י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"עוול נוראי וחרפה"

חוק בפולין יקשה על יהודים להשיב את רכושם

הפרלמנט בפולין העביר ביום חמישי את הצעת החוק הצפויה להקשות על היהודים להשיב רכוש שהגרמנים הנאצים גנבו מהם במהלך המלחמה | שר החוץ לפיד: החלטה מדאיגה וחמורה ביותר

חוק בפולין יקשה על יהודים להשיב את רכושם
שוטרים בפולין צילום: Pixabay

בפולין התגוררה אחת הקהילות היהודיות הגדולות בעולם השלוש מיליון, עד שנמחקה כמעט כולה על ידי הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה. בעלי נכסים יהודים לשעבר וצאצאיהם נלחמו לקבל פיצוי מאז נפילת הקומוניזם בשנת 1989.

בשנת 2015 קבע בית הדין החוקתי של פולין כי יש לקבוע מועד אחרון, שלאחריו כבר לא ניתן לערער על החלטות מינהליות לקויות. הפולנים החלו מיד במהלך העברת חוק שיהודים צאצאים לניצולי שואה או צאצאים להורים שנרצחו בשואה, לא יוכלו לתבוע רכוש חזרה. לטענת הפולנים, הם היו קורבן כמו היהודים, ואם יש מישהו שצריך לשלם עליו, אלו הגרמנים.

יאיר לפיד, שר החוץ לחוק לחוק הפולני שעבר: "שום חוק לא ישנה את ההיסטוריה. החוק הפולני הוא חרפה ויפגע קשות ביחסים בין המדינות. מדינת ישראל תעמוד כחומת מגן להגנה על זיכרון השואה ועל כבוד ניצולי השואה ורכושם".

עוד אמר לפיד: "פולין שעל אדמתה נרצחו מיליוני יהודים, יודעת מהו הדבר הנכון לעשות, שימור זיכרון השואה, דאגה לזכויות ניצולי השואה ובכלל זה סוגיית השבת הרכוש היהודי מתקופת השואה, הם רכיב מרכזי בהווייתה ובהגדרת זהותה של מדינת ישראל".

הצהרת טרזין, שהתקבלה בשנת 2009, קוראת לכל המדינות הרלוונטיות לפעול למען השבת רכוש יהודי, שנגזל בתקופת השואה. "ישראל מצפה ממדינות אלו שיפעלו על פי עיקרון זה. העובדה שפולין מתנערת מהצהרה זו היא מדאיגה וחמורה ביותר" אמר לפיד.

"הצעת החוק הפולני, המונעת למעשה השבת רכוש יהודי, או פיצוי תמורתו, לידי ניצולי השואה וצאצאיהם, היא עוול נוראי וחרפה הפוגעת בזכויותיהם של ניצולי השואה וצאצאיהם ויוצאי הקהילות היהודיות, שחיו בפולין במשך מאות שנים. זהו צעד בלתי נתפס".

פולין שואה יאיר לפיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד