י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
לבקשת ראש הממשלה

5 סעיפים: החוקרים פרסמו דו"ח מיוחד על מצב הקורונה

חוקרים באוניברסיטה העברית והדסה בי-ם פרסמו דו"ח מיוחד המנטר את מצב התחלואה בארץ, לבקשת רה"מ בנו והמל"ל | החוקרים סיכמו את הדו"ח ב-5 תחומים עיקריים | כל הפרטים

5 סעיפים: החוקרים פרסמו דו"ח מיוחד על מצב הקורונה
קורונה צילום: pixabay

חוקרי האוניברסיטה העברית בירושלים והדסה, המנטרים את מצב תחלואת הקורונה בישראל, פרסמו אתמול (רביעי) דו"ח קורונה חדש, שהמלצותיו נשלחו לראש הממשלה נפתלי בנט ולמל״ל לבקשתם, וזאת לקראת הערכת המצב בעניין נגיף הקורונה שהוצגה אתמול.

החוקרים סיכמו את הדו"ח ב-5 סעיפים עיקריים. הראשון, חידוש מבצע ההתחסנות בכל הגילאים (מעל 12) - הסיכון מקורונה גדול משמעותית מזה שבחיסון, במיוחד כשיש התפרצויות. עוד הובא בדו"ח, כי שליש מהנדבקים מחוסנים – ייתכן שכתוצאה מעליה בתפוצה ובפיזור של הנגיף ולאו דווקא כתוצאה מירידה ביעילות החיסון, במיוחד לאור החיסון הנרחב של האוכלוסיה.

הסעיף השלישי קבע כי מומלץ להחזיר עטיית מסכות במקומות סגורים, ולהקפיד במיוחד אצל אנשים לא מחוסנים או כאלו שבמגע קבוע עם אנשים רבים או עם לא מחוסנים. בפרט, תלמידים ועובדי הוראה.

בסעיף הרביעי ניתן הדגש על גבולות ישראל, ועל פי מחברי הדו"ח נדרשת הגברת השליטה על הכניסה לארץ וזה דבר חיוני. בפרט (א) בדיקה בכניסה לארץ ובדיקה נוספת לאחר 3-4 ימים. (ב) נהלים ייחודיים לבקרת הכניסה ממדינות אדומות. (ג) חידוד נהלי כניסה לארץ באמצעות הסברה.

והסעיף החמישי התייחס למוטציה ההודית המכונה 'זן דלתא', החוקרים הסבירו כי הווריאנט דלתא מדבק יותר באופן משמעותי. הדרך היחידה להישאר בשגרה היא נקיטת צעדים למניעת התפשטות, כבר כשהמספרים נמוכים. בשלב הנוכחי צעדים אלו יכולים להיות מינוריים, כגון עטיית מסכות בחללים סגורים. המתנה יכולה להביא לצורך בצעדים חמורים יותר, כתלות בחומרתה.

עוד הוסיפו החוקרים כי חשוב לומר שהצוות מדגיש כי ברמת ההתפרצות הנוכחית, הכולל מספר מוקדים ולא התפרצות כלל ארצית, אין משמעות בשלב זה לניתוח כלל ארצי של התחלואה – המספרים עדיין נמוכים, ואינם מאפשר תחזית אמינה קדימה. ניתוח מבוסס קצב גידול ארצי (מקדם הדבקה) מטעה בגלל הרגישות לאירועים נקודתיים.

מחברי הדו"ח הם: פרופ' ינון אשכנזי, פרופ' דורון גזית, פרופ' מיכאל אסף ופרופ' נדב כץ ממכון רקח לפיזיקה, יחד עם פרופ' רונית קלדרון-מרגלית ופרופ' רן ניר-פז מבית הספר לבריאות הציבור ורפואה קהילתית באוניברסיטה העברית בירושלים ומבית חולים הדסה, בשיתוף עם ד״ר הילה דה-ליאון מ-INFN-TIFPA באוניברסיטת טרנטו (איטליה).

קורונה האוניברסיטה העברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד