י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
על רקע הסערה

פעם שלישית בתוך חודש: מצבות שבורות התגלו בביאלה

עשרות מצבות נופצו בבית קברות בעיירה ביאלה. מדובר במקרה שלישי של חילול מצבות יהודיות, שמתרחש בחודש האחרון ברחבי פולין

פעם שלישית בתוך חודש: מצבות שבורות התגלו בביאלה
המצבות ההרוסות צילום: הקהילה היהודית בוורצלב

על רקע סערת החוק הפולני החדש שקבע כי יהודים לא יוכלו לדרוש נכסים של בני משפחותיהם שנרצחו בשואה, פעם שלישית מתרחש אירוע אנטישמי בבית קברות בפולין, והפעם בעיירה ביאלה. עשרות מצבות נופצו.

67 מצבות נפגעו, חלקם נופצו, וחלקם הופלו בבית העלמין בביילסקו-ביאלה. זו המתקפה השלישית על בתי קברות יהודיים בפולין ביוני השנה.

"זה לא רק חילול של המקום, אלא גם מכה להיסטוריה של העיר ולכל העוסקים בהצלת בית העלמין", נכתב בהצהרת הקהילה היהודית בביילסקו-ביאלה. ניתן להחזיר חלק מהמצבות ההפוכות לשימוש אך אחרות נופצו. מדובר במצבות של אנשים שנקברו בעשורים האחרונים.

"המשטרה התייחסה לעניין ברצינות רבה, ומטפלת במצב עם משאבים גדולים, וזה מעודד". כך הגיב דריוש גאג'ני, נציג הקהילה היהודית לשיפוץ בית העלמין.

בית העלמין היהודי בביילסקו-ביאלה קיים מאז 1849. יש במקום למעלה מאלף מצבות ובית הלוויות משנת 1885. בית העלמין הוא נחלת הקהילה היהודית בביילסקו-ביאלה. זהו אחד מכ-20 בתי קברות יהודיים פעילים בפולין.

הוונדליזם מגיע על רקע הסערה סביב חוק חדש שחוקק בפולין, שקובע כי יהודים לא יוכלו לדרוש את נכסי המשפחה שלהם מלפני השואה.

מאיר בולקה, העומד בראש ארגון J-nerations, העוסק בשימור מורשת יהדות פולין, אומר ל'בחדרי חרדים': "על פניו נראה כי התגובות הבאות מפולין בעניין חוק השבת הנכסים היהודים ליורשים מלבות את העשבים השוטים של שנאת היהודים, וכל פעם זה מפליא מחדש איך יתכן שהנוער הפולני מפתח שנאה תהומית כלפי מי שעד לפני עשרות שנים היו השכנים של אותם פולנים. מוטב למנהיגים הפולנים שתגובותיהם ירוסנו כדי שהמצב לא ילך ויחריף ובאותה ההזדמנות יעשו בדק בית איך עולה שאזרחי פולין היהודים שמצאו עצמם קורבנות השואה, אינם יכולים להשיב לעצמם את הרכוש הפרטי שלהם. לא מדובר בפיצויים ולא מדובר בתשלומים מגרמניה. מדובר בנכסי יהודים".

ביאלה חילול קברים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד