ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024

'בלעדי' ל'יתד נאמן' • מאחורי הקלעים של המערכת הליטאית

לא תאמינו אלו שיקולים מדריכים את עורכי עיתון 'יתד נאמן', כשמדובר בטהרת הייחוס של עם ישראל • יצחק נחשוני חושף את ה'דיל המסריח' שהביא לפרסום מודעת ה'גדולים' נגד הגיור רק ב'יתד' וב'המבשר'

'בלעדי' ל'יתד נאמן' • מאחורי הקלעים של המערכת הליטאית
חדשות 24



ורק ל'המודיע' לא נשאר

היום, אם שכחתם, הוא יום שלישי הגדול של 'יתד נאמן'. לעומת ימי חלוקת חינם קודמים רבים של העיתון הזה, שבהם הוא אילץ את עצמו, לא פעם, למצוא או להמציא כותרות שיענו על ארסנל המונחים המיוחד השמור ליום הזה כמו: "זעזוע וזעם", "פגיעה בכרם ישראל", "השפעה קלוקלת" וכו', היום הנושא בא להם בקלות ובטבעיות, ואפילו הצדיק מאוד את הצבתו בראש העמוד הראשון.

"דעת תורה ומחאה" של הגרי"ש אלישיב, ועמו גדולי ישראל וחכמי הספרדים, המתריע על פרצת הגיור בישראל, נכתב ונחתם אמנם כבר במוצאי השבת האחרונה, אך נשמר ב'כספת' עד לעיתון יום שלישי, כדי שיספק גם את הרווח של 'סקופ' עתונאי לעיתון, ולא רק ישמש את מטרתו למנוע כניסת גויים כיהודים לבית ישראל.

יתכן בהחלט שביומיים שבו עוכב פירסומו של 'דעת התורה' הוא יכל למנוע עוד כמה רושמי נישואין מלהכשל, אבל ב'יתד' בטח לקחו בחשבון את העובדה שחודש חשון התחדש עלינו, ובחודש זה יש מקהילות ישראל שאינם נישאים. החשש שעוד 'גרים' מזוייפים ינשאו בו ליהודים מופחת, מול הערך של להיות ראשונים וכמעט בלעדיים שיפרסמו את 'דעת התורה ומחאה' של גדולי ישראל...

בעש"ק האחרון, התפרסמה הקריאה הפומבית הראשונה בעניין זה, עליה היו חתומים כל דייני הבד"צ והגר"ש וואזנר שהצטרף אליהם. הנוסח היה ממוקד, חריף ומרתיע במיוחד, וכיוון ישירות אל מי שפורסם בשמו כי כביכול אמר כי אין כל פסול בגיורים הצבאיים. הוא עצמו הכחיש מכל וכל, ועוזריו טענו כי מדובר ב'ברווז עתונאי' התלוי על כרעיו, אבל כלום לא עזר.

בין השאר נאמר באותה קריאה: "בחרדה שמענו שפורסם ברבים שלאחרונה התירו "איזה רבנים" לקבל גירות של הרבנות הצבאית בלי קבלת מצוות כדת של תורה, כי על פי דין תורה הקדושה אין גירות בלי קבלת עול תורה ומצוות, ובלא זה נשארים גויים גמורים מיד ולדורות, ואנו מוחים בזה במחאה נמרצת, כי בזה מביאים התבוללות של גויים בכלל ישראל והיא עקירת התורה המקובלת מסיני".

הגר"ש הלוי וואזנר אף הוסיף וכתב: "הדברים הנ"ל ברורים מאוד כי גירות בלי קבלת מצוות היא עקירת הלכה... ואוי לנו שפוגעים בייחוס עמנו הקדוש".

מחאת בד"צ העדה החרדית והגר"ש וואזנר פורסמה בחוצות עיר והתגלגלה גם לידי עיתון 'המבשר', שם נתנו לה מקום בולט. על פי בקשה מפורשת שהגיעה מ'יתד נאמן', המוביל את המאבק נגד הגיורים המפוקפקים, ולא מהיום, הגיעה הקריאה גם לעיתון זה והוא פרסם אותה, באופן יוצא דופן ובלא ידיעת מפרסמיה.

במוצאי שבת הוכן מכתבם של גדולי התורה הליטאים והספרדים שבראשו נישא שמו של הגרי"ש אלישיב. הנוסח בו לא פחות נחרץ ובכל זאת מתון בהרבה בעניין של הפנית אצבע מאשימה ישירה אל רבנים. נראה שהסברה שאין רב בישראל, בוודאי לא דיין במעמד מכובד, שיאשר גיורים שאינם על פי ההלכה, ואין לסמוך בענין זה על פרסומים והודעות לעתונות - התקבלה כאן.

'דעת התורה' התמקדה בעיקר בצורך במניעת המכשול הגדול ובאזהרה לרושמי הנישואין. "רוח עוועוים שבה וחזרה לאשר גויים כיהודים, והננו פונים לכל מי שיכול למחות ולמנוע פריצת כרם בית ישראל ולסכל אישור לגיור שאינו כהלכה בלא קבלת עול מצוות. ולרבנים רושמי נישואין יאמר – עליכם לבחון ולבדוק כל המציג תעודת גיור אם אכן נעשה הגיור כהלכה".

על 'דעת התורה' חתומים הגרי"ש אלישיב, הגראי"ל שטיינמן, הגרמי"ל ליפקוביץ, הגרח"פ שיינברג, הגר"נ קרליץ, הגר"ח קנייבסקי, הגר"ש אוירבך, הגר"י שיינר, הגר"ג אדלשטיין, הגרמ"צ ברגמן, הגר"נ טולדנו, הגר"י עדס והגרנ"צ פינקל, אבל גם כל השמות החשובים הללו לא עמדו לו לעיתון 'המודיע', שגם הוא יזכה למלא אחר רצונם לפרסם את דברם ולסכל אישורי גיור שאינם כהלכה ובלא קבלת עול מצוות.

השאלה אולי מי שיכול למחות ולמנוע את הגיורים נמצא דווקא בין קוראי 'המודיע' ולא 'יתד נאמן' , אינה רלוונטית. רק ה'בלעדיות' היא השיקול הקובע.

כך מתפרסמת לה היום 'דעת התורה והמחאה' רק ב'יתד נאמן' וב...'המבשר'. ל'המודיע' המודעה אפילו לא הוצעה. זה לא משום שאין ל'סיעה המרכזית' ב'יהדות התורה'\ שהעיתון מזוהה עמה, חלק ברשימת העומדים להתמנות לדיינים בסבב המינויים הקרוב, גם לא בגלל שמישהו בדק ומצא שאין בין רושמי הנישואין בישראל כאלה שקוראים 'המודיע', אלא רק כי עורכי 'יתד' רצו שיהיו להם ורק להם, מה שנקרא 'סיפור טוב' וכל שיקול אחר אינו נלקח בחשבון.

ידענו שתשאלו את עצמכם ואותנו, אז איך זה שב'המבשר' המודעה כן מתפרסמת הבוקר? - התשובה היא שהדבר נסגר ב'עסקת ברטר' בין שני העיתונים. זוכרים שספרנו לכם בתחילת הקטע ש'המבשר' העביר ל'יתד נאמן', לפרסום בגליון ערב שבת האחרון, את קריאתם של חברי הבד"צ והגר"ש ואזנר באותו עניין של סכנת הגירות המזוייפת? - לא סתם סיפרנו לכם, אלא כדי שתדעו ש'יתד נאמן' התנהגו בג'נטלמנית לא אופיינית, גילו מידה עודפת של 'ותרנות' וגמלו ל'המבשר' כשהעבירו את 'דעת התורה והמחאה' לפרסום גם בעיתונם.

וכל השאר ש...ייכשלו.

המנהיג המועדף? יאיר לפידצילום: המנהיג המועדף? יאיר לפיד
המנהיג המועדף? יאיר לפיד


הצהרת אמונים

אחרי פתיחת מושב החורף של הכנסת נראה שכל חיינו כאן הסתדרו על הצד הטוב ביותר. יצאנו כבר מכל הצרות ונותר רק להשלים את חלק ההצהרות. נא לא להדחף יש מספיק לכולם ובצורה שווה: הפלשתינים יצהירו שמדינתנו היא מדינת היהודים, המתאזרחים והזרים - שישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית, ו'קדימה' דואגת לכך שגם ה'חרדים' לא יקופחו והם יצטרכו להצהיר אמונים ל'מגילת העצמאות'.

ממש מדינת כל אזרחיה.

כדי ל'שתף' את האוכלוסיה כולה במדיניותה, מוכנה המדינה המתקדמת הזו ש'ההצהרות' הולכות והופכות למצע שלה, לדלג על כל המכשולים ולקבל את ההצהרות בלא לבדוק אחריהן האם הדרישה מ'החרדים' לחתום על מה שהם אינם מאמינים בו משאירה את המדינה עדיין כ'דמוקרטית', והאם גם אחרי הויתורים המתוכננים לפלשתינים והנעשה ברשות הרבים הישראלי, היא עונה עדיין להגדרה - 'יהודית'.

מה שעלול להאפיל על ה'חגיגה הגדולה' של הגעה לשלימות שלטונית,המערבת את כל חלקי האומה בצעדיה, הם רק אלה שרוממות חופש הדת והשוויון בנטל נותרה בפיהם והם מאיימים, למרות ה'הצהרות' הבומבסטיות שנדרשות מהאזרחים, ואלה היוצאות ממנהיגי המדינה, להשלות את עצמם שהנה הם הולכים להשתלט על המדינה.

ממש לפני שראש הממשלה 'הפתיע' אמש בכנסת עם נאום הצהרת הפלשתינים שלו, ופתח פתח כפתחו של עולם להמשך ההקפאה, הניחה עמותת 'חידו"ש' לחופש דת של הרפורמים על שולחנם של חברי הכנסת 'מחקר' שערך עבורם 'מכון סמית' ובו נכתב כי המנהיג המועדף הוא לא אחר מאשר...יאיר לפיד. אחריו, במקום השני ניצב שר הפנים לשעבר אופיר פינס (זוכרים?).

על פי אותו 'מחקר', שלושת רבעי מכלל הציבור ולא פחות מ-95% ממצביעי הליכוד חושבים שחייבים לחייב את המוסדות החרדיים בלימודי ליב"ה. אם זה נכון זו תעודת כבוד לחרדים, שכן המשמעות היא שאף חרדי לא הצביע, בבחירות האחרונות עבור הליכוד... ועוד מתוך ה'מחקר': "שלושה מתוך כל ארבעה בישראל תומכים בהקטנת המימון לישיבות ולמשפחות מרובות הילדים כדי לגרום לגברים חרדים לצאת לעבודה".

פשוט להרעיב אותם, כמו את העכברים, כדי שייצאו 'חוריהם'...

אבל הנתון ההזוי ביותר ב'מחקר' הזה, שרק חברי הכנסת זכו עד כה להחשף עליו, מדבר על כוחה של מפלגת חופש דת ושוויון שהעם כל כך רוצה שתקום ושיאיר לפיד יעמוד בראשה. על פי 'מדד הדת והמדינה של מכון סמית' 35% מהציבור סבור שהוא יצביע למפלגה הזו...

(כמה שניות לצחוק)

נרגעתם? - היא תקבל יותר מ...40 מנדטים בכנסת הבאה. שגעון גדלות או סתם שגעון? - מה זה משנה, העיקר שהוא גרם לראש הממשלה, לראש האופוזיציה, לממשלה ולכנסת למהר ולבקש מכל אזרחי המדינה ונשותיהם 'הצהרת אמונים'.

מטורפים רדו מהגג...
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד