ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

חורף בא? - זה הזמן לשמור על הוויטמין D שלך...

לא שבקיץ המצב משופר, אבל עם בוא החורף, הוא הולך ומחריף • תמי גיל שוחחה עם קרין ארצי, מומחית בתחום, ושמעה עד כמה מדובר בויטמין חיוני • כך תשמרי על הויטמין D שלך

ויטמינים. צילום אילוסטרציה
ויטמינים. צילום אילוסטרציה

נשים חרדיות רבות סובלות ממחסור בוויטמין D. לקראת החורף, במהלכו הולך המצב ומחריף, פניתי אל קרין ארצי (R.C.Hom), מנהלת מוצר בסופהרב.

• מהו ויטמין D?

"מדובר בוויטמין השייך לקבוצת הוויטמינים (ADEK) המסיסים בשומן, וידוע זה מכבר בחשיבותו הרבה לשמירה על משק הסידן בגוף ועל המבנה התקין של העצם. מעבר ליכולתו של ויטמין D למנוע מחלות הקשורות במבנה ושלד כגון אוסטיאופורוזיס, נמצא ויטמין D כחיוני במחלות רבות נוספות, ולמעשה לוויטמין D השפעה כמעט על כל איברי הגוף.

"גם אם איננו חולים, אנו זקוקים לרמות נאותות של הוויטמין בכדי לשמור על בריאותנו לאורך כל החיים. החל מהיותנו עובר, דרך הילדות, גיל ההתבגרות, גיל בוגר ועד לגיל המבוגר".

• איך מקבל גופנו את הוויטמין?

"ויטמין D, הנקרא גם 'ויטמין השמש', נוצר בעורנו כתוצאה מחשיפה לקרינה של השמש, על אף שהשמש היא המקור הטוב ביותר לסינתזה של ויטמין D3 ולמניעה של מחלות הנובעות מחוסר שלו, היום אנו עדים לעליה בסיכון למחלת הרככת, עקב עליה גוברת בשימוש בקרמים המכילים מסנני קרינה. ויטמין D3 מצוי גם במזון כמו ביצים, שומן חיות ובעיקר בדגים, אך גם תזונה עשירה במזונות אלו ואף במזונות המועשרים בויטמין אינה מספקת לצריכה היומית המומלצת לויטמין זה".

• מהו המינון היומי מומלץ לויטמין D?

"רמות נמוכות מ-32 ננוגרם למ"ל (ng/ml) מצביעות על מחסור ברמות ויטמין D3 בדם ומחייבות מתן תוספת של הויטמין. משך זמן הנטילה הוא אינדיבידואלי ויכול להיות תלוי גיל, תרופות הנלקחות על-ידי המטופל, מחלות רקע וכו'. מומלץ לעשות בדיקות תקופתיות לניטור רמות ויטמין D בדם בכדי למנוע מצבי חסר".

• האם ברוב המקרים אנחנו מקבלים לגופנו את הוויטמין?

"כיום רווחת הדעה, שאין ילד או מבוגר שמקבלים את המינון המומלץ של ויטמין D משתי סיבות עיקריות: הראשונה, תזונה ענייה בויטמין D, והשנייה, מודעות גבוהה לנזקי העור והסיכונים שבחשיפה ממושכת לשמש ללא מסנני קרינה.

"שילוב של תזונה עשירה בויטמין D , תוסף תזונה וקרינת השמש (חשיפה מתונה עם מסנני קרינה) יתרמו לרמות הדרושות של הויטמין בסרום, לשמירה על בריאות אופטימאלית ולירידה בסיכון לתחלואה".

• האם השמועות על כך שנשים חרדיות לוקות בחסר בויטמין נכונות?

"באופן כללי האוכלוסייה החשופה לחוסר בווטמין כוללת אנשים שנמצאים במבנים סגורים במהלך רוב המיום וממעטים לצאת מהבית או מהמשרד, אנשים המכסים גופם בלבוש מלא, אנשים שלא יוצאים החוצה ללא מסנן קרינה, אנשים בעלי גוון עור כהה, תינוקות, נשים הרות ואנשים מבוגרים, אנשים שנוטלים תרופות כרוניות שפוגעות בספיגת הויטמין בגוף, אנשים שסובלים ממחלות של מערכת העיכול, הכבד והכליות, אנשים שעברו ניתוחים במערכת העיכול כגון ניתוחי מעיים וקיצורי קיבה, אנשים שסובלים ממחלות מעיים דלקתיות (קרוהן, קוליטיס), אנשים שמתקשים בספיגת שומנים, אנשים שסובלים מאלרגיה לחלב ומוצריו, אי סבילות ללקטוז, טבעונים ואנשים הסובלים ממשקל עודף. חלק מסעיפים אלו נוגעים באופן מיוחד לאישה החרדית".

• מהי חשיבותו של ויטמין D לפני לידה, מבחינת התפתחות העובר ועבור הילוד?

"לויטמין D חשיבות רבה גם לטובת האם וגם לטובת העובר. חסר בויטמין D בתקופת ההיריון וההנקה תשפיע על התפתחות העובר ועל התינוק, מצב שעלול להביא להפרעות מטבוליות, ירידה במינרליזציה של העצם, הפרעה בגדילה, עיוות העצם, רככת ועליה בסיכון לשברים ועוד".

• מהי יעילותו במניעת מחלת הסרטן?

"לויטמין D תפקיד חשוב בבקרת גנים שמשתתפים בתהליכי גדילת התאים, התמיינות (דיפרנציאציה) ושגשוג (פרוליפרציה). טיפול בויטמין D גורם לעיכוב גדילת התאים הסרטניים. חוקר מאוניברסיטת קליפורניה, המתמחה ברפואה מונעת, מוסיף ואומר כי נכון להיום לא קיים רכיב נוסף, כמו הויטמין D, אשר יש ביכולתו למנוע את מחלות הסרטן השונות".

• מהי חשיבותו מבחינת מערכת החיסון?

"על פי מחקר שפורסם במגזין המקצועי Future Microbiology לוויטמין D מייחסים ערך של "אנטיביוטיקה טבעית" בזכות שורה של תגליות עדכניות הנוגעות לתועלות הבריאותיות המרובות של רכיב זה לחיזוק מערכת החיסון. החל מריפוי של פצעים, דרך פעילות אנטי בקטריאלית וכלה בפעילות אנטי ויראלית בהתמודדות מפני שפעת. וויטמין D נראה היום יותר מתמיד כאחד מרכיבי התזונה המכריעים ביותר לבריאות מקיפה. מתוך הידיעה כי לויטמין D השפעה על מערכת החיסון בהתמודדות כנגד וירוסים ובינהם גם וירוס השפעת ההמלצה היום היא להגביר את ההמלצה הנוכחית של צריכת ויטמין D במהלך חודשי החורף פי 5, כך טוען מחקר חדש מקליפורניה".

• האם יש קשר בין חסר בויטמין D לבין מצבי עייפות ודיכאון?

"רמות לא מספקות של ויטמין D עלולות להגביר את הסיכון לפתח דיכאון. במחקר משותף של איטליה וארה"ב נמצא כי לנשים וגברים מעל גיל 65 סיכון מוגבר לפתח תסמיני דיכאון הקשורים לרמות נמוכות של ויטמין D בדם, כך עולה ממצאי מחקר שפורסמו ב- The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism. התחזית של ארגון הבריאות העולמי (WHO) היא שבתוך 20 שנה דיכאון יהפוך להיות המעמסה הכלכלית הגדולה ביותר בעולם על רשויות הבריאות. תחזית זאת מדרגת את הדיכאון כגורם ראשי לנכות בכל רחבי העולם, שישפיע על כ-120 מיליון איש. כמו כן נמצא קשר בין רמות נמוכות של ויטמין D בסרום ,לעייפות כרונית ולדיכאון עונתי (Seasonal Affective Disorder), טיפול בויטמין D הביא לשיפור ניכר בסולם מדדי דיכאון Hamilton Depression scale)), עם עליה ברמות של 25(OH)D בסרום".

• האם יש השפעה על מחלות לב וכלי דם?

"נמצא כי נטילת ויטמין D הפחיתה רמות לחץ דם בחולים. החוקרים סבורים כי רמות נמוכות של הויטמין עלולים להביא לשינויים ברמות של סידן בשריר הלב ולהפרעה בתפקודו לכווץ הלב ,בחולי CHF. חוקרים מאוניברסיטת וורוויק מצאו כי אנשים מבוגרים עם רמות גבוהות של ויטמין D, יכולים להפחית את הסיכויים לפתח מחלות לב או סוכרת ב-43%. החוקרים בחנו 28 מחקרים שכללו 99,745 נשים וגברים מקבוצות אוכלוסייה מגוונות ושונות. המחקרים חשפו קשר משמעותי בין רמות גבוהות של ויטמין D והפחתה בסיכון לפתח מחלת לב (33% לעומת רמות נמוכות של ויטמין D), סוכרת מסוג 2 (55% הפחתה) ותסמונת מטבולית (51% הפחתה). מחקר נוסף מוכיח כי ויטמין D תורם ללב בריא וחזק ורמות נמוכות של הוויטמין עלולות לעלות באופן משמעותי את הסיכון לשבץ, מחלת לב ואפילו מוות, גם בקרב אנשים אשר לא סבלו מעולם ממחלת לב..

----
• ניתן להשיג ויטמין 400-D בכמוסות רכות (סופט ג'ל) ובטיפות וויטמין 1000-D בכמוסות רכות, סופט ג'ל ובטיפות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד