י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

סערה בבקבוק מים (ומוצץ)

במשך שנים צועקים בעולם נגד שימוש במוצרי תינוקות המכילים את החומר ביספנול איי • במשרד הבריאות כמעט נשבעו ש'הכול בסדר' עם החומר • אבל לפני מספר ימים הם החליטו לחזור בהם ולהזהיר את ההורים

סערה בבקבוק מים (ומוצץ)
ויקיפדיה

כבר מספר שנים נשמעים הטיעונים נגד השימוש בבקבוקי תינוקות המכילים חומר בשם ביספנול איי. מדובר בחומר כימי בו משתמשת תעשיית הפלסטיקה, ולפי מחקרים שונים שהתפרסמו בשנים האחרונות חשוד בגרימת נזקים שונים אצל תינוקות, בין השאר לסיכון לפגיעה עצית, הופעת גידולים סרטניים ועוד. החומר, למרבה הצער, מצוי במוצרים רבים לתינוקות כמו בקבוקים, נשכנים, מוצצים ועוד.

מאז התגלה הנושא, ביוני 2006, החלו מדינות רבות לחוקק חוק האוסר את השימוש במוצרים שיש בהם מהחומר המזיק. בשנת 2008 החליטו ששת היצרניות הגדולות של בקבוקי התינוקות בארה"ב - אוונט, גרבר, פלייטקס, ד"ר בראון, דיסני פירסט יירס ואיבנפלו - להפסיק מעצמן את השימוש בחומר.

בישראל, כמו תמיד, היססו מלפעול ומתירים, עד עצם היום זה, את השימוש בבקבוקי פלסטיק המכילים את החומר הכימי ביספינול A. "כל עוד לא יוכח, מעל ומעבר לכל ספק, כי מדובר בחומר רעיל, לא יאסרו את השימוש בו", מסר לי גורם בכיר בלשכתו של סגן שר הבריאות. "מבחינה משפטית אין בסיס בהערכת סיכון כדי לדרוש סימון מהיצרנים", כפי שניסחה זאת בעבר דוברת משרד הבריאות.

בהנחיות אותן פרסם המשרד נאמר: "השימוש בבקבוקי פלסטיק לתינוקות אינו מזיק לבריאות כאשר הבקבוקים שלמים ללא קרעים, סדקים, שריטות ואינם בלויים. לגבי מוצצים ונשכנים לתינוקות, העלולים גם הם להכיל מרככי פלסטיק, לא מומלץ להשתמש בהם כאשר הם שרוטים קרועים או בלויים. משרד הבריאות ממליץ לא להשתמש בבקבוקים אלו למעלה משנה".

אולם משגבר הלחץ ומספר הורים אף פנו לבתי המשפט השונים בתביעות שונות, החליט משרד הבריאות להקים ועדה מיוחדת שתדון בנושא. בסיומם של דיונים החליטו במשרד הבריאות לצאת אל הציבור בהוראות חדשות ולפזר את הערפל ששרר בנושא עד כה.

מחד, הם אינם אוסרים באופן גורף על שימוש ב-BPA במוצרים הבאים במגע עם מזון ומשקאות. מאידך, מודים ומיידעים את הציבור: "כתוצאה משימוש של מוצרים המכילים BPA הציבור עלול להיחשף לריכוזים נמוכים של הכימיקל", וכי "מחקרים חדשים בחיות מעבדה העלו חששות לגבי השפעות של BPA בריכוזים נמוכים על המערכת ההורמונאלית, במיוחד בקרב תינוקות וילדים קטנים".

איפה היה משרד הבריאות עד כה? ולמה לא פרסם זאת, למרות שבעולם שבו והזהירו מפני החומר?

גורמים במשרד הבריאות עמם שוחחנו מנסים לצייר תמונה לפיה "עכשיו סיימו את המחקר, עכשיו פרסמו".

האם יתכן שהחשש מפני תביעות של הורים בבתי משפט הוא זה שזירז את משרד הבריאות לצאת בהוראות החדשות? – במשרד הבריאות כמובן שוללים את האפשרות הזו מכל וכל.

ואם לעצתנו תשמעו, אל תוסיפו מים רותחים או חמים מאוד לבקבוקי התינוק שלכם או אל כוס השתיה שלו, ואל תחממו בקבוקים במיקרוגל.

ואם אתם יכולים, עשו טובה לעצמכם ולילדכם הפעוט ודאגו לקנות בקבוקים שאינם מכילים BPA. קצת יותר יקר, אבל בריאות שווה כסף. אל תחכו לסיומו של המחקר הבא של משרד הבריאות, שאולי 'יגלה' פתאום שהרעלתם את ילדכם בכמויות מזעריות בכל בוקר מחדש...
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד