ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
חשש מאסון נוסף

חשש לקריסת הגשר מעל אלפי מתפללות: הרשויות לא עושות דבר

כבר 17 שנים יודעות הרשויות היטב עד כמה מסוכן גשר המוגרבים הרעוע המוביל להר הבית ועובר מעל רחבת הנשים בכותל המערבי. למרות הסכנה, למרות ההתרעות, דבר לא נעשה עד כה ואלפי מתפללות עלולות להיפגע כתוצאה מקריסה של הגשר 

חשש לקריסת הגשר מעל אלפי מתפללות: הרשויות לא עושות דבר
ארכיאולגים במעלה המוגרבים צילום: דב האזרחי

גשר המוגרבים נבנה ב-2004 כדי לאפשר גישה אל הר הבית, הפתרון הזמני הפך קבוע ולסכנה של ממש לשלומן של נשים שמתפללות מתחתיו, מהנדס קבע שהוא עלול לקרוס בכל רגע, ועדה מחוזית כבר נתנה אור ירוק לשיפוץ – אבל המדינה נותרה אדישה, עתירה לבג"ץ הוגשה, "לנוכח אסון מירון, יש לפעול מיד כדי למנוע את האסון הבא"

העתירה לבג"ץ הוגשה על מנת שיורה לטפל בנושא לאלתר. בראשית החודש קבע בית המשפט כי על המדינה להשיב לעתירה עד ה-20 ביוני, מועד שכבר חלף, ולהסביר את עמדתה. אלא שמאז, כידוע, התחלפה ממשלה ונוכח הנסיבות ביקשה המדינה ארכה של חודש וקיבלה אותה. כך מפרסם הבוקר גלעד כהן ב'ידיעות אחרונות'.

תחילת הפרשה בראשית שנת 2004: בעקבות רעידת אדמה קלה שפקדה את ירושלים התמוטט חלק מהסוללה שחיברה בין רחבת הכותל לשער המוגרבים. בשל כך נבנה גשר עץ, 'גשר המוגרבים' שנועד לאפשר את הגישה להר הבית באופן זמני.

הזמניות הזו נמשכת עד עצם היום הזה, למרות התרעות רבות על הסכנה שהושמעו מפי גורמים שונים. יש להדגיש כי מדובר בנתיב מרכזי אל הר הבית, שבו עוברים מדי שנה אינספור מבקרים ומתפללים למתחם ההר.

הגשר משמש גם את כוחות המשטרה ומג"ב שמאבטחים את ההר ואת סביבתו. קריסה של הגשר, או אפילו התמוטטות חלקית שלו, עלולות לגרום לאסון כבד, שכן מתחם עזרת הנשים נמצא ממש מתחת הגשר.

ועדה מחוזית כבר נתנה מזמן אור ירוק להתחיל בעבודות השיפוץ, אבל דבר לא קרה, המדינה נותרה אדישה. עד כמה חמורה הסכנה מלמדת חוות דעת של מהנדס, עופר כהן, שאותה הציג לפני יותר מחודש בפני הקרן למורשת הכותל. לדבריו, הגשר העשוי קורות עץ אינו תקין ולפיכך בכל רגע יש סכנה שיקרוס. המהנדס טוען כי העץ שממנו מורכב הגשר רעוע, ולפיכך לא יתאפשר בו שימוש לאורך זמן: "יש לפעול ללא דיחוי להחלפת הגשר הזמני בגשר פלדה, שימנע את הצורך בתחזוקה שוטפת וגם יאפשר מיגון נאות נגד בעירה".

העתירה לבג"ץ הוגשה על ידי מתפללות הפוקדות את עזרת הנשים בכותל. הן ביקשו לבנות גשר חדש ובטוח. בעתירה נכתב: "לנוכח האסון הכבד שאירע במירון, מקבלים הדברים משנה חשיבות ומדגישים את הצורך המיידי לנקוט לאלתר בכל הפעולות הנדרשות על מנת למנוע את האסון הבא. בשל מחדל ארוך השנים של הרשויות בטיפול בעניין, לא נותרה לעותרות ברירה אלא לפנות לבית המשפט בהליך זה".

עו"ד נעמה ליפשיץ, המייצגת את העותרות אמרה ל'ידיעות אחרונות': "משמעות הארכה המבוקשת היא עיכוב של חודשים בטיפול בעניין. יתרה מזאת, מדובר בתקופה שבה חלים מועדי ישראל, לרבות תשעה באב, שבהם פוקדים את הר הבית ורחבת הכותל מתפללים ומבקרים רבים. לפיכך, דווקא בשל חשיבות ורגישות המתחם, והסיכון שמעמיד הגשר הקיים לציבור, נדרשת פעולה מהירה יותר".

מוגרבים קריסה אסון מירון תשפ"א הכותל המערבי החלטת בגצ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד