י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
היחסים עם ממשלת פולין

הקהילות היהודיות צריכות 'לחשב מסלול מחדש'

נשיא הקונגרס היהודי העולמי רון לאודר, תקף את החלטת הממשלה בפולין שקבעה שיהודים לא יכולים לתבוע רכוש מלפני השואה, הוא כינה את החקיקה הפולנית "סטירת לחי למה שנשאר מיהדות פולין"

הקהילות היהודיות צריכות 'לחשב מסלול מחדש'
שוטרים בפולין צילום: Pixabay

נשיא הקונגרס היהודי העולמי, רון לאודר, קרא לקהילות היהודיות ברחבי העולם 'לחשב מסלול מחדש' על היחסים עם ממשלת פולין. זאת לאחר שבסוף השבוע בית הפרלמנט התחתון במדינה העביר הצעת חוק שתגביל מאוד את יכולתם של צאצאי קורבנות השואה היהודים בפולין לקבל את רכושם בחזרה.

"החוק הזה הוא סטירת לחי למה שנשאר מיהדות פולין וניצולי האכזריות הנאצית בכל מקום. זה גם מהווה תקדים נוראי ברחבי אירופה כשניצולים וצאצאים ממשיכים לחפש צדק", אמר לאודר, הקונגרס היהודי העולמי מייצג קהילות יהודיות במאה מדינות.

"מכאיב לי לומר זאת, אבל אני חושב שהגיע הזמן שהקהילה היהודית הבינלאומית 'תחשב מסלול מחדש' לגבי מערכת היחסים שלנו עם ממשלה שמתנהגת בצורה לא מובנת ובלתי נתפסת, ומחקה את המסורת הגרועה ביותר בהיסטוריה הפולנית ולא את הטוב ביותר".

לפני השואה התגוררו בפולין יותר משלושה מיליון יהודים והיא הייתה אחת המדינות עם מספר הקהילות היהודיות הגדולות בעולם. עם זאת, רוב היהודים הפולנים נרצחו בגטאות, במחנות מוות ובמחנות ריכוז שהוקמו בפולין כולל אושוויץ-בירקנאו, הגדולה מבין מחנות הריכוז הנאציים.

לאודר תקף את פולין: "הייתי תומך בלתי מעורער של פולין בוושינגטון ובמקומות אחרים מאז שאותה מדינה דחתה את המערכת הקומוניסטית לטובת דמוקרטיה. קיבלתי השראה מהמאבק של פולין למען החופש, גם כאשר לא הסכמתי עם חלק ממדיניות ורשה. אך המעשה הבוטה של הפרלמנט הפולני משאיר אותי להטיל ספק במחויבות שלי ובעתיד היחסים בין ארה"ב לפולין" אמר לאודר. "מכיוון ששכנוע מוסרי ברור שלא יהיה יעיל, אולי הגיע הזמן להתייחס לפולין באותה התחשבות שהיא מעניקה ליהודי פולין וצאצאיהם המחפשים צדק".

רון לאודר קהילות יהודיות פולין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד