כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

האיום החרדי החדש: ביבי, אם לא תסדר לנו בית, תישאר בלי בית

תקתוקי הפלאשים שליוו את פתיחת מושב החורף של הכנסת - פספסו את הדרמות הגדולות שהתחוללו מאחורי הקלעים, בקו התפר שבין הקואליציה והחרדים • שריה רוט, האיש שלנו בכנסת, לכד את הרגעים המביכים, הפרצופים החמוצים, והאיומים הגלויים והמסווים • בטור חורפי סוער הוא מכין את נתניהו לקראת כל כאבי הראש הצפויים לו במהלך החורף • וגם: מה יש לשרה נתניהו להגיד לגולשי בחדרי חרדים? • ויש גם קטעי וידאו

משחק הכיסאות. צילום: פלאש90
משחק הכיסאות. צילום: פלאש90



כמה יפה לראות את שמעון פרס, נשיא מדינת ישראל, זוכה לעוד פתיחה של מושב בכנסת. כמה שנים ציפה לזה, כמה חלומות חלם על הרגעים הללו.

והנה הוא יושב, בערבו של יום שני השבוע, לצד מתחרהו לנשיאות לשעבר, רובי ריבלין, ופניו מביעות אושר גדול. ישבנו שם, ביציע העיתונאים, והבטנו בו, באיש העייף והחיוור, שעבר את גיל ה-85 ועדיין יש בו הכוח לזעוק "שלום", "שלום" ושוב "שלום". ח"כים משמאל אהבו וברכו, ח"כים מימין כעסו ורצו למיקרופונים לומר שחוקית אסור לנשיא להתבטא בנושאים מדיניים.

אבל כולנו נאלצנו להודות כי אין רבים כמותו, אדם שאינו יודע יאוש מהו, האיש שגם אם יסגרו את מדינת ישראל וכל תושביה ייזרקו לים, יישאר כאן רק כדי לצעוק: "הבאנו שלום".

"לכבוד הוא לי לפתוח את מושב הכנסת", פתח ואמר בחגיגיות רבה. אחר-כך סיפר על יהודי מבוגר שעלה ארצה מבגדד וזכה לעת זקנותו לפתח מיזם חקלאותי מרשים. "לא חלמתי מימי שישראל תייצא גזר לרוסיה", אמר בפאתוס, מביט על מדינת ישראל ממרומי גילו וכולו אושר.

אם לא היה לנו שמעון פרס, היה צריך להמציא אותו.

אחמד טיבי צווח בוועדה למען הילד. צילום: פלאש90צילום: אחמד טיבי צווח בוועדה למען הילד. צילום: פלאש90
אחמד טיבי צווח בוועדה למען הילד. צילום: פלאש90


משחיזי הסכינים הגיעו לעבודה

אבל אף אחד לא הגיע אתמול לטקס הפתיחה רק כדי לשמוע על מטעי בננות.

חברי הכנסת ניצבו במליאה דרוכים ונחושים. על פני חלק מהם ניכר היה כי דאגו להשחיז את הסכינים במהלך חופשת הקיץ, והם רק מחכים לרגע בו יוכלו לשחרר את חרצובות לשונם.

"שתי מדינות לשני עמים" - רק נישא המשפט בפי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וכבר נפתחה מקהלת הזועמים.

"אין דבר כזה", שאג לעברו יענק'לה כץ מהאיחוד הלאומי, האיש שבעצמותיו בוערת ארץ-ישראל, עליה שילם בגופו עם פציעתו שבגללה הוא הולך עד היום על מקל. גם מיכאל בן-ארי החרה החזיק אחריו, עד כי קשה היה לשמוע מה בדיוק הם אומרים.

אבל הזעקה הייתה ברורה. לא עוד הקפאה, לא עוד דיבורים על שתי מדינות לשני עמים.

עוד כמה דקות של נאום שקט, ואז הגיע תורם של הח"כים הערבים לקפוץ כנשוכי נחש.

"אם ההנהגה הפלסטינית תאמר בצורה חד משמעית לעמה שהיא מכירה בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי אהיה מוכן לכנס את ממשלתי ולבקש השהיה נוספת של הקפאה", זרק נתניהו את התרגיל העונתי.

אחמד טיבי החל לצרוח. לכך לא ציפה. מן הסתם, התרגיל נראה לו מבריק מדי. והרי מי כמוהו יודע שאיש בהנהגה הפלשתינית אינו מסוגל לומר במו פיו כי הוא מכיר במדינת ישראל.

וריבלין, שכל-כך חולם על כנסת שקטה ומתורבתת, נאלץ לראות איך אל מול עיניו מתחוללת המהומה והאנדרלמוסיה. שוב קריאות לסדר, שוב ניסיונות שלו לעשות סדר, אבל הכנסת, ממש כמו הכנסת, אינה מסוגלת להתבגר ולהתעלות על עצמה.

מה כבר ביקש? ישיבת פתיחה חגיגית? שקטה?

"השהינו את הבניה בירושלים במשך 10 חודשים", ניסה נתניהו להמשיך בדבריו.

"גם בירושלים", שאג לו כצ'לה, וריבלין, ללא הצלחה, ניסה להשתיקו.

"יש עוד אנשים שירושלים יקרה לליבם. אז למה רק אתה מתפרץ?" - שאל אותו, רומז לכך שבקטע הזה של ירושלים הם תמימי דעים ותמימי כאב.

"עשינו את זה למרות שמדובר בתושבים שהם משלמי מיסים", המשיך נתניהו.

"שודדי קרקע" - צעק אחמד טיבי.

ממרום היציע השקיפו על הנעשה מכובדים רבים. שופטים, שופטות, אנשי דת יהודים ולהבדיל נוצרים, אישי צבא והרבה עיתונאים. והייתה שם גם גברת אחת שהביטה בשתיקה. הייתה זו רעייתו של ראש הממשלה, הגברת הראשונה, זו שמלווה את ביבי בכל מסעותיו, זו שהייתה לצידו בזמנים קשים כמו גם בזמנים טובים.

ראיתי צלמים המפנים אליה את עדשת מצלמתם. כמיטב מנהגיהם בשנים האחרונות מן הסתם יצרפו לתמונה גם כיתוב מרושע. 'משתלטת', הם אוהבים לומר עליה. 'מתערבת', הם נוהגים לקשט את תמונותיה. ודווקא אני מצאתי במבט פניה את הדאגה העצומה. אולי גם את התפילה להצלחתו של בעלה.

אם נכונות השמועות על חזרתו בתשובה של הבן, אבנר, מן הסתם ליוו גם תפילותיו את האבא בנאומו אל מול עולם ומליאה.

לא קל לפתוח מושב חורף כשמולך ניצבת עדת זאבים רעבה. אבו מאזן ואובמה מחד, ואויבים מבית מאידך. בין לבין צריך לנהל כגננת מתוחכמת את המפלגות השונות, כל אחת עם דרישותיה, רצונותיה, תביעותיה, איומיה, פזילותיה.

אבל רגע לפני שאתם מזילים דמעות רחמים על האיש, אל תשכחו שלא מעט אנשים במדינה הקטנה הזו היו מאוד שמחים להחליף אותו בתפקיד.

על המדרגות, עם שרה נתניהו

וכמו תמיד, ההצגה הגדולה חיכתה לנו דווקא בחוץ. הפעם, כשאנו מצוידים בעדשת מצלמתו של צלמנו, יכולנו לגרור את הח"כים הסובלניים אל מתחם הצילום המגודר בסרט כחול, ולהעמידם לשיחה שקטה. האחרים, שמיהרו, הסתפקו בשחרור הגיגיהם שחור על גבי פנקס.

אין ספק שאת ההצגה הטובה ביותר בעיר הביאה לנו הגברת שרה נתניהו. דקות ארוכות אחרי לכתה מאתנו עוד עמדו טובי הפרשנים והעיתונאים הפוליטיים וניתחו, אחד לאחד, את מה שאמרה או התכוונה להגיד. האישה, שהעיתונות הכללית אוהבת לצייר אותה כלוחמת בעוזרות בית, התגלתה אל מולנו כאישה נחמדה, חביבה, בהחלט לא נושכת.

היא יצאה מלשכת ראש הממשלה, מלווה בנתן אשל, ראש הלשכה, בדרכה החוצה, הביתה. במעלה המדרגות תפסנו אותה לשיחה קצרה. משהבחינה במצלמת הווידאו המופנה לעברה, חייכה: "הרי לא תוכלו לשדר את התמונה שלי אצלכם, באתר חרדי".

"אני אישה עובדת", החלה לספר, "בין השאר כפסיכולוגית בעיריית ירושלים, גם במכללה בכפר חב"ד. עוד נתאם ונדבר", הבטיחה בחיוך. אחרי שהלכה סיפר לי אחד מאנשיו של ברקת כי מדובר באשת מקצוע מבריקה.

ואם יש עיתונאים שהמילים הטובות שלנו כאן הרסו להם את החגיגה על חשבונה, אנחנו מתנצלים, אבל לא מתכוונים לתקן.

מקלב מלמד את הביטוח הלאומי לקח

לעברנו נע אבנר עורקבי, האיש הנכה המלווה אותנו מאז הופיע טור זה לאוויר העולם. עורקבי הוא יו"ר ארגון הנכים בישראל, ואם אתם רוצים לדעת מיהו ח"כ אכפתי ומי לא, אבנר יספר לכם במדויק. ובכן, גם הפעם התגלגל לעברינו בעגלת הגלגלים עליה הוא יושב, והפעם כדי לשבח את ח"כ אורי מקלב.

הגעת כדי להשתתף בפתיחת המושב? - שאלתי אותו. "לא מה פתאום", השיב לי. "הגעתי לוועדת הבריאות של הכנסת, שדנה הבוקר בתיקון לחוק הונאת הביטוח הלאומי. נציגי המוסד 'בכיינו' על שיעור הרמאים שהולך וגדל, ועל כמה כסף המדינה יכלה לחסוך לעצמה אם הייתה מונעת את זה. אבל מקלב לא ויתר להם.

"חכמים גדולים, אמר להם. שוב ושוב אתם דנים איך למנוע מעשי הונאה. קיימתם פעם דיון אחד רציני כדי להקל על הביוקרטיה הקיימת אצלכם? הרי על כל מסמך צריך האזרח הפשוט לעמוד מול הררים של ניירת, ועדות וסחבת. אתם מביאים דוגמאות מחו"ל, איך שם מענישים. אולי תלמדו מהם גם איך לתת שירות ונגישות?

"אין עליו", אמר לי אבנר. "אם יש מישהו שעוזר לנו, זה הוא".

רשמנו.

כמה דקות לאחר מכן פגשנו את ח"כ מקלב. ניסינו לספר לו על השבחים שקצר, אבל האיש, כמו תמיד, תכליתי מכדי לנוח על זרי דפנה. תוך דקה הוא כבר צלל אל סוגיית ההקפאה, כשהוא מקשר אותה למצוקת הדיור החרדית. "הדברים קשורים זה בזה, כי הסובלים הגדולים ביותר של ההקפאה היו הזוגות הצעירים של הציבור החרדי. הנה למשל קבלן כמו פנחס זלצמן, הבונה ב'נאות הפסגה'. הממשלה ממש התעללה בו. מצד אחד אמרו לו להקפיא, מצד שני, במקום להעריך את זה שהוא מקפיא ולא עושה את מה שעשו האחרים, אפילו את הפיצוי המגיע לו לא קיבל. אם המדינה לא עומדת בתוצאות מעשיה ומספקת פיצוי בסדר גודל כה קטן שלא מספיק לכולם, אז אני לא מאמין גם בשיקולים העומדים מאחורי הכוונה להקפיא".

•יהדות התורה מתנגדת להמשך ההקפאה? תאיים בפרישה?

"אני לא מתערב בנושאים מדיניים, ולכן לא נאיים על ראש הממשלה אם ימשיך את ההקפאה לעוד 60 יום. אבל אני בהחלט יודע שהסובל הגדול הוא הציבור החרדי. אם הייתי מאמין שבמקום לבנות בערים המוקפאות יבנו במקומות אחרים כמו ירושלים ועוד ערים, הייתי שותק. אבל גם את זה לא עושים".

• אם אתם לא מאיימים בפרישה, מה כבר תוכלו לעשות כדי לעצור את ראש הממשלה?

"לא כל דבר נמדד ב'לצאת' או 'לא לצאת' מהממשלה. נעמיד סדר יום כזה שלפיו אם אתה מקפיא בצד אחד, תפשיר והרבה בצד השני".

כתבנו, אחר-כך קראנו שוב ושוב. ובכן, אם היינו נתניהו, לא היינו רועדים מהדברים אותם השמיע איש מפלגת דגל התורה שבתוך יהדות התורה. כי זאת שתדעו, ומן הסתם כולכם יודעים. לא הרי דיבוריה של דגל לדיבוריה של יהדות התורה.

לא מאמינים? – חכו עד שתקראו מה אמר לנו ח"כ אליעזר מנחם מוזס.

אטיאס עם כולם יחד וכל אחד לחוד

אבל קודם שהגענו אל מוזס, כדי לבדוק מה הן תוכניותיה של האחות הגדולה, יהדות התורה, שוחחנו עם שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, גיבור מושב החורף הזה, אם להאמין להבטחותיו של ח"כ משה גפני, שהנושא המרכזי שלו יהיה הדיור לציבור החרדי.

אטיאס, בטוח בעצמו כמו תמיד, לא נבהל מהניסיונות של ח"כים כאלו ואחרים לבחוש לו בקדירה השיכונית. להפך, הוא בעד.

"היהדות החרדית צריכה לשלב כוחות על מנת שבמושב הזה נמקסם את ההישגים שיכולים לנבוע מלחץ על הממשלה. בשיחות שלי עם יהדות התורה בקשתי מהם להיות מתואמים ולא לזרוק סיסמאות לאוויר. ישבתי עם כולם יחד, ועם כל אחד ואחד מהם לחוד, הסברתי להם שיש דברים שהממשלה אינה אשמה בהם. הממשלה לא אשמה שבמשך שנים איש לא תכנן את נושא הדיור. משרד הבינוי שחרר לאחרונה עשרות אלפי דירות בבית שמש (נמכר, אל תרוצו לקנות - ש.ר.), נוה יעקב, קרית גת, בית וגן (אזל... - ש.ר.), אופקים, נתיבות, טבריה. הטרקטור עלה, וגם אם אין לך עדיין מפתח הדבר משפיע על ההיצע ועל הביקוש. סדר הגודל של הדירות ששוחררו הוא כשל עיר שלמה, אבל צריך עוד זמן. לא בונים הכול ביום אחד".

• לכן אתם צריכים זמן ולא יכולים לפרוש מהממשלה, גם אם היא מקפיאה את יו"ש...

אטיאס מתעלם מההערה, ושב אל הנושא הקודם. "האוצר צריך את האצבעות של המפלגות החרדיות כדי להעביר את התקציב, ואת זה צריך לנצל. מוזס הציע חוק לפטור ממע"מ דירה ראשונה. החוק הזה לא יעבור, כי האוצר מתנגד לו נחרצות.

"אבל אני מוביל חוק אחר עליו חתמו כבר 45 ח"כים ולפיו יממן משרד השיכון, מתקציבו, 800 ₪ בחודש למשך 20 שנה לכל זוג שירכוש דירה ראשונה. החוק הזה כולל את כל אזורי הארץ מלבד האזור של חדרה-גדרה, כולל ביתר עילית, חריש, עמנואל ושאר ערי הארץ. שטיניץ לא אוהב את החוק הזה, כי הוא לא אוהב את שיטת התשלומים, אבל אנחנו נעביר את זה ונתאחד סביב החוק הזה. מדובר בהפחתה של כ-140 אלף ₪ מההון העצמי אותו צריך הזוג להעביר! החוק כבר הונח על שולחן הכנסת, ובעזרת ה' נעביר אותו".

דבק במטרה אליה נשלח אל משרד השיכון, הוא יודע להפיק בעל-פה מספרים וכמויות, הכול על דירות, מחירים, ערים חדשות ושכונות חדשות. ניסינו לרמוז על ידיעות שונות בכלי התקשורת לפיהן, כביכול, הוא תומך בהקפאה. אבל אטיאס, מעשי כדרכו, לא נגרר. הוא בממשלה הזו כדי להביא דיור לעם ישראל, ועד שלא יאמר לו הגר"ע יוסף, בפירוש, לקום ולנטוש את הכסא המשרדי שלו, ימשיך לבנות ולעשות.

מוזס רוצה להוציא את הציבור מהמחסנים



מראיינת: תמי גיל



כח"כ אליעזר מוזס מדבר חרצובות לשונו מסוגלים להפשיר כל הקפאה. הוא נחרץ, נחוש, ודומה כי נושא הדיור בוער בעצמותיו.

• מושב החורף הולך להיות 'קפוא' מאוד, כשהזוגות הצעירים עליהם אתה כל-כך הרבה מדבר ממשיכים להיות 'בקיפאון' ואין להם דירות. מה אתם מתכוונים לעשות?

"הגשנו הצעת חוק מטעם יהדות התורה על כך שכל מי שקונה דירה ראשונה, זוג צעיר מחוסר דיור, יקבל בחזרה שווה ערך של המע"מ, כלומר 17 אחוזים ממחיר הדירה, שזה ערך ההתייקרות של הדירות לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה".

• אמר לי על זה השר אטיאס, שאין לזה סיכוי לעבור. הוא מכיר את דעתו של שר האוצר בנושא.

"יש לנו פגישה עם ראש הממשלה, אם לא נראה בתקציב המדינה ביטוי להקלה לזוגות הצעירים, ראש הממשלה יצטרך למצוא דיור קואליציוני אחר. תהיה בעיית 'דיור' שלו ולא שלנו".

• מה זה אומר 'דיור קואליציוני'? סיעת יהדות התורה תפרוש מהממשלה?

"לא נתמוך בהצעת התקציב. אני ועוד כמה חברים".

• המפלגה כולה לא תתמוך? כולל גפני, היושב בראשות ועדת הכספים?

"כן, גם הוא, ודאי. היה היום דיון אצל גפני, 4 שעות, על הנושא הזה. הצהרתי את זה והוא החרה-החזיק אחרי שזו ההחלטה. שטיניץ, עם כל הכבוד, הוא שר אוצר, אבל יש מעליו ראש ממשלה. הם חתמו על הסכם קואליציוני שימצאו פתרון למצוקת הדיור. אנחנו רוצים להוציא את הציבור מהמחסנים ומהחניונים התת-קרקעיים.

"אני מאוד תומך ברב אטיאס ובפעולות שלו, אבל אני מאמין, והיו דברים כאלו, כשהייתה עלייה גדולה מרוסיה, ואריק שרון רצה למצוא פתרון, הייתה בנייה תקציבית. אני לא אומר החוק הזה או אחר, כי החוק שהוא מריץ דרך ועקנין, סבסוד משכנתאות, זה רק בפריפריה. אבל מה קורה בחיפה? הייתי במוצ"ש בחיפה לראות דירה, הראו לי דירה שני חדרים, דרושה שיפוץ, מאה מדרגות, ללא מעלית, 550 אלף ש"ח. אז לאן נגיע?".

• זה עבור הילד שנמצא במחסן?...

"כן".

• אתה קורא לשר אטיאס לכלול לא רק את הפריפריה, אלא את כל הערים המתאימות לציבור החרדי.

"אפשר לעשות חלוקה גיאוגרפית. אפשר שהחוק של ועקנין יהיה סבסוד משכנתאות בפריפריה ולשאר המקומות יהיה החזר שווה ערך של המע"מ".

• אומר שטיניץ: אין לנו כסף.

"אין לנו כסף? יש לו כסף. רק בשנה קודמת החזיר משרד השיכון כמעט 4 מיליארד ₪ לקופת האוצר. האחד – מיליארד שמונה מאות על-ידי האצת שיווק הקרקעות ועוד 2 מיליארד ₪ על מה שלא מימשו משכנתאות. למה לא לייעד ולתעל את הכסף הזה לזוגות הצעירים? עד מתי?"

• אתם נותנים איזה יעד לממשלה, שאם עד אז לא יעשו כלום תפעלו?

"היעד הוא התקציב, ה-31 בדצמבר. אם לא נצביע בעד התקציב, המשמעות היא כמו אי אמון והשאר פירושא זיל גמור".

• ועדיין יש לו רוב, עם ש"ס.

"בסדר. ראינו איך מהר מאוד התפרקה ממשלת אהוד ברק בגלל המשחן. יהדות התורה פרשה ובעקבותיה התפרקה הממשלה. קואליציה היא נכונה כל זמן שהיא עומדת על 4 רגלים. ברגע שאחד מהרגליים יוצא, זה לא טוב".

• יכול להיות שש"ס תפרוש בעקבותיכם? לא תעמוד במתקפות של העיתונות החרדית?

"אני לא יודע, אבל לא יתכן שהאוצר ירוויח 55 אחוזים על כל דירה לזוג צעיר. זה המיסוי. אז ירוויחו פחות 17 אחוז, 16 אחוז. בשבוע שעבר יצא מכרז של 168 דירות באלעד. מחיר הקרקע, בלי פיתוח, 20 מיליון ₪ כלומר לכל זוג צעיר 120,000 ₪. מה העונש הזה לזוג צעיר שרוצה לבנות את ביתו? מה השקיע המנהל שמבקשים כזה מחיר לפני פיתוח? אחרי זה פיתוח 144 מיליון. בצורה של החוק שלי יחזיר לי את זה, חלקית".

• ניסית לדבר עם סגן השר איציק כהן, שיושב בתוך משרד האוצר?

"אני יו"ר הסיעה, הזמנתי אצל ראש הממשלה פגישה שלישית בנושא הזה. הפעם הוא צריך לדעת שהסיפור רציני. ואני מתכוון להגיד לו 'קח בחשבון שאם לא תדאג לדיור שלנו, תהיה בעיה לדיור שלך!'

ניסים זאב חי עם ברירת מחדל



למען האמת, מוזס הפתיע בתקיפותו. אפילו ניסים זאב, הסמן הימני ביותר של ש"ס, נשמע עדין ביחס אליו. לא שמענו ממנו מילה וחצי מילה על איומי פרישה, והוא בהחלט מסכים עם החלטתה של ש"ס להעניק לראש הממשלה חודש או חודשיים להם הוא ואובמה זקוקים כמו אוויר לנשימה.

• פתחנו היום את מושב החורף והבנו שהוא עומד להיות מאוד קפוא. מה דעתך ודעת ש"ס בעניין הזה של הקיפאון?

"קודם כל אני מאמין שהקפאה לא תהיה, ואם תהיה - היא תהיה, כפי שאמר ראש הממשלה, לחודשיים ואפילו פחות מכך. כי צריך לעבור את התקופה של אובמה עד שיעבור את הבחירות לקונגרס".

• למרות שחודשיים זה הרבה במושגים של אנשים שצריכים דירות.

"גם הליגה הערבית נתנה תמיכה בצורה עקיפה כדי לעבור את התקופה הזו, כי אובמה נמצא כעת בלחץ. אם לא יצליח בבחירות, ישראל תהיה חופשית יותר לפעול, אולי גם ללחוץ יותר, בכיוונים השונים שהם האינטרסים שלה".

• אז אנחנו בעצם עוזרים לו בבחירות לקונגרס, אבל לא רוצים שיצליח.

"האינטרס שלי, לא יודע מה עם האחרים, אבל לא חושב שיש מי שרוצים שיצליח. עד לרגע זה מדיניותו הייתה אנטי ישראלית, בלשון המעטה".

• למה שנתן לו חודשיים שקט שהוא רוצה?

"אני חושב שזה ברירת הרע במיעוטו, אנחנו לא יכולים לצאת נגד העולם, וברור שגם הלחץ האמריקני עושה את שלו. ולכן אני חושב שעצם הדבר שכרגע זה נדחה לעוד חודש וכרגע מתחילים את הבניה ביהודה ושומרון בכל האזורים ומי שנמצא בתחילת בניה יוכל להמשיך, ומדובר באלפי יחידות דיור".

• אתה חושב שהבוחרים של ש"ס מרוצים, או שהם רואים בזה שמאלניזציה של ש"ס?

"זוהי ברירת מחדל".

• אי-אפשר לפרק את הממשלה?

"ש"ס כש"ס מתנגדת להמשך ההקפאה. אבל ש"ס לא תפרוש מהממשלה אם ההקפאה תוארך בעוד חודשיים לבקשת ראש הממשלה. אנחנו מאפשרים לו להיות ראש ממשלה, אם כי ש"ס לא תגבה אותו במהלך הזה".

• אם ימשיך הלאה, אתם מבטיחים לפרוש?

"בעניין הזה גם אובמה הבטיח שלא יבקש מישראל הארכה נוספת".

• ואתה מאמין לאובמה?

"יש סיכום בינו לבין ראש הממשלה, והנושא הזה לא מוטל בספק".

הבטחת לבנות, חוזרים לבנות



ח"כ דני דנון הוא יו"ר הוועדה לזכויות הילד של הכנסת. הוא מהצד הימני של הקואליציה.

• למרבה הצער, נאלצת הבוקר, בוועדה שלך, לשמש כגננת לחברי הכנסת. למעשה אתה מלווה את הנושא של ילדיה היהודיים של שכונת סילואן זה תקופה ארוכה. איך הרגשת היום בוועדה?

"התפלאתי לראות את חברי הכנסת הערביים מגיעים, צועקים והולכים. הם לא דואגים באמת לילדים. כשדברנו על הבעיות של הילדים בנגב, טלב א-סאנה לא הגיע. כשדברנו על הבעיות של הילדים של סילואן טיבי לא הגיע . היום, כשראינו שההורים שולחים את הילדים לזרוק אבנים הם הגיעו וצעקו. אני דואג לכלל ילדי ישראל, וילדים שזורקים אבנים מקומם לא בבית הספר, מקומם בבית הסוהר".

• לדעתך שר החינוך, גדעון סער, מבין את מה שאתה אומר? את המשמעות של זה לגבי המערכת שהוא עומד בראשה?

"אני מקווה מאוד שכן, וגם השר לביטחון פנים חיב להידרש לסוגיה, לתגבר את הכוחות ולא לאפשר לילדים לקחת חלק במעשים פליליים".

• כסמן הימני מאוד של הממשלה הזו, ממשלת הליכוד. מה אתה חושב על הנאום של נתניהו היום? על הנכונות שלו להעניק הקפאה של עוד 60 יום?

"אני חושב שזו טעות, ברור לנו שאין שותף. ברגע שהסכים לרעיון יתחילו להתמקח איתו על המחיר. זו טעות. סכמנו שנתחיל לבנות, לשים את התושבים ביהודה ושומרון בסימן שאלה זו טעות, לא בשביל זה נבחרנו".

• התושבים החרדיים מתעניינים בעיקר בגושים שקשורים אליהם. מודיעין עילית, ביתר עילית, עמנואל. האם יכול להיות שיש איזה שהוא דיל שנרקם בין נתניהו ברק לבין הח"כים החרדיים - שתיקה מצידם ותמיכה בהמשך ההקפאה, והוא יתן להם מה שלא ייתן לאחרים. האם אתה יודע על דבר כזה?

"אני לא מכיר את זה, אבל זו טעות. כמו שההקפאה פגעה בכולם היא תפגע בכולם, ולכן אסור לשתוק. אני מצפה מהמפלגות החרדיות, שהתושבים שלהם סובלים - בעמנואל, מודיעין עילית וביתר עילית גרים במחסנים, לא מבין איך סיעת ש"ס דנים בהמשך רעיון ההקפאה. הייתי שולח אותם עכשיו למודיעין עילית לראות את מצוקת הדיור ולהבין שהם צריכים לייצג את הציבור שבחר בהם".

• אתה יוצא מפה בביקורת כלפי הח"כים החרדיים?

"בהחלט. אסור להם להיות בשקט. השקט שלהם פוגע במי שבחר בהם. הם צריכים לומר לראש הממשלה: הבטחת לבנות, חוזרים לבנות!

[email protected]
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד