י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

קראו לפני שתחתמו • מעשה בהסכם

גירושין? שלא נדע. אבל אם כבר קורה, חשוב לשים לב לכמה דברים • ראשית: לא חותמים לפני שקוראים כל מסמך • שנית: תמיד טוב ליפול לידיים של עו"ד טוב

קראו לפני שתחתמו  • מעשה בהסכם



אף אחד אינו רוצה להגיע לקטע הכואב של גירושין. אבל כשזה קורה, חלילה, קודם כל אל תשכחו לקרוא כל סעיף לפני שאתם חותמים על מסמכים, וחוץ מזה: כדאי ליפול בידיים של עורך דין שיידע לטפל ולייצג טוב.

השבוע קיבלתי אל תיבת המייל שלי סיפור נוגע ללב. שלחה אותו עורכת דין יעל שמואלי.

זהו סיפורם של בני זוג עתירי נכסים, שבבעלותם מספר חברות רווחיות ביותר וכן קרקע בשווי רב. ובכן, לאחר ססוכים חוזרים ונשנים החליטו בני הזוג לפרק את מערכת הנישואין שלהם, אך ללכת על הדרך השלווה ביותר של ניסוח הסכם המקובל על שני הצדדים. אלא מאי? שאת ההסכם ערכו בכתב יד.

זמן קצר חלף, והאיש 'הסביר' לאישה כי הסכם מכובד חייב להיות מודפס ולהיחתם בידי עורך דין. רק כך, אמר לה, אפשר להגישו לבית הדין. האשה התמימה, שלא חשדה בכלום, הנהנה בראשה לאות הסכמה, ובכך לכאורה תם הסיפור. בן זוגה זירז אותה למהר ולחתום על ההסכם, והיא, שלא חשבה שיש בעיה, מיהרה לעשות זאת, מבלי שתקרא את הסעיפים. 'רק הדפיסו', חשבה לעצמה, ולא חלמה ששינוי כלשהו נערך.

זמן קצר לאחר שנחתם הסכם הגירושין בפני בית הדין החלה האישה לקבל איומים מצד בעלה לשעבר ומשפחתו. עוד שבועות מספר חלפו, והאישה גילתה, בבוקר לא בהיר אחד, שהיא מנושלת למעשה מנכסיה.

איך קרה הדבר? ובכן, התברר לה כי האיש המתוחכם הצליח לשתול בהסכם הגירושין המודפס מספר שורות, שהכילו את נישולה המלא של האישה משליטה בחברות שבבעלות שניהם. מדובר בחברות להן נכסים ותזרים מזומנים המוערכים בעשרות מיליוני שקלים.

כאן מיהרה הגברת לשכור את שירותיה של עו"ד יעל שמואלי, המתמחה בדיני משפחה, תוך שהיא נתונה במקביל ללחץ אטומי מצד משפחת הגרוש לבל תפעל לביטול הסכם הגירושים המפלה.

מתי ניתן לבטל הסכם?

"בתי דין ובתי משפט לא נוטים לבטל הסכמים שנחתמו בין כתליהם, וזכו בכך לתוקף של פסק דין", אומרת עו"ד יעל שמואלי, המייצגת את האישה.

לאחר גירושי הצדדים, פנה הגרוש לבית המשפט לדיני משפחה בתביעה רכושית כנגד האישה וטען אף הוא לפגמים בהסכם. בין היתר טען הגרוש כי אביו העניק לזוג מתנה בסך 350 אלף ₪ - וכעת נדרשת האישה להחזירם. בתגובה, מיהרה עו"ד שמואלי 'להשיב' לו בתביעה לבטל את החוזה הקודם.

"העובדה כי הגרוש הגיש בעצמו תביעה חדשה לבית המשפט לענייני משפחה בנושא רכושי העוסק באכיפת הסכם, ובטיעונים חדשים בנושא הרכוש המשותף, מאפשרת לבית המשפט לדון בעניינים הנמצאים בסמכות הערכאה מתחרה, כלומר - בתביעתה של האישה לפסילת ההסכם שאושר בבית הדין הרבני", אומרת עו"ד שמואלי.

"כל עוד נמצא כי נושאי הדיון זהים ו/או קשורים זה בטבורו של זה – ובמקרה זה חלוקת רכוש, הרי שהפניה לבתי המשפט לענייני משפחה לדון בתביעה לביטול הסכם שאושר בבית דין רבני, אפשרית ואף נדרשת".

• חשוב להדגיש: על פי ההלכה, כל פניה לבית משפט יכולה להיעשות רק לאחר קבלת היתר מרב.

• יעל שמואלי, עורכת דין ותיקה ומוכרת, מתמחה בדיני משפחה, גירושין, יישוב מחלוקות בין זוגות גרושים בסכסוכי משמורת ומזונות, כריתת הסכמי ממון, סכסוכי ירושה, צוואות, מינויי אפוטרופוס ועוד.




תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד