י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
מודל גשר מאח"ד

בין הזמנים בפתח: כך תתמודדו עם הצורך "לפרוק ולפצות"

סכנות חופשת הקיץ הן תמיד רבות, ולאחר לאחר תקופת קורונה שלוותה גם במצב ביטחוני מורכב, שבירת השגרה יכולה להביא גם להתפרקות חלילה | הד"ר אלונה פלג, ריכזה עבור גולשי 'בחדרי חרדים' כמה טיפים קצרים היכולים לסייע בתקופה מורכבת שכזו

בין הזמנים בפתח: כך תתמודדו עם הצורך "לפרוק ולפצות"
חרדים מטיילים. אילוסטרציה צילום: באדיבות עמלינו

במהלך התקופה הקרובה יצאו תלמידי הישיבות והסמינרים לחופשת הקיץ לאחר שנה מאתגרת ומורכבת במיוחד.

תקופת קורונה, שלוותה בסגרים מלאים או חלקיים, ולעיתים אף בבידוד, כפתה עליהם הסתגלות מהירה ללמידה בתנאי לחץ ומשבר, חשפה אותם לפעמים לבעיות של התנהלות בבית, ללחצים כלכליים, לחרדה ולחוסר ודאות מתמשך. גם ההסלמה בתקופה האחרונה במצב הביטחוני לא הוסיפה שקט ומרגוע.

היציאה הקרובה לחופשת הקיץ עלולה לגרום לבני הנוער לנסות "לפצות" על התקופה הקשה בתחושת שחרור מוגזמת ובהתנהגויות של פריקת עול, אשר יכולות לבוא לידי ביטוי בשלל היבטים שליליים חלילה.

הד"ר אלונה פלג, מרצה ומדריכה פדגוגית במכללת לוינסקי לחינוך ויועצת חינוכית וארגונית ריכזה עבור גולשי 'בחדרי חרדים' כמה טיפים קצרים היכולים לסייע בתקופה מורכבת שכזו.

ראשית, חשוב שהורים יהיו מודעים לתקופה רגישה ומסוכנת זו, תוך שהם מגבירים את נוכחותם ומעורבותם בחיי בני הנוער, ומנהלים עימם דו שיח, מתוך עמדה מתעניינת ואוהדת. זהו הזמן לרענן נהלים וכללים עם בני הנוער ולערוך תיאום ציפיות מחודש.

בנוסף, זיהוי סגנון ההתמודדות של המתבגרים במצבי קושי יכול לעזור להורים לכוון אותם לפרוק לחצים בדרכים חיוביות ורצויות. על פי מודל גשר מאח"ד של מולי להד, לילדים ואנשים שונים סגנונות התמודדות שונים: ג- גופני, ש- שכלי, ר-רגשי, מא- מערכת אמונות, ח-חברתי, ד-דמיון.

כך, למשל, אם סגנון ההתמודדות של המתבגר הוא גופני, כדאי לעודד אותו לעסוק בספורט, או לצאת לטיול בטבע. מתבגרים שכלתניים ייהנו לערוך דיונים ולנתח איתכם את המצב. למתבגרים שמתמודדים עם מצבי דחק באמצעות חיפוש אחר משמעות אפשר לרכוש ספר תפילה או הגות מעניין.

מתבגרים רגשיים זקוקים לתמיכה רגשית מתמשכת, באמצעות שיח, קריאה, כתיבה או נגינה. בעלי הדמיון יכולים לפרוק לחצים באמצעות פעילות יצירתית וחוש הומור. ואילו החברתיים שואבים תמיכה משייכות לקבוצת החברים וגם מקבלת תפקידים חדשים בבית או בקהילה.

בין הזמנים ונשמרתם בין הזמנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד