בין היעדים שהוצגו באותה עת, לדברי בכיר המודיעין, היו תקיפות באתר העשרת האורניום בנתנז וחיסולו של מוחסן פחריזאדה. ישראל אכן התנקשה בחייו בחודש נובמבר 2020 ופגעה במפעל בנתנז באפריל שלאחר מכן.

עוד דווח כי בתקיפות הקודמות נפגעו מספר רב של צנטריפוגות, דבר שמעכב מאוד את תכנית הגרעין. לפי הפרסומים, המפעל לייצור להבים לצנטריפוגות שהותקף אמש אחראי לייצור צנטריפוגות מתקדמות שמקדמות מאוד את העשרת האורניום. פרשנים מסבירים כי איראן עושה כעת מאמצים להגיע לרמת העשרה גבוהה כדי להציג קלף מיקוח בשיחות המו"מ מול המעצמות על חזרה להסכם הגרעין, וזה אולי מסביר את סדרת התקיפות המסתוריות נגד יעדים באיראן במטרה לעצור את המירוץ הגרעיני של טהרן.

בהודעה שנמסרה אמש (רביעי) מהסכנות לאנרגיה אטומית באיראן נאמר: "לאור אמצעי הזהירות שננקטו כדי להגן על אתרים השייכים לסוכנות הגרעין האטומי, התקיפה סוכלה לפני שהיא עלולה לפגוע בבניין". הסוכנות שיבחה את כוחות הביטחון והמודיעין על מניעתם של איומים "שמטרתם לתקוף את הפעילות הגרעינית האזרחית של איראן".

בתוך כך, סוכנות התעופה האיראנית הודיעה אמש על חוק חדש המחייב את כל המל"טים האזרחיים, ללא קשר לגודל ולמטרה, להירשם באתר ממשלתי תוך חצי שנה. למזל"טים הרשומים יונפקו רישיונות.

 

איראן הגרעין האיראני הסכם הגרעין האיראני כלי טיס בלתי מאויש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד